درنگ: پزشکان اخیرا به موضوع خواب افراد توجهی ویژه دارند و به رابطه مستقیم کم‌خوابی یا بی‌خوابی با بسیاری از امراض پی برده‌اند. در زیر به ۱۳ روش برای بهتر خوابیدن اشاره می‌کنیم.

شاید نیاز به ۸ ساعت نباشد

آخرین تحقیقات نشان داده است که مقدار لازم خواب برای هر فرد متغیر است و آن مقداری است که باعث می‌شود فرد روزش را با انرژی آغاز کند. برای مثال یکی از محققان مدعی شده که خودش برای داشتن بیشترین مقدار انرژی در شروع روز نیاز به ۶ ساعت و نیم خواب دارد.

لباس خواب اهمیت زیادی دارد

وقتی لباس مناسب بپوشید هنگام خواب پوست بدنتان نفس می‌کشد و باعث می‌شود بدنتان خنک باشد. این کار باعث می‌شود راحت‌تر بخوابید. همچنین باعث می‌شود خواب راحت‌تری هم داشته باشید. نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که با لباس مناسب یا بدون لباس می‌خوابند در زندگی شادتر هستند.

به تماشای تلویزیون ادامه دهید

مشکلات بی‌خوابی زیادی وجود داشته که با تماشای تلویزیون حل شده است. باید بدانید مشکلی نیست اگر در حال دیدن برنامه تلویزیونی خوابتان ببرد. بسیاری از افراد نمی‌توانند مغزشان را خاموش کنند، اما تماشای تلویزیون کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. تلویزیون را روی تایمر خاموش شدن تنظیم کنید تا با خیال راحت با تماشای آن بخوابید.

خصلت‌های شخصی مربوط به خواب

خیلی از افراد برای مثال تا زمانی که موسیقی خاصی پخش نشود نمی‌توانند بخوابند. بعضی از افراد بزرگسال حتی هستند که با شنیدن موسیقی مربوط به کارتون «تدی خرسه» می‌خوابند. شاید جالب باشد بدانید فردی بوده که با ۱۵ دقیقه تکان دادن یکی از پاهایش خوابش می‌برده است. اصلا مشکلی نیست که از این عادت‌ها داشته باشید.

می‌توان زودتر از حد تصور به رختخواب رفت

موردی وجود داشت که یک خانم نگران بود هر روز راس ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شود و دیگر نمی‌تواند بخوابد. این خانم در جواب این سوال که چه ساعتی می‌خوابد گفته بود ۸ عصر. در برخی موارد مشکل بی‌خوابی نیست، فقط عادت دارید که زود بخوابید.

برای ریلکس شدن بنویسید

وقتی ذهنتان خیلی مشغول است نگرانی‎هایتان را روی کاغذ بنویسید و آن‌ها را به فردا موکول کنید. بعد تمرینی ذهنی و روحی را انجام دهید تا ذهنتان آرام شود. مثل شمارش اعداد.

هیچ کس با کافئین بی‌خواب نمی‌شود

همان طور که بعد از نوشیدن هر نوشیدنی‌ برای خواب دچار مشکل نمی‌شوید، برای نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم نگران نباشید. تحقیقات نشان داده گاهی حتی کافئین باعث شیرین‌تر شدن خواب هم می‌‎شود.

مراقب پوزیشن خواب باشید

خوابیدن روی شکم بدترین پوزیشن برای گردن و ستون فقراتتان است. بهترین روش خواب، به پشت خوابیدن با کمی برآمدگی زیر زانو است.

مداوا به جای دارو

اگر مشکل بی‌خوابی دارید به کلینیکی مراجعه کنید که متخصص خواب است. مطمئنا در آن کلینیک از تکنیک‌های مناسب برای درمان شما استفاده می‌شود که بیشتر اوقات هم معالجه و درمان هستند نه استفاده از دارو. مطالعات نشان دادند استفاده از درمان بهتر از دارو است.

  قرص خواب را فراموش کنید؛ ایده‎ای برای خواب بهتر کشف شد