درنگ :  ۸ خطری که استفاده از تلفن همراه و هوشمند شما را تهدید می‌کند عبارتند از:

  • میکروب

احتمالا موبایل را با خود همه جا می‌برید، حتی تا دستشویی. آخرین باری که آن را تمیز کرده‌اید چه زمانی بوده است؟ اصلا آیا تا به حال آن را تمیز کرده‌اید؟ پس وجود باکتری، ویروس و میکروب روی آن کاملا منطقی و قابل تصور است اما خبر خوش این است که به دلیل سفت و سخت بودن سطح آن، باکتری‌ها به سختی می‌توانند روی آن زنده بمانند اما در هر حال تمیز کردن هر از گاه آن می‌تواند کمک کننده یاشد.

  • سندروم تکست نک

خم کردن طولانی مدت گردن برای چک کردن موبایل سبب کشیدگی عضلات گردن شده و گرفتگی و اسپاسم را ایجاد می‌کند. این گرفتگی می‌تواند تبدیل به درد عصبی شده و تا گردن، شانه و پایین دست ادامه یابد. هر ۲۰ دقیقه یکبار زمانی را برای استراحت و کشش پشتتان اختصاص دهید. سعی کنید قوز نکنید. بالا گرفتن موبایل در هنگام فرستادن پیامک می‌تواند کمک خوبی در این زمینه باشد. ورزش‌هایی مانند یوگا و پیلاتس می‌تواند شما را قوی کرده و از درد گردن مصون دارد.

  • صحبت کردن با موبایل در شرایط نامناسب

آیا جزو افرادی هستید که تلفن را بین گوش و شانه‌تان می‌گذارید تا همزمان کار دیگری انجام دهید؟ این حالت برای بدن، طبیعی و مناسب نیست. اگر این کار را برای مدت طولانی انجام دهید متوجه درد در ناحیه گردن خود خواهید شد. اگر نمی‌توانید از این حالت اجتناب کنید، سعی کنید هر از چندی جهت گردن خود را تغییر دهید. در صورتی که گردنتان آسیب دیده است استراحت، کمپرس آب گرم و قرص‌های مسکن و شل کننده عضلات می‌توانند به بهبود آن کمک کند. اگر این درد تا چند روز طول کشید حتما به دکتر مراجعه کنید.

  • پیام دادن هنگام رانندگی

از این کار اجتناب کنید. فرستادن یک پیام ۵ ثانیه حواس شما را پرت می‌کند. ممکن است زمان کمی به نظر برسد اما برای آسیب رساندن کافی است. وقتی با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت باشید، در این زمان خودرو می‌تواند طول یک زمین فوتبال را طی کند. این مسافت می‌تواند منجر به تصادف شدید شود. محققان معتقدند این کار احتمال تصادف را ۲۳ برابر افزایش می‌دهد. این ریسک با فرستادن پیام صوتی کاهش نمی‌یابد.

  • صحبت کردن با موبایل هنگام رانندگی

اگر فکر می‌کنید این کار امن است باید بدانید که احتمال تصادف را ۴ برابر افزایش می‌دهد. صحبت کردن با موبایل عامل بیش از یک میلیون تصادف در سال است. اگر باید با تلفن صحبت کنید بهتر است که ماشین را به کناری کشیده و سپس تماس بگیرید.

  • وب گردی‌های شبانه

مشکل وب گردی‌های شبانه فقط امواج ناشی از اینترنت نیست. هرگونه نوری پس از غروب آفتاب سبب اختلال در خواب و البته دیابت، اضافه وزن، مشکلات قلبی و دیگر مشکلات سلامتی می‌شود. در این بین نور آبی موبایل از بدترین نوع نورها است. برای خواب بهتر اتاق خود را تاریک کنید. شما با دریافت نور طبیعی زیاد در روز می‌توانید خواب شبانه راحت‌تری داشته باشید.

  • مشکلات چشم

نور آبی موبایل با طول موج کوتاهی که دارد می‌تواند خیلی زود چشمان شما را خسته و ایجاد درد کند. حتی ممکن است به قرنیه چشمتان آسیب بزند و در دید اختلال ایجاد کند. اگر مشکلات این چنینی را تجربه کردید به این معنی است که زمان آن رسیده که ساعات استفاده از وسایلی مانند موبایل، لب تاپ و … که دارای نور آبی هستند را محدود کرده و یا زمان‌های استراحت خود را افزایش دهید.

  • اشتباهات در تجویزهای پزشکی و درمان

موبایل‌ها حواس همه را پرت می‌کنند. استفاده نابهنگام دکترها و پرستارها از موبایل احتمال خطای آنها را افزایش می‌دهد. طی یک تحقیق مشخص شد که ایجاد یک وقفه نابجا توسط تلفن همراه در هنگام درمان و کنترل علائم بیمار احتمال خطا در تشخیص و درمان را ۱۲٪ افزایش می‌دهد.