درنگ: دکتر عین‌اله ولی زاده در این‌باره گفت: خواب، وقتی باعث تجدید قوا می‌شود که جسم و روان با هم استراحت کنند و چون پس از غروب و تاریکی هوا امکان آرامش روانی هم بیشتر می‌شود، شب بیداری و از سوی دیگر، خواب روزانه برای انسان مفید نیست.

این متخصص تغذیه با اشاره به مضرات خواب زیاد در روز و بیداری در شب، تاکید کرد: از مضرات خواب روز، بد بوشدن دهان، بی‌میلی و بی‌اشتهایی، کاهش حافظه، تورم بدن، کاهش شادابی و طراوت پوست، ضعف سیستم گوارشی و افزایش وزن است و از مضرات شب بیداری، تجمع مواد زائد، کاهش رطوبت ضروری بدن، اختلال در هضم، سوء مزاج و روان نا آرام؛ البته در تابستان که شب‌ها کوتاه‌تر از روز است، چرت قیلوله (قبل از ظهر به مدت حداکثر یکساعت) بدون اشکال است.

به گفته این متخصص تغذیه، بهترین نوع خواب آن است که عمیق، متصل و به میزان کافی باشد و کمتر از ۶ ساعت و بیش از ۱۰ ساعت نباشد. همچنین در زمان خواب، شکم باید سبک باشد. بهترین زمان برای خوابیدن نیز دو ساعت پس از شام در ساعت ۱۰ شب تا سحر است و در صورتی که شکم نیمه پر باشد بهتر است حداقل به مدت یکساعت به پهلوی راست بخوابید تا غذا سریع‌تر به انتهای معده راه یابد و وارد روده شود. اگر ۲۰ دقیقه قبل از خواب قدم بزنید و بعد از تخلیه ادرار و مدفوع با جامه‌ای مناسب به رختخواب بروید نیز امکان پشت سر گذاشتن خوابی راحت را افزایش می‌دهید.

ولی‌زاده درباره چگونگی خواب و ویژگی‌های مکان خواب، اظهار داشت: خوابیدن به پشت به مدت طولانی، احتمال دیدن کابوس را زیاد می‌کند و خوابیدن با شکم گرسنه بر اعصاب اثر سوء می‌گذارد. همچنین در صورتی که بخواهیم خواب مطلوب و راحتی داشته باشیم باید زیراندازی نرم، لطیف و بدون بو داشته باشیم و روشنایی اتاق خواب ملایم باشد چرا که خوابیدن زیر نور شدید و یا نور مستقیم آفتاب موجب بروز سردرد و ناآرام شدن خواب خواهد شد.