درنگ: استرس بخشی جدانشدنی از زندگی همه انسان‌هاست. معمولا هم همه ما در خانه و محل کار تحت فشار زیاد قرار داریم. گاهی انبوهی از استرس‌های کوچک باعث می‌شود که روز ما خراب شود و احساس خستگی شدیدی داشته باشیم. اما چطور باید این مشکل را مدیریت کرد؟

جداسازی
ما طبق روال عادی به یک سری از مسائل زندگی مرتبط هستیم. مثلا وسایلی که هر روز با خودمان حمل می‌کنیم. وسایل الکترونیکی هوشمند در بسیاری از مواقع مفید هستند اما شاید بد نباشد برای مدت کمی از آن‌ها فاصله بگیریم. این که بعد از خروج از محل کار نتوانیم خودمان را کنترل کنیم تا به فضای مجازی و جامعه‌های اینترنتی‌مان سر بزنیم اصلا خوب نیست. راه حل؟ از ایمیلتان خارج شوید، تلفن همراه را خاموش کنید، حداقل برای دو ساعت. به خودتان زمانی اختصاص دهید تا از دنیای واقعی لذت ببرید.

دوری از روزمرگی
کم‌کم بیشتر درباره آرامش روحی می‌شنویم. برداشتن فشار از روی ذهن به نظر کار سختی می‎آید، اما راه‌هایی وجود دارد که بتوانید به ذهنتان آرامش دهید. مدیتیشن یکی از راه‌های قدیمی است که جوابش را پس داده است. مسائلی که باعث استرستان می‎شود را کنار بگذارید و سعی کنید راحت‌تر بخوابید. این کار مثل یک آرام‌بخش روحی است، سعی کنید امور روزمره انجام ندهید و بیشتر به کارهایی برسید که برای مغز و ذهنتان عالی است.

ریتم خودتان را پیدا کنید
موسیقی گوش کردن یکی از راه‌های رسیدن به آرامش بعد از یک روز طولانی است. نوع موسیقی هم مطمئنا بستگی به سلیقه شما دارد. اما اگر پیشنهادی می‌خواهید موسیقی موتسارت را از یاد نبرید، یکی از موسیقی‌هایی که مطمئنا می‌تواند ذهنتان را از خستگی‌های یک روز طولانی نجات دهد همین است. حتی با جستجویی مختصر در اینترنت می‌توانید موسیقی‌هایی بیابید که صرفا جهت از بین بردن استرس و رسیدن به آرامش خلق شده‌اند.

تمرین کردن
تمرین یکی از راه‌های مناسب برای از بین بردن استرس و خستگی است. وقتی تمرین می‎کنید به طور طبیعی بدن شما اندورفین تولید می‎کند و این موضوع باعث می‌شود در بدنتان مسکنی طبیعی داشته باشید، مسکنی که هم بدن و هم ذهن را آرام می‌کند و باعث می‌شود خوشحال‌تر و صبورتر باشید. نیازی نیست هر روز باشگاه بروید. برای خودتان برنامه‌ریزی کنید که هر روز فقط مقدار کمی ورزش داشته باشید. این باعث می‌شود به مرور زمان استرس از زندگی شما دور شود. حتی مدت کمی قدم زدن بعد از یک روز طولانی می‌تواند به رسیدن به آرامش کمکی ویژه کند.

یادگیری یک مهارت
«آرت تراپی» یک راه و روش خلاقانه برای تمرکز کردن و دور کردن استرس از ذهن است. پس زمانش رسیده از آن استفاده کنید، حتی می‌توانید با خواندن کتابی که نامش را شنیده‌‎اید و دوست دارید آن را بخوانید شروع کنید. احساس کار کردن روی یک پروژه در اوقات بیکاری راهی مناسب برای فراموش کردن استرس است، به شرط این که هر روز این کار تکرار شود.