درنگ: بسیاری از کودکان هر روز صبح نزدیک به ساعت ۴:۳۰ تا ۵:۳۰ از خواب بیدار شده و گریه می‎کنند و با صدا زدن پدر و مادرشان آن‎ها را هم بیدار می‎کنند. اما متخصصان نگهداری و تربیت کودکان معتقدند نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‎ها کودکان خوابی عمیق‎تر و راحت‎تر خواهند داشت.

برنامه خواب مرتب

مهم‎‏ترین نکته برای کودکان این است که ساعت خوابیدن و ساعت بیدار شدن آن‎ها را مرتب تنظیم کنید. این روند وقتی ادامه داشته باشد باعث می‏‌شود که کودک به خوب خوابیدن و خوب بیدار شدن عادت کند و زمان خوابش هم مرتب شود.

روتین‎های زمان خواب

سعی کنید اموری را به عنوان روتین‎های قبل از خواب برای فرزندتان تعیین کنید. برای مثال راس یک ساعت او را برای خواب به سمت اتاق خواب و تختش هدایت کنید و مثلا چند دقیقه قبل از خواب با او صحبت کرده یا حتی داستانی برایش تعریف کنید. این کار وقتی تداوم داشته باشد باعث بهبود وضعیت خواب فرزندان می‏‌شود.

تاریک کردن اتاق

حتی برای بزرگ‎ترها هم این خوب است که وقتی می‏‌خواهند بخوابند اتاق تاریک باشد و با نور آفتاب از خواب بیدار شوند. البته باید پنجره‎ها پرده مناسب داشته باشند که اول صبح با طلوع خورشید نور اتاق طوری نباشد که بیدار شویم. این که فقط زمانی که بیدار می‏‌شویم وضعیت نور اتاق با زمانی که خوابیدیم تفاوت داشته باشد کافی است.

صدای یکنواخت

اول صبح پرندگان سروصدای زیادی ایجاد می‏‌کنند و مطمئنا باعث بی‎خواب شدن افراد و حتی کودکان می‏‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید هنگام خواب صداهایی یکنواخت ایجاد کنید. برای مثال صدای موج اقیانوس یا چیزی شبیه به آن یا موسیقی بدون کلامی را از قبل از خوابیدن در اتاق خواب و با صدای ملایم پخش کنید و اجازه دهید تا صبح پخش شود.

ساعت زنگ‎دار کودکان

سعی کنید برای زمانی که می‏‌خواهید فرزندتان بیدار شود یک ساعت زنگ‎دار بچه‎گانه تهیه کنید که هم فرم و ظاهر مخصوص کودکان را داشته باشد و هم صدای زنگش برای آن‎ها آزاردهنده نباشد. با این کار فرزند شما به خوبی تفاوت بین شب و روز را درک می‏‌کند و به خوبی می‎داند زمان بیدار شدنش رسیده است یا نه.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر