درنگ: دکتر محمدصادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: متاسفانه این روزها اخبار زیاد خوشایندی راجع به کاهش وزن نمی‌خوانیم. مخصوصا اینکه بیشتر افرادی که وزن زیادی کم می‌کنند در پایان موفق به تثبیت آن نمی‌شوند. بازگشت وزن پس از کلی ورزش سخت و سالم غذا خوردن خیلی ناامیدکننده و زجر آور است.

وی افزود: اما ما نمی‌خواهیم امیدتان را از دست بدهید، نمی‌خواهیم در برابر اهدافتان تسلیم شوید. در کنار این اخبار باید در نظر داشت که محققان ثابت کرده‌اند کوچکترین حرکت به سمت کاهش وزن و حتی کاهش ۵ درصد از وزن کلی بدن می‌تواند انسان را از  نظر سلامت جسمی فوق‌العاده بهبود دهد، پس هر گام‌تان حساب می‌شود.

کرمانی گفت: کاهش وزن بسیار چالش‌برانگیز است، بعضی سریع وزن کم می‌کنند و بعضی به آهستگی، افرادی هستند که خودشان با برنامه‌ریزی موفق به کاهش می‌شوند و کسانی نیز هستند که برای این کار از یک برنامه غذایی ویژه استفاده می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه افزود: نمی‌توان برنامه غذایی یا روش لاغری معرفی کرد که به درد همه بخورد اما برخی عادات هستند که تقریبا روی همه جواب می‌دهد. شاید این عادت‌ها چیز جدیدی نباشند اما وقتی بفهمید چنین کارهای ساده و شدنی می‌تواند در کاهش وزن هرچه بهترتان کمک کند امیدوارانه‌تر به سمت هدف خود که سلامتی است می‌روید.

صبحانه

دکتر کرمانی گفت: اگر می‌خواهید وزن کم کنید شاید صبحانه مهمترین وعده روزتان باشد. روز خود را با وعده ای سرشار از پروتئین شروع کنید، این کار باعث می‌شود سوخت و ساز بدن بیدار شود و پس از یک خواب طولانی با کالری سوزی روز را شروع کنید. متخصصان تغذیه بر این باورند که یک صبحانه سالم باید حاوی ۱۳ تا ۲۰۰ گرم پروتئین باشد.

ترازو

وی ادامه داد: از موارد مهم در رابطه با تثبیت وزن چک کردن آن با ترازو است، بیشتر افرادی که در تثبیت وزن خود موفق بوده‌اند تقریبا هفته‌ای یکبار خود را وزن می‌کردند. پس از رسیدن به وزن ایده‌آل مهم است که همیشه وزن خود را زیر نظر داشته باشید تا انگیزه‌تان از بین نرود. البته استفاده بیش از حد ترازو به صورت روزانه نیز ممکن است تمرکز فرد را بهم بریزد و باعث استرس شود، پس نه وزن خود را به کلی فراموش کنید نه اینکه هر لحظه آن را چک کنید.

زمان تماشای تلویزیون

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: حتما شنیده‌اید که می‌گویند نشستن طولانی مدت مانند سیگار کشیدن خطرناک است، دائما یکجا نشستن برای کاهش وزن‌تان هم نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: افراد موفق در تثبیت وزن معمولا مدت زمان کمتری تلویزیون تماشا می‌کنند (۱۰ ساعت در هفته). با اینکه نمی‌دانیم چنین افرادی زمانی که تلویزیون نگاه نمی‌کنند دقیق به چه کاری مشغول هستند، اما شانس این وجود دارد که فعالیت‌شان بیشتر باشد، تحرک داشتن نیز به تثبیت وزن کمک می‌کند.

دکتر کرمانی با بیان اینکه هر کالری که می‌سوزانید حساب می‌شود! گفت: پس حواستان به مدت زمان نشستن و مدت زمان فعالیت بدنی باشد. اگر برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را نگاه می‌کنید در میان برنامه‌ها از جای خود بلند شوید و کمی حرکت کنید تا عضلات به خواب نروند، همچنین به جای مبل بهتر است روی زمین بنشینید.

ورزش روزانه

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به ورزش روزانه اشاره کرد و به درنگ گفت: ورزش کلید تثبیت وزن است. بیشتر کسانی که توانسته‌اند وزن خود را ثابت نگه دارند روزانه حداقل یک ساعت ورزش را انجام می‌دهند. منظور این نیست که حتما ورزشی سنگین انجام دهید، این فعالیت می‌تواند چیزی به سادگی پیاده روی باشد. این ۶۰ دقیقه فعالیت حتی لازم نیست که متوالی باشد. می‌توانید زمان ورزش خود را در طول روز پخش کنید تا جلوی کارهای‌تان را نگیرد.