درنگ: حتما با این مشکل مواجه بوده‌اید که کودکان و نوزادانتان برای خوابیدن مشکل دارند و طبیعتا شما هم نمی‌توانید خواب خوبی داشته باشید. اما در این مطلب به ۳ نکته اشاره می‌کنیم که باعث می‌‎شود کودکانتان راحت‌تر بخوابند.

۱- وقتی کودکان بیش از حد معمول یک شبانه‌روز خسته هستند بدنشان یک هورمون استرس به نام کورتیسول ترشح می‌کند که خوابیدن را سخت‌تر می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید ساعت خواب فرزندانتان را در روزهایی که متوجه می‌شوید قرار است بیش از اندازه خسته شوند ۳۰ دقیقه زودتر تنظیم کنید.

۲- بچه‌های کوچک هم FOMO را تجربه می‌کنند. FOMO مخفف Fear Of Missing Out است که در لغت به معنی ترس از از دست دادن است. اما این اصطلاح به حالتی گفته می‌شود که فرد دچار حسی عصبی می‌شود که در مکانی دیگر اتفاقی بزرگ در حال رخ دادن است و او غایب است. پس برای این که کودکتان این حس را نداشته باشد و راحت بخوابد هرگز به آن‌ها نگویید وقتی خواب هستند شما چه می‌کنید، مخصوصا از تفریحات در زمان غیبت آن‌ها نگویید. قبل از این که برای خواب آن‌ها چراغ را خاموش کنید کاری نکنید که ببینند و متوجه شوند که شما قرار است بیدار باشید.

۳- هرچند تماشای یک برنامه تلویزیونی ممکن است به نظر بیاید که آن‌ها را آرام کرده، اما صرف مدت زیاد پای تلویزیون یا مانیتور برای کودک مضر است. مطالعات نشان داده نور آبی صفحات باعث تاخیر در ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که هورمون لازم برای خواب است. این موضوع هم باعث می‌شود که کودکتان دیرتر بخوابد و هم روی کیفیت خواب او تاثیر می‌گذارد.