درنگ: تب لاغر شدن یا لاغر ماندن ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده است. دغدغه «چه بخوریم» و «چه نخوریم» گاه ما را به این سروده سعدی نزدیک کرده است که «نه چندان بخور که کز دهانت برآید | نه چندان که از ضعف جانت درآید».

دلهره از اینکه میوه‌های شیرین ما را چاق می‌کند و میوه‌های ترش لاغرمان می‌کند، تبدیل به یکی از سوژه‌های جستجوی اینترنتی بسیاری بانوان شده است. اما باید بدانیم میوه‌های شیرین و ترش هر کدام‌شان می‌توانند برای کاهش وزن مفید باشند اما نه همه آنها.

بدن ما برای لاغر شدن به انواع کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین، کالری و املاح نیازمند است. در این میان، برخی میوه‌ها کالری منفی دارند. در واقع بدن برای هضم این میوه‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کند اما کالری میوه‌ها را جذب نمی‌کند.

میوه‌های دارای کالری منفی به این شرح است:

ردیفنام میوه
۱سیب
۲زغال اخته
۳طالبی
۴گرمک
۵گریپ فوروت
۶لیموترش
۷انبه
۸پرتقال
۹هلو
۱۰آناناس
۱۱تمشک
۱۲توت فرنگی
۱۳گوجه فرنگی
۱۴نارنگی
۱۵هندوانه
۱۶خیار
۱۷آووکادو
۱۸انواع توت‌ها
۱۹بلوبری
۲۰نارگیل
۲۱انار
۲۲کیوی
۲۳گلابی
۲۴موز
۲۵انگور

همانطور که در این جدول هم مشاهده می‌کنیم، میوه‌های شیرین و قند دار مثل موزه، طالبی، هندوانه و گلابی هم در زمره میوه‌های لاغرکننده و چربی سوزه قرار گرفته‌اند، میوه‌هایی که در فصل تابستان بیشتر طرفدار دارند.