درنگ : قبل از انتخاب نام و آماده کردن اتاق کودک باید به فکر آماده کردن جسم و زندگیتان برای کودکتان باشید. این موارد می‌تواند شما را در آماده‌سازی کمک کند:

  • ورزش کنید

قبل از اینکه باردار شوید به فکر تناسب اندامتان باشید (حتی با وجود اینکه می‌دانید به زودی وزن اضافه خواهید کرد). این کار سبب می‌شود بارداری و زایمان برایتان آسانتر شود. هدف خود را روی ۳۰ دقیقه از ورزشی که سبب افزایش ضربان قلبتان شود بگذارید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا از بهترین ورزش‌ها برای این دوره هستند. یکی دیگر از گزینه‌ها ثبت نام در کلاس‌های ورزشی گروهی قبل از زایمان (prenatal) است.

  • تغذیه سالم 

به زودی هوس بستنی و ترشی خواهید کرد پس بهتر است اکنون بیشتر تمرکز خود را روی تغذیه سالم بگذارید. شما به میزان زیادی پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک نیاز خواهید داشت پس بهتر است رژیم خود را پر پایه میوه‌ها، آجیل، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب بگذارید. چیپس، نوشابه و تنقلات ناسالم را که سرشار از کالری هستند را از رژیم خود حذف کنید. از همسر خود بخواهید که با شما همراه شود تا برای شما نیز آسانتر شود.

  ۴ دلیل برای پرهیز زنان باردار از قند و شکر | عامل چاقی کودکتان نشوید
  • فولیک اسید بخورید

اسید فولیک می‌تواند از عواملی که سبب عقب ماندگی کودک در دورانی که هنوز نمی‌دانید بارداز هستید شود جلوگیری کند. این دسته از ویتامین‌ها را در اکثر غذاها مانند سبزیجات سبز، مرکبات و لوبیاها می‌توانید پیدا کنید اما اغلب خانم‌ها نیاز دارند که روزانه یک عدد قرص آن را مصرف کنند. اگر شما می‌خواهید باردار شوید به ۴۰۰ میلیگرم فولیک اسید روزانه نیازمندید که تقریبا اکثر مولتی ویتامین‌ها این میزان را دارا هستند.

  • مواظبت از وزن

بیش از اندازه لاغر بودن می‌تواند بارداری را برای شما سخت‌تر کند. اضافه وزن نیز می‌تواند مشکلاتی از جمله افزایش احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را پدید آورد. با دکتر خود درباره وزن ایده آل مشورت کنید.

  • معاینه‌های مکرر

می‌خواهید برنامه بارداری خود را با کسی در میان بگذارید؟ با دکتر خود صحبت کنید. چند ماه قبل از شروع بارداری به او مراجعه کنید و موارد زیر را بپرسید:

  1. آزمایشات و واکسن‌های مورد نیاز
  2. ویتامین‌های قبل از بارداری
  3. مدیریت و یا کنترل مشکلات سلامتی که ممکن است داشته باشید
  4. داروهایی که در دوره بارداری مجاز و یا ممنوع است
  • مشاوره ژنتیک

دکتر ممکن است در صورت وجود سابقه بیماری‌های ژنتیکی آزمایشاتی قبل از بارداری برای پیش بینی این قبیل بیماری‌ها تجویز کند. یک آزمایش ساده خون و یا بزاق دهان می‌تواند نشان دهد که شما دارای ژن فیبروز کیسه‌ای، سندروم ایکس ضعیف، بیماری تای ساکس و یا بیماری سلول دافع هستید یا خیر.

  • مراجعه به دندانپزشک

اگر شما عادت به استفاده از نخ دندان ندارید اکنون وقت آن است که عادت کنید. این کار همان میزان که برای داشتن لبخندی زیباتر موثر است برای کودکتان نیز مفید است. بارداری احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را که ممکن است سبب زایمان زودرس شود افزایش می‌دهد. در نتیجه برای معاینه و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کرده و به صورت مرتب دندان‌هایتان را بشویید، نخ بکشید و دهان شوی مصرف کنید.

  • مصرف کافئین را کاهش دهید

برخی از متخصصین پیشنهاد می‌دهند که در دوران بارداری و قبل از آن کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید. این میزان همان یک فنجان چای و یا فهوه است. می‌توانید از قهوه‌های بدون کافئین و یا شیر گرم همراه با ادویه‌های گوناگون مصرف کنید.

  • سیگار را ترک کنید

در مقایسه با تمام چیزهایی که باید در دوران بارداری کنار بگذارید سیگار ممکن است سخت‌ترین آنها باشد. استعمال سیگار در دوران بارداری سبب بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله زایمان زودرس، وزن کم کودک و سقط جنین می‌شود. از همسر خود نیز بخواهید ترک کند زیرا در معرض دود سیگار بودن نیز خطرناک است و ممکن است موجب ناباروری مردان شود.

  زنان باردار بخوانند و مراقب باشند | سیگار نکشید و از سیگاری‌ها دوری کنید

  آثار وحشتناک سیگار کشیدن در بارداری بر آینده کودک | خطرناک‌ترین عامل در بارداری

  • تعیین بودجه برای کودک

نوزادان وسایل زیادی نیاز دارند. آنها تقریبا ۸۰۰۰ پوشک استفاده می‌کنند! شما به لباس، صندلی ماشین، کالسکه و شیشه شیر و ده‌ها چیز دیگر نیاز خواهید داشت. لیستی از وسایل مورد نیاز بنویسید و از ابتدا به فکر تهیه آنها باشید.

  • برنامه‌ای برای قبل از بارداری بگذارید (babymoon)

اکنون زمانی برای یک گریز کوچک است. این گریز می‌تواند رفتن به یک رستوران مجلل باشد و یا یک سفر کوتاه به جایی که رفتن به آن جا با کودک مقدور نیست. این کار به شما شانسی را برای اختصاص دادن زمانی به خود قبل از به وجود امدن ناراحتی‌های بارداری و عدم توانایی برای سفر و مشغله والدین بودن به شما می‌دهد.

  ۵ دلیل برای درک اهمیت هفته‌های آخر بارداری