درنگ: با نزدیک شدن به فصل تابستان و طولانر‌تر شدن روزها، بهترین فرصت برای انجام فعالیت‌هایی که همزمان خوشایند و برای تناسب اندام مفید هستند فراهم می‌شود. بهترین این فعالیت‌ها برای افرادی که به دنبال تناسب و سلامت خود هستند از نظر بیشترین میزان سوزاندن از این قرارند:

  • صخره‌نوردی

این ورزش چه در طبیعت انجام شود و چه در ورزشگاه سرپوشیده، جزو فعالیت‌هایی است که کالری بسیار بالایی می‌سوزاند: یک ساعت صخره‌نوردی ۷۹۰ کالری صرف می‌کند. در شرایطی که باید علیه نیروی گرانش تقلا کنید، ماهیچه‌های بدن نیز به شدت به کار گرفته می‌شوند.

اصلی‌ترین گروه ماهیچه‌هایی که در این ورزش درگیر می‌شوند،‌ماهیچه‌های پشتی هستند و علاوه بر آن ماهیچه‌های دو سر بازو، تاندون‌های ساعد و ماهیچه‌های دوقلو پشت ساق پا نیز در این فعالیت مشارکت دارند.

  • پیاده‌روی در ساحل

براساس گزارش ژورنال فیزیولوژی کاربردی و شغلی اروپا، کالری‌سوزی در سطوح شنی ۱٫۸ برابر بیشتر از سطوح یکنواخت مانند آسفالت است. به گفته محققان پیاده‌روی روی سطحی سخت با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت می‌تواند در ساعت ۳۲۸ کالری مصرف کند درحالی که پیاده‌روی روی شن با همین سرعت در ساعت ۵۹۰ کالری می‌سوزاند. دویدن در ساحل دریا نیز ۱٫۸ برابر بیشتر از دویدن در مسیرهای آسفالت انرژی صرف می‌کند. این فعالیت ماهیچه‌های ران پا، ماهیچه‌های همسترینگ (سه ماهیچه در پشت استخوان ران پا) ماهیچه‌های پشت ساق پا،‌شکمی و باسن رادرگیر می‌کند.

  • قایق‌رانی

این ورزش نیز به دلیل درگیر ساختن ماهیچه‌های نیم‌تنه بالا، ماهیچه‌های پشتی و اصلی  بدن به دلیل پارو زدن برای حرکت در خلاف مسیر جریان آب، حجم باورنکردی انرژی می‌سوزاند. سه کیلومتر قایق‌رانی در ساعت ۲۸۶ کالری مصرف می‌کند. در این فعالیت نیز ماهیچه‌های بالایی و پشتی، شانه‌ها و بازوها درگیر می‌شوند.

  • دوچرخه‌سواری

یکی از بهترین فعالیت‌های تابستانه که می‌تواند توجه همه اعضای خانواده را به خود جلب کند دوچرخه‌سواری است. این فعالیت ماهیچه‌های نیم‌تنه پایینی بدن، پاها،‌ ران پا،‌ باسن و ساق پا را درگیر می‌سازد. یک ساعت دوچرخه‌سواری با سرعت ۱۹ تا ۲۲ کیلومتر بر ساعت ۵۵۴ کالری مصرف می‌کند. برای سوزاندن بیشتر کالری بهتر است در مسیرهای سخت‌تر مانند تپه‌ها دوچرخه‌سواری کنید.

  • فریزبی

با گروهی از دوستانتان جمع شوید و تشویقشان کنید سرهایشان را از اسمارت‌فونها بیرون بیاورند و یک مسابقه پرتاب فریزبی راه بیاندازید، البته از نوع واقعی نه مجازی. طی این مسابقه ماهیچه‌های زیادی در پاها درگیر دویدن شده و تلاش برای گرفتن فریزبی ماهیچه‌های بالاتنه را نیز به خود مشغول می‌کند. علاوه بر این‌ها، یک ساعت بازی با فریزبی می‌تواند ۵۴۰ کالری انرژی بسوزاند.

  • غواصی

در حین غواصی بدن به شدت تلاش می‌کند تا زمانی که در زیر آب است،‌ خود را گرم نگه دارد و همین به تنهایی سطح کالری مصرفی را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. با افزودن کالری شنا به این میزان، یک ساعت غواصی می‌تواند ۴۷۰ کالری مصرف کند.

  • سوارکاری

بیشترین چالش سوارکار در حین سوارکاری ثابت باقی ماندن و صاف نشستن روی زین اسب است از این رو این فعالیت تمامی ماهیچه‌های اصلی و ماهیچه‌های لگنی را به خود درگیر می‌کند. علاوه بر این ماهیچه‌های همسترینگ، چهار سر ران و باسن زمانی که سوارکار پاهایش را به بدن اسب می‌فشارد فعال می‌شوند و می‌توان این ورزش را تمرینی برای تمامی بدن دانست. در حین سوارکاری، بدن در ساعت ۲۰۰ کالری مصرف می‌کند که این میزان در حین چهارنعل یا یورتمه رفتن اسب افزایش پیدا می‌کند.

  • شنا

شنا که یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در جهان محسوب می‌شود، در سرعتی معمولی می‌تواند ۳۸۶ کالری در ساعت بسوزاند. نوع ماهیچه‌های درگیر به سبک شنا بستگی دارد. برای پرچالش کردن شنا بهتر است در نقاط امن و تایید شده دریاها یا اقیانوس‌ها شنا کنید.

  • پیاده‌روی

میزان کالری سوزانده شده در حین پیاده‌روی به شدت راه رفتن و شیب مسیر بستگی زیادی دارد، اما به طور متوسط پیاده‌روی در منطقه‌ای ناهموار ۱۷۸ کالری در ساعت می‌سوزاند. این ورزش روی ماهیچه‌های نیم‌تنه پایین و همچنین شکمی متمرکز است.

  • اسکیت سواری

این ورزش که بهتر است در زمین‌های مخصوص خودش انجام گیرد بستگی به نوع اسکیت می‌تواند ۳۰۰ تا ۳۱۹ کالری در ساعت بسوزاند. یک ساعت ورزش با اسکیت‌بورد،‌ فعالیتی که ماهیچه‌های پایینی بدن را فعال می‌کند، ۳۱۹ کالری و یک ساعت تحرک با  اسکیت‌های معمولی ۳۰۰ کالری را خواهد سوزاند.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر