درنگ: در ادامه ۱۱  مورد از توصیه‌های اشتباهی که در مورد ورزش در میان همه رایج شده را به همراه توضیح علمی اشتباه بودن این توصیه‌ها مشاهده می‌کنید:

۱- برای متناسب ماندن یک یا دوبار ورزش در هفته کافی است

واقعیت: یک یا دوبار ورزش تاثیری بر سلامت همیشگی و پایدار نخواهد داشت

به گفته شان آرنت محقق ورزشی دانشگاه روتگرز، بهترین گزینه دست‌کم سه روز ورزش برنامه‌ریزی شده در هفته است. از نظر فنی درست این است که هر روز زمانی را به فعالیت فیزیکی اختصاص دهید. فقط حرکت کنید زیرا زندگی روزمره همه را به سمت نشستن بیشتر هل می‌دهد،‌ تنها کافی است کاری برخلاف نشستن انجام دهید.

۲- بهترین زمان برای ورزش صبح زود است

واقعیت: بهترین زمان برای ورزش هر زمانی است که بتوانید به صورت مداوم به آن پایبند شوید.

اگر می‌خواهید ورزش را به عادتی روزانه تبدیل کنید،‌ کافی است هر ساعتی از روز که می‌توانید آن را انجام دهید و همین برنامه را حفظ کنید. اگر شب برای باشگاه رفتن برایتان مناسب‌تر است هرشب باشگاه بروید و اگر دویدن صبح را ترجیح می‌دهید، به جای شب‌ها،‌ صبح‌ها ورزش کنید. اگر برایتان فرقی ندارد که چه ساعتی از شبانه‌روز ورزش کنید،‌ برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ورزش کردن در صبح زود می‌تواند سرعت کاهش وزن را به واسطه افزایش میزان سوخت‌ و ساز بدن در کل روز افزایش دهد.

۳- وزنه‌زدن چربی را ماهیچه می‌کند

واقعیت: شما نمی‌توانید چربی را به ماهیچه تبدیل کنید

چربی و ماهیچه از نظر فیزیولوژیکی دو بافت متفاوتند. بافت چربی ادیپوس را می‌توان در زیر پوست، ‌در بین ماهیچه‌ها و دور قلب یافت. بافت ماهیچه که خود به سه نوع تقسیم می‌شود را می‌توان در سرتاسر بدن یافت. آنچه وزنه زدن انجام می‌دهد ایجاد بافت ماهیچه درون و اطراف بافت‌های چربی است. بهترین راه برای کاهش بافت‌های چربی استفاده از رژیم غذایی سالم حاوی سبزیجات، غلات،‌ پروتئین و چربی‌های سالم است.

۴- پازل‌ها و بازی‌ها بهترین ورزش برای مغزند

واقعیت: نتایج جدید‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های فزیکی قدیمی از هر نوع بازی و پازل ذهنی برای مغز مفید‌ترند

مطالعات جدید محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‌دهند ورزش ایروبیک به دلیل بالا بردن ضربان قلب، افزایش تعریق و فعالیت در دوره زمانی مشخص، تاثیرات بسیار زیادی روی سلامت مغز انسان دارد.

۵- ورزش بهترین راه برای لاغر شدن است

واقعیت: اگر می‌خواهید وزن کم کنید،‌ نباید تصور کنید صرفا با ورزش کردن هر چه که خورده‌اید را خواهید سوزاند.

متخصصان تغذیه می‌گویند لاغر شدن تقریبا همیشه با تغییر عادت‌های غذایی آغاز می شود. به گفته فیلیپ استنفورث دانشمند علوم ورزشی دانشگاه تگزاس، رژیم غذایی در کاهش وزن نقشی کلیدی‌تر از ورزش را دارد، با این‌همه فعال بودن مداوم نیز می‌تواند بخشی از یک زندگی سالم باشد.

۶- دراز و نشست بهترن راه برای داشتن شکم ۶ تکه

واقعیت: برخلاف دراز و نشست که تنها ماهیچه‌های بطنی را هدف می‌گیرند، حرکت پلانک چندین گروه از ماهیچه‌های شکمی به همراه ماهیچه‌های پهلو و کمر را با خود درگیر می‌کند. اگر می‌خواهید شکمی با ماهیچه‌های ورزیده داشته‌باشید باید همه این ماهیچه‌ها را ورزیده کنید.

۷- وزنه برداری مخصوص مردان است

واقعیت: وزنه‌برداری شیوه‌ای عالی برای تقویت ماهیچه‌ها است و هیچ ارتباطی با جنسیت ندارد. میزان تستسترون تولید شده در بدن زنها و مردها نقشی کلیدی در میزان ماهیچه‌های ساخته شده در بدن انسان دارند و مقدار ترشح این هورمون معمولا در زنان کمتر از مردان است.

۸- از شکل افتادن بدن تنها دو هفته زمان می‌برد

واقعیت: در بیشتر افراد، بافت ماهیچه در کمتر از یک هفته بدون ورزش کردن آب می‌شود. اگر ورزش کردن را متوقف کنید در طول هفت روز در معرض فرایند از شکل افتادن ماهیچه‌ها قرار می‌گیرید.

۹- دوی ماراتن بهترین راه برای تناسب اندام

واقعیت: حتما نباید برای تناسب اندام مسیر هشت کیلومتری ماراتن را بدوید، تنها کافی است تا می‌توانید بدوید. دویدن سریع برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز می‌تواند به اندازه یک ساعت دویدن برای شما مفید باشد. در واقع افرادی که کمتر از یک ساعت در هفته می‌دوند، به شرط اینکه قانون ۱۰-۵ دقیقه دوی سریع را رعایت کنند، نسبت به افرادی که بیش از سه ساعت در هفته می‌دوند از فواید سلامتی مانند سلامت قلب بهره خواهند برد. علاوه بر این، نتایج تحقیقات جدید نشان داده‌اند دوره‌های کوتاه‌مدت ورزش‌های شدید و سخت به همان اندازه برای بدن مفید است که ورزش‌های استقامتی و طولانی‌مدت مفیدند.

۱۰- یادداشت کردن غذاهای روزانه به کنترل آنچه می‌خورید کمک می‌کند

واقعیت: حتی زمانی که تلاش می‌کنیم نسبت به آنچه در دهان می‌گذارید و میزان فعالیتی که دارید کاملا آگاه باشیم، همیشه مهربان‌تر از بقیه با خود برخورد می‌کنید. به گفته محققان، افراد همواره میزان فعالیت بدنی خود را بیشتر و میزان غذای مصرفی خود را کمتر از حد واقعی درنظر می‌گیرند.