درنگ : ترافیک مشکلی است که در سراسر دنیا با توسعه فعالیت شرکت‎های خودروسازی و علاقه مردم به خرید و استفاده از آن‌ها در حال گسترش است. بسیاری از شهرهای بزرگ در دنیا با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم می‎کنند و بسیاری هم در شرف شلوغ شدن قرار دارند.

مبارزه با ترافیک موضوعی است که در دستور کار بسیاری از افراد مسئول در کشورهای مختلف قرار گرفته است. این کار می‎تواند روش‎های مختلفی داشته باشد. برخی روش‎ها باید توسط مسئولین وضع و به کار گرفته شود و برخی هم اموری است که شهروندان می‏‌توانند به کار گیرند تا ترافیک را کاهش دهند.

در زیر ابتدا نگاهی داریم به شهرهای مدرن و اقداماتی که برای رفع ترافیک انجام می‌دهند:

استکهلم | محدوده ورود ممنوع

در استکهلم از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ روزهای وسط هفته ورود ماشین‎های عادی به محدوده‌ه‏ای طرح ممنوع است و هر ماشینی که وارد شود با جریمه سنگین مواجه می‏‌شود، به جز وسایل نقبیه اضطراری، اتوبوس‎ها و تاکسی‎ها.

 

 

بارسلونا | پیش ‏بینی اوج ترافیک

در تمام سطح این شهر و حتی پارکینگ‎ها سنسورهایی نصب شده بود که آمار و وضعیت را لحظه به لحظه گزارش می‏‌کند. با این روش از طریق برنامه‌‏ای که در اختیار شهروندان قرار دارد آن‎ها متوجه می‌شوند که اگر قصد رفتن به قسمتی از شهر را دارند بهترین راه کدام است و آیا استفاده از وسیله نقلیه شخصی کارشان را راحت می‏‌کند یا نه. حتی اعلام می‌کند که وضعیت جای پارک در برخی محله‎ها چطور است.

 

 

لندن | برنامه‏ ریزی برای سفر

این شهر برنامه‎ای کامل برای کاهش ترافیک دارد. اولین قدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و در این مرحله اتوبوس‌ها، ترن‎ها، مترو، ماشین‎های برقی و … به روز شدند. همچنین روش حمل و نقل از طریق رودخانه‌ها و ایجاد مسیرهای دوچرخه در این کشور شکل گرفت. ضمن اینکه برنامه‎ای در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که نشان می‎دهد برای رفتن به منطقه‏‌ای دیگر می‏‌توانند از چه روش‎هایی استفاده کنند.

 

 

هنگ‌کنگ | حمل و نقل مینی‏‎بوسی

در هنگ کنگ بیشتر مسیرها از طریق مینی‌‏بوس قابل دسترسی هستند و امکان رفتن به آن‌ها از طریق وسیله شخصی یا … وجود ندارد. تنها راه رفتن به برخی مناطق این شهر فقط با مینی‌‏بوس‎های ۱۶ نفره است.

 

 

کپنهاگ | مدل یکپارچه‎سازی حمل و نقل

پایتخت دانمارک روشی را برای کاهش ترافیک اجرا کرده است. با این کار که سال‎ها قبل انجام شده نهایت تلاش شده است تا استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای مردم راحت شود. بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و بسیاری بلیت‎های ارزان قیمت دارند که با گوشی‎های موبایل و … قابل تهیه کردن هستند.

 

 

هانگژو چین | سیستم دوچرخه‎سواری عمومی

هانگژو چین یکی از مدرن‏‌ترین و طولانی‌‏ترین مسیرهای تردد با دوچرخه را دارد. بعد از افتتاح این مسیرها ۶۷ هزار دوچرخه با ۳ هزار مرکز سرویس‌دهی در شهر ایجاد شدند که علاقه به استفاده از آن‎ها در مردم را افزایش داد.

 

 

برخی از موارد نیز باید به عنوان یک فرهنگ در میان شهروندان توسعه پیدا کنند تا در کاهش گره کور ترافیک تاثیرگذار باشند. برخی از این موارد به شرح زیر است:

دوری از ساعات پیک ترافیک | اوج ترافیک در هر شهری مشخص است. اولین اقدام این است که تا حد ممکن در این ساعات از روز در خیابان نباشیم و در صورت اجبار از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

حمل و نقل عمومی | بهتر است به جای خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود. این کار علاوه بر مبارزه با ترافیک باعث می‌‏شود با آلودگی هوا هم مبارزه کنیم. یکی از بهترین وسایل نقلیه عمومی، مترو است که مردم بسیاری را از سطح شهر به زیر زمین منتقل می‎کند، در نتیجه سطح شهر برای افرادی که کار اضطراری دارند خلوت‌تر می‎ماند.

استفاده از تکنولوژی | نرم‏‎افزارهایی که مسیر را به راننده نشان می‎دهند باید در همه کشورها رایج شوند. این نرم‌افزارها طوری طراحی شده‌اند که خلوت‎ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را به راننده نشان می‌دهند. در نتیجه اگر برای رسیدن به یک مقصد از جایی که شما هستید ۳ راه وجود داشته باشد، این نرم‎افزارها مجبورند مسیرها را بین افراد تقسیم کنند و در نتیجه در یک مسیر شاهد ترافیک سنگین نخواهیم بود. همچین گاهی ممکن است برخی مسیرها را از خیابان‎های فرعی معرفی کنند و این تاثیر زیادی در کاهش ترافیک شهری دارد.

به نظر شما کدامیک از روش‌های فوق در تهران جوابگو است و می‌تواند در کاهش ترافیک و آلودگی کمک کند؟