درنگ: دکتر سید مهدی میرغضنفری گفت: افراد هرچه بیشتر بیدار باشند، بدنشان به سمت گرمی و خشکی میل پیدا کرده و رطوبت بدن کاهش می‌یابد و برعکس، هرچه فرد بیشتر بخوابد، رطوبت‌های بدن همچنین رطوبت مغز بیشتر می‌شود و بدن به سمت سردی گرایش پیدا می‌کند.

به گفته وی افرادی که به دلیل درگیر شدن در پروژه‌های سنگین کاری یا امتحانات سخت و مهم مانند کنکور و یا به دلیل استرس‌های روحی و روانی دچار کم خوابی شده‌اند، به دلیل متمایل شدن مزاج به گرمی و خشکی باید از مصرف غذاهای با مزاج گرم و خشک مانند غذاهای تند با ادویه زیاد مانند فلفل، زنجبیل، دارچین، سرخ‌کردنی‌ها، شوری‌جات، مغزهای پرانرژی مانند فندق و بادام زمینی، گوشت‌ها و به ویژه گوشت پرندگانی چون بلدرچین و نوشیدنی‌هایی چون چای دارچین یا زعفران و سایر خوردنی‌های گرم و خشک اجتناب کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه این افراد باید از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های با مزاج تا حدودی سرد و مرطوب استفاده کنند، گفت: مصرف سبزیجاتی چون کاهو به دلیل طبیعت سرد و تر و خواب‌آور بودن و میوه‌های آبدار مانند هلو، شلیل، آلو، هندوانه، خیارهای بزرگ همچنین میوه‌های با طعم‌ ترش و ملس مانند آلبالو و لبنیات شامل ماست و دوغ به این افراد توصیه می‌شود. این خوردنی‌ها ضمن جلوگیری از گرمی و خشکی بیشتر، باعث القای خواب می‌شوند و اثر دوجانبه دارند.

وی با تاکید بر اینکه افراد با مزاج سرد و تر نباید زیاد بخوابند، گفت: خوابیدن زیاد، رطوبت مزاجی بدن را بیشتر می‌کند و این افراد باید از غذاهای سرد و تر به میزان کمتر استفاده کنند تا خواب‌شان کمتر شده و راحت‌تر از خواب بیدار شوند.