درنگ: به‌طور کلی، برای اینکه بتوانید فردی را ترغیب کنید که وقت بیشتری با شما بگذراند تنها چند ثانیه فرصت دارید. عوامل زیادی در این موضوع دخیلند،‌ از نام خانوادگی گرفته تا بوی بدن.

در ادامه با چندین یافته علمی آشنا می‌شوید که به نشانه‌های رفتاری تاکید دارند که می‌توانند باعث شوند در چشم دیگران ناخوشایند و حتی منفور دیده شوید، چه در فضای مجازی و چه در جهان حقیقی.

  • اشتراک‌گذاری یک دنیا عکس در فیس‌بوک

اگر از آن کاربرانی هستید که تنها در یک روز عکس‌هایی از ماه عسل خودتان، مراسم فارغ‌التحصیلی پسر عمو و سگی که لباس هالووین به تن کرده را در فیس‌بوک منتشر می‌کنید،‌ بهتر است دست نگه دارید.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته محققان دریافته‌اند پست کردن بیش از اندازه عکس در فیس‌بوک می‌تواند روی ارتباطات زندگی حقیقی افراد تاثیر منفی داشته باشد و حتی آنها را به نابودی بکشاند.

به گفته دیوید هاگتون محقق ارشد این پروژه از دانشگاه بیرمنگام این رفتار از آن رو نادرست است که افراد، به جز دوستان و وابستگان بسیار نزدیک با موضوع تصاویری که پی در پی ارسال می‌شوند ارتباط برقرار نمی‌کنند. دوستان نیز علاقه‌ای به دیدن تصاویر بیش از اندازه اعضای خانواده و اقوام نزدیک شما ندارند.

  • داشتن تعداد بسیار زیاد یا بسیار کم دوست در فیس‌بوک

محققان دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۰۸ از دانشجویان خواستند به تعدادی حساب کاربری تقلبی فیس‌بوک نگاهی انداخته و میزان علاقمندی خود به این حساب‌ها را بیان کنند. نتایج نشان داد مرز باریک میان علاقمندی و بی‌علاقگی داشتن ۳۰۰ دوست فیس‌بوکی است. میزان علاقمندی زمانی که کاربر جعلی تنها ۱۰۰ دوست فیس‌بوکی داشت و زمانی که تعداد دوستان از ۳۰۰ عبور می‌کرد، کاسته می‌شد. به گفته محققان به نظر می‌آید داشتن بیش از ۳۰۰ دوست مجازی چهره‌ای از فرد نمایش می‌دهد که بیش از اندازه بر فیس‌بوک متمرکز است و از روی ناچاری و نه محبوبیت دوستان زیادی دارد. محققان همچنین دریافتند افراد کاملا ناآگاهانه دیگران را براساس تعداد دوستان فیس‌بوکی قضاوت می‌کنند.

  • افشاکردن موضوعی کاملا شخصی در ابتدای یک رابطه

به طور کلی انسان‌ها زمانی که اسرارشان را با هم درمیان می‌گذارند، بیشتر به هم علاقمند می‌شوند، خودابرازی یکی از بهترین شیوه‌های دوست‌یابی است. اما روانشناسان معتقدند بیان کردن موضوعی بسیار شخصی که در حد رازی خانوادگی است، در مرحله‌ای که افراد هنوز درتلاش برای شناختن یکدیگر هستند، میزان محبوبیت فرد را کاهش داده و او را متزلزل نشان می‌دهد. به گفته محققان دانشگاه ایلینویز افراد به جای افشای اسرار خصوصی خود می‌توانند خاطرات محبوب دوران کودکی یا عادت‌های رفتاری‌شان را با یکدیگر در میان بگذارند.

  • پرسیدن بدون پاسخ دادن

براساس نتایج مطالعه محققان دانشگاه ایلینویز که در بالا نیز به آن اشاره شد، خود‌ابرازی باید دو طرفه باشد و افراد زمانی که موضوعی خصوصی را با شما در میان می‌گذارند،‌ دوست دارند رفتاری متقابل را از سوی شما ببینند، در غیر اینصورت محبوبیت شما کاسته می‌شود. از این رو روانشناسان توصیه می‌کنند مطرح ساختن پرسش‌های پی در پی برای سلب توجه از خود استراتژی مناسبی برای برقراری ارتباط دوستی با دیگران نیست.

  • کادر عکس را باز کنید

اگر در پروفایل لینکد‌این خود عکسی با کادر به شدت بسته گذاشته‌اید، درحدی که انگار لنز دوربین به صورتتان کوبیده شده، بهتر است به سرعت آن را عوض کنید. محققان موسسه فناوری کالیفرنیا می‌گویند صورت‌هایی که عکس آنها از فاصله ۴۵ سانتیمتری گرفته شده‌اند، غیرقابل اعتماد، غیرجذاب و ناشایسته‌تر از صورت‌هایی دیده می‌شوند که عکس آنها از فاصله ۱۳۵ سانتیمتری گرفته شده‌است.

  • پنهان کردن احساسات

محققان دانشگاه اورگان براساس نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۶ خود می‌گویند بهترین استراتژی برای اینکه دیگران را شیفته خود سازید این است که احساساتتان را بروز دهید. به گفته محققان انسان‌ها همواره به دنبال واکنش‌های متقابل هستند و زمانی که با فردی برخورد می‌کنند که احساساتش را پنهان می‌کند، این رفتار را به بی‌علاقگی نسبت به مواردی که باعث دوستی و نزدیکی می‌شود ترجمه می‌کنند.

  • بیش از اندازه خوب بودن

منطق حکم می‌کند فردی که خوش‌رفتار است و دوستانه برخورد می‌کند محبوب‌تر باشد، اما علم چندان موافق این موضوع نیست. محققان دانشگاه واشنگتن در سال ۲۰۱۰ پس از انجام مطالعه‌ای متوجه شدند داوطلبان علاقه‌ای ندارند با افرادی که خودخواه نیستند هم‌گروه باشند زیرا این افراد قابل اعتماد به نظر نمی‌آیند و ناخوشایند به نظر می‌رسند.

  • خودنمایی فروتنانه

برخی از افراد تعریف از خود را به شکل انتقاد از خود نمایش می‌دهند، رفتاری که به خودنمایی فروتنانه شهرت دارد و به راحتی می‌تواند دیگران را فراری دهد. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند بسیاری از داوطلبانی که در تحقیق آنها حضور داشتند، سخت‌کوشی یا کمال‌گرایی را جزو نقاط ضعف خود اعلام کرده‌اند. به گفته محققان این افراد در آزمون استخدامی شانس بسیار پایینی داشتند زیرا کارفرما ترجیح می‌داد افراد روراست و صادق را به استخدام درآورد.