درنگ :  کمردرد، معضل این روزهای پیر و جوان شده است. ۹۰ درصد کارمندانی که پشت میزنشین هستند به کمرد درد مبتلا شده‌اند، جوانانی که کار سنگین انجام می‌دهند یا افرادی که طولانی مدت رانندگی می‌کنند هم به این درد خسته کننده دچارند.

شاید در اوقات فراغت‌مان یکی از جملاتی را در گوگل سرچ می‌کنیم تا به راه‌های درمان کمر درد برسیم، همین جمله «چطور کمر درد نگیریم»، باشد. در ادامه به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که از ابتلا به کمردرد می‌کاهد یا از بروز آن جلوگیری می‌کند.

  • برای خوابیدن، بالش کوتاه زیر سر بگذارید و از تشک سفت استفاده کنید؛ به طوری که تشک در ناحیه کمر فرو نرود. می‌توانید از دو یا چند لایه پتو به جای تشک استفاده کنید. خوابیدن در حالت طاق باز یا به پهلو برای کمر بهتر است.
  • هیچ‌وقت روی شکم نخوابید. خوابیدن روی شکم موجب افزایش قوس کمر می‌شود و آن هم درد کمر را بیشتر می‌کند.
  • بهترین وضعیت خوابیدن این است که به پهلوی چپ یا راست بخوابیم. در این حالت باید پاها را کمی خم کنیم یعنی مفاصل ران و زانو را در حالت کمی خم شده نگه داریم. این کار موجب کاهش قوس کمر می‌شود. اگر یک بالشت کم ارتفاع را بین ران‌ها و زانوها بگذاریم و پای بالایی را کمی جلوتر از پای زیری بیاوریم خواب راحت‌تری خواهیم داشت.
  • هرگز از تشک‌های فنری یا نرم استفاده نکنید. این تشک‌ها موجب تغییر در قوس‌های کمر می‌شود و کمر درد را بیشتر می‌کند.
  • ارتفاع دسته صندلی باید متناسب با طول بازو باشد، به طوری که پس از قرار دادن ساعد بر روی دسته صندلی، شانه‌ها بالاتر یا یایین تر از حد طبیعی خود قرار گیرند.
  • سعی کنید همیشه صاف بایستید. عضلات شکم را منقبض کنید تا شکم تو رفته و گودی کمر کمتر شود. شانه‌ها را صاف نگه دارید.
  • برای بلند کردن اجسام از روی زمین به جلو نگاه کنید. گردن را صاف نگه داشته و شکم را سفت کنید. کمر را صاف نگه دارید و با خم کردن زانو و مفصل ران روی پا در نزدیکی شی ء مورد نظر بنشینید.
  • در هنگام جابجا کردن یا حمل اشیاء، گودی کمر را با سفت کردن غضلات شکم کم کنید. سعی کنید اجسام را در دفعات بیشتر ولی با حجم کمتر جابجا کنید.
  • با قرار دادن یک پشتی طبی مناسب روی صندلی اداری یا خودرو می‌توانید فرم s مانند ستون فقرات خود را حفظ کنید و از صاف شدن گودی کمر و نهایتاً کمردرد جلوگیری کنید.
  • اگر مدت طولانی باید در اتومبیل یا محل کار بنشینید و چاره‌ای ندارید، بهتر است از کرست‌ها و آتل‌های مخصوص و طبی استاندارد استفاده کنید؛ ولی نباید کمر خود را به آن عادت دهید، مثلا وقتی به خانه می‌رسید بلافاصله آن را باز کنید.
  • رژیم غذایی مقوی و متعادل که دارای مقدار کافی کلسیم، ویتامین D و فسفر داشته باشد، مصرف کنید. فسفات بیش از نصف جرم مواد معدنی استخوان را تشکیل می‌دهد. ویتامین به جذب میزان لازم کلسیم و فسفات کمک می‌کند. وقتی که فسفر خیلی زیاد شود بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج می‌کند تا با فسفر ترکیب و آن را از بدن خارج کند، بنابراین استخوان‌ها شکننده می‌شوند.
  • هنگام ایستادن از قوس دادن پایین کمر به داخل و بیرون کمر به بیرون و پایین انداختن شانه‌های خود بپرهیزید.