درنگ : وب سایت الکسا در بخشی به مسائل مربوط به راهکارهای بهبود رنکینگ سایت‌ها پرداخته و توصیه‎هایی برای بهتر شدن رنکینگ دارد که در زیر به یکی از آن‎ها اشاره می‎کنیم.

می‌‏دانید مشکلات «سئو» چطور ممکن است به وب‎سایت شما صدمه بزند؟ اهمیتی ندارد محتوای سئو شما چقدر خوب است، این که مشکلات فنی در سایت وجود داشته باشد می‎توانید رنکینگ وب‎سایت شما را به طرز عجیبی پایین بیاورد. یا بدتر، آن را برای گوگل و دیگران پنهان کند.

فراموش کردن یک تگ؟ مطالب تکراری؟ صفحه‎هایی با سرعت پایین لود شدن؟ ارورهای ۴۰۴؟

جای نگرانی نیست! حسابرسی فنی سئو مشکلاتی که باعث می‌‏شود سایت شما رنکینگ خوبی به دست نیاورد را شناسایی می‎کند. «ToTheWeb» راهنمایی از «حسابرسی فنی سئو» برای مبتدیان تهیه کرده که به شما کمک می‎کند بهترین تمرینات و عملکرد را در زمینه جستجو داشته باشید. در زیر به مراحل لازم برای بهبود وضعیت رنکینگ سایت شما اشاره می‎کنیم:

۱۰ روش برای حسابرسی و رسیدگی کردن به وب سایت شما وجود دارد. هرچه شما در ایجاد بهترین محتوا تلاش کنید، در صورتی که مشکلات فنی و سئو داشته باشید به راحتی می‎تواند کارتان را خراب کند. در طول سال‌ها و با کسب تجربه و انجام آزمایشات، «ToTheWeb»  بیست و یک موضوع در ۱۰ سرفصل را طبقه‎‏بندی کرده که بهتر است آن‌ها را بررسی کنید تا وب‎سایتتان وضعیت بهتری برای جستجو و دیده شدن داشته باشد.

۱- مطمئن شوید صفحاتتان نمایش داده می‌‏شوند

باید مطمئن شوید که صفحات مهم سایتتان به اشتباه توسط گوگل بلاک نشده باشند.

وضعیت نمایش‌تان را چک کنید/ در کنسول گوگل سرچ از گزارش نمایش وضعیت استفاده کنید تا متوجه شوید گوگل از دومین شما چند پیج در اختیار دارد. شما دیتایی می‌خواهید که نشان دهد با گذشت زمان شمارش صفحات شما افزایش پیدا کرده است.

سایت و ارورهای URL را مرور کنید/ از کنسول جستجوی گوگل از گزارش ارورهای سایت و ارورهای URL استفاده کنید تا مشکل را پیدا کنید.

فایل‌های robots.txt را چک کنید/ با اضافه کردن «robots.txt» به انتهای آدرس وب‎سایتتان بررسی کنید که سایت شما ممنوع نشده باشد.

وب سایتتان را سرچ کنید/ اسم سایتتان را در گوگل جستجو کنید تا ببینید چه نتایجی در نتیجه جستجوی شما ارائه می‌دهد.

۲- وب سایتتان را ایمن کنید

گوگل اعلام کرده ترجیحش وب‏سایت‎هایی است که با HTTPS رمزگذاری شده‌اند. به HTTPS منتقل شوید:

– با استفاده از SSL وب سایتتان را با HTTPS ایمن کنید.

– HTTPS یک ارتباط رمزگذاری شده با یک وب سرور ایجاد می‎کند.

۳- متا دیتا را چک کنید

وقتی پیج‌ها در حال باز شدن هستند، گاهی یک متا تگ NoIndex جایگذاری می‌‏شود که گوگل را بلاک می‎کند. برنامه حسابرسی فنی الکسا کار شما برای این که بفهمید چطور می‎توان مانع از این متادیتاها شد را آسان می‎کند.

کد منبع را چک کنید/ منبع یک پیج برای کد <meta name= robots content = noindex> را چک کنید تا مطمئن شوید در پیجی که شما می‎خواهید در آن محتوی قرار دهید، کدی وجود نداشته باشد.

از Screaming Frog استفاده کنید/ از ابزار قدرتمند حسابرسی اسکریمینگ فراگ استفاده کنید تا وب‎سایتتان را تست کنید و وضعیت فعلی همه متا دیتاها را بررسی کنید.

۴- پروفایل لینکتان را حسابرسی کنید

موفقیت در جستجو بستگی به بخش عمده‎ای از به دست آوردن لینک از دومین‌های قابل اعتماد دارد.

یک حسابرسی backlink  کامل را هدایت کنید/ از کنسول جستجوی گوگل و الکسا استفاده کنید تا backlink را حسابرسی کنید و با بررسی فرصت‎های لینکی جدید را پیدا کنید.

۵- بهینه‏ سازی سرعت سایت

موتورهای جستجو سایت‎های سریع‎تر را ترجیح می‎دهند و سایت‌هایی که دیرتر لود می‌‏شوند حوصله بازدیدکنندگان را هم سر می‏‌برند. سعی کنید سرعت وب سایتتان را بهینه‎سازی کنید تا صفحات در ۳ ثانیه یا کمتر لود شوند.

از ابزارهای تست سرعت استفاده کنید/ با استفاده از Mobile Friendly الکسا و گوگل سرعت سایتتان را تست کنید.

پلاگین‌های WordPress را بسنجید/ هوگ‌های پهنای باندتان را مشخص کنید.

برای بهتر کردن عملکرد سایز عکس‌های را کمتر کنید

سرعت Javascript را بالا ببرید

مقایسه زمان لود

۲ ثانیه = سریع‎تر از ۷۰ درصد از سایت‌ها

۳ ثانیه= سریع‎تر از ۵۴ درصد از سایت‌ها

۶ ثانیه= سریع‎تر از تنها ۲۷ درصد از سایت‌ها

۶-  دوری از محتوای تکراری

محتوای تکراری اعتبار URL اولیه را زیر سوال می‎برد و رنک سایتتان را تهدید می‎کند.

از تگ لینک‌های متعارف استفاده کنید/ با این کار به گوگل اجازه می‎دهید متوجه شود URL اولیه کدام است. استفاده مطالب تکراری یا این که وقتی یک محتوا را روی چند URL منتشر کنید، تاثیر منفی روی رنکینگ جستجو دارد. باید برای صفحاتی که محتوای تکراری یا مشابه آن دارند از تگ‎های متعارف استفاده کنید تا URL اولیه را مشخص کنید.

۷- صفحات با ارزش نه‌ چندان مناسب را حذف کنید

مطمئن شوید هر صفحه با محتوای پربار و مناسب با تگ‌های مرتبط تکمیل شده است.

De-index صفحات با ارزش پایین/ با وجود این که ممکن است از صفحاتی با کمپین‌های خاص بهره ببرید، اگر آن‌ها مربوط به صفحات قدرتمند نیستند، آن‌ها را از Index حذف کنید و به جای آن از URLهایی با محتوای مفید استفاده کنید.

۸- ایجاد لینک‌های مفید

رنکینگ جستجوی شما از یک ساختار لینک داخلی که به خوبی برنامه‎ریزی شده باشد بهره خواهد برد.

از نوشتارهای توصیفی قوی استفاده کنید/ از لینک‎‌هایی استفاده کنید که نماینده همان کلیدواژه‎هایی هستند که صفحه به آن‌ها لینک شده است.

۹- بهینه‎‏سازی برای موبایل

نمایه‎سازی «Mobile first» مدرن گوگل باید مورد توجه قرار گیرد و می‎تواند برای خودنمایی کردن در جستجوهای موبایلی الزامی باشد.

استفاده از طراحی مناسب/ وب‎سایتتان را به روز کنید تا به طراحی‎ای مناسب دست پیدا کنید که با توجه به سایز صفحه نمایش بهترین تجربه را ایجاد کند.

از ابزار آزمایش گوگل استفاده کنید/ کنسول جستجوی گوگل گزارش قابل استفاده بودن در موبایل دارد که با آن شما می‎توانید صفحات مشکل‌دار را پیدا کنید. ابزار گوگل موبایل تست صفحات را از نظر مناسب بودن برای استفاده در گوشی موبایل رتبه ‏بندی می‎کند.

۱۰- مسائل پایه‎ای را مدیریت کنید

تکنیک‌های بهینه‎سازی پایه‏‌ای را پیاده کنید تا صفحاتتان پیشرفت کنند و رنکینگ جستجویتان بهتر شود.

از تگ عنوان منحصربه فرد استفاده کنید/ از بهترین تگ‌‎های عنوان استفاده کنید که به بهترین شکل موضوع سایت شما را معرفی کند. بدانید که طول عناوین اخیرا بیشتر شده و موتورهای جستجو شاید حتی تا ۷۵ کاراکتر را هم ران کنند.

تاکید به استفاده از کلیدواژه‌ها/ کلید‎واژه‎هایی که در تیتر‏، متن، بدنه سایت یا URL استفاده می‏‌کنید مناسب باشد.

توصیف‎های متا را بنویسید/ صفحت اندکس شده باید شامل توصیف‌های تا باشند که در آن کلیدواژه‎ها وجود داشته باشند و این موضوع باعث می‌‏شود خوانندگان درست هدایت شوند. از کپی کردن «توضیحات صفحه» در قسمت توصیف متا خودداری کنید.