درنگ : شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای فرار از این حالت خستگی در محل کارشان به کافئین پناه می‌برند. اما راهکارهای بدون کافئین و سالمتری نیز وجود دارند که در آنها می‌توان با کمک گرفتن از ذهن، بدن و محیط اطراف خواب را از سر پراند که برخی از آنها بسیار سرگرم‌کننده هستند و اعتیاد کافئینی هم به دنبال ندارند.

  • چشم از نمایشگر بردارید

خیره شدن به یک نقطه برای طولانی مدت می‌تواند به چشم‌ها آسیب وارد کرده و باز نگه داشتن آنها را دشوار سازد. نگاه کردن طولانی مدت به نمایشگر رایانه در محل کار باعث خشکی و التهاب چشم می‌شود، دید را کدر می‌سازد و سردرد، کتف درد و گردن‌درد به همراه دارد. پلک زدن مداوم، تصحیح فرم نشستن و نگاه کردن به جسمی دورتر از نمایشگر هر ۲۰ دقیقه یکبار می‌تواند به شما کمک کند. ممنون که این پاراگراف را خواندید،‌ اکنون آنطرف را نگاه کنید!

  • میان‌وعده سالم بخورید

کاهش قند خون می‌تواند فرد را دچار حس بی‌حالی و خستگی کند. مصرف غذاهای سنگین نیز می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد زیرا هضم آن انرژی زیادی می‌گیرد. مصرف میان‌وعده‌های سالم و کوچک که از مقادیر مشخصی مواد مغذی و چربی خوب برخوردارند بهترین شیوه برای مقابله با این بی‌حالی و خستگی است. براساس مطالعات علمی، صبحانه‌هایی که از فیبر بالا برخوردارند از بیشترین تاثیر بر هشیاری صبحگاه برخوردارند،‌ همچنین پروتئین‌های با کیفیتی که درون تخم‌مرغ پیدا می‌شود. کره بادام زمینی، تست آووکادو، هویج و حموس گزینه‌هایی محبوب هستند. غذاهایی مانند اسفناج، لوبیا و عدس منابع عالی آهن هستند و کمبود آهن یکی از عوامل خستگی است.

  • آب بنوشید

به گفته انجمن شیمی آمریکا کم‌آبی یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش انرژی است، باعث ایجاد خستگی، گیجی، تپش قلب و حتی بیهوشی می‌شود. ۶۰ درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده‌است تا مفاصل را نرم کرده و ضایعات را از بدن دفع کند و سرعت انتقال مواد مغذی به بخش‌های مختلف بدن را افزایش می‌دهد. پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ توسط دانشگاه تافتز انجام گرفت نشان می‌دهد حتی میزان کمی از کم‌آبی درحد یک تا دو درصد با خستگی و گیجی در ارتباط است.

  • از اتاق خارج شوید

اگر در فضای سرپوشیده کار می‌کنید، رفتن به زیر نور خورشید می‌تواند انرژی شما را شارژ کند. قرار گیری در معرض نور آبی در طول روز، نوعی نور مرئی که از منابع طبیعی مانند خورشید یا منابع غیرطبیعی مانند تلویزیون، لپ‌تاپ و صفحه اسمارت‌فون‌ها ایجاد می‌شوند، می‌تواند سطح هشیاری را بلافاصله افزایش دهد. اما هشیاری در طول روز به منبعی قوی‌تر از صفحه تلویزیون نیاز دارد از این رو کمی قدم زدن زیر نور خورشید می‌تواند تاثیرگذار باشد.

  • فعالیت کنید

قدم زدن سریع یا بالا و پایین رفتن از پله‌های ساختمان یکی از بهترین‌راه‌حل‌های برای فرار از خواب‌آلودگی در طول روز است. فعالیت باعث جریان هورمون اندورفین می‌شود، هورمونی که باعث کاهش استرس و خستگی و افزایش احساس شادابی می‌شود.

  • نفس عمیق بکشید

کارمندان آرام و خونسرد بازدهی بیشتری دارند و نفس عمیق کشیدن باعث انتقال اکسیژن بیشتر به بخش‌های مختلف بدن می‌شود و این کار سطح انرژی را افزایش داده و به ایجاد احساس آرامش کمک می‌کند. تنفس عمیق همچنین باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود که این فرایند خود به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند،‌به شرطی که تنفس عمیق شکمی انجام دهید.

  • موسیقی بشنوید

شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان هورمون‌های خوبی را در مغز آزاد کرده و روحیه شما را بهبود می‌بخشد. نتیجه پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفته نشان می‌دهد شنیدن موسیقی مورد علاقه افراد ترشح دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد،‌ هورمونی که حس لذت و پاداش را در فرد ایجاد می‌کند. شنیدن موسیقی خوب همچنین باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و اکسیتوسین در مغز می‌شود. شنیدن موسیقی با صدای بلند نیز می‌تواند افراد را هشیار نگه دارد،‌البته برای مدتی کوتاه. علاوه براین سعی کنید لیست موسیقی که به آن گوش می‌دهید ترکیبی از آهنگ‌های متنوع و متفاوت باشد تا تاثیرگذاری آن افزایش پیدا کند.

  • آدامس بجوید

مشغول نگه داشتن دهان ذهن را هشیار نگه می‌دارد. برخی از مطالعات علمی نشان می‌دهند جویدن آدامس شیوه‌ای موثر در کاهش خواب‌آلودگی است، شاید به این دلیل که عمل جویدن به نوعی باعث فعال شدن بخش‌هایی از مغز انسان می‌شود. جویدن آدمس همچنین می‌تواند تمرکز افراد در حین آزمون‌ها را افزایش دهد،‌اضطراب را کاسته و درک مطلب را بهبود بخشد.

  • ویدیوی آنلاین حیوانات را تماشا کنید

شاید گربه‌ها حیوانات تنبلی باشند اما تماشای ویدیویی آنها در فضای مجازی می‌تواند حالت روحی افراد را بهبود بخشیده و مانع از خواب‌آلودگی شود. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، از ۷۰۰۰ مشتاق ویدیوهای گربه‌ای نظرسنجی شد و نتایج نشان داد تماشای این ویدیوها باعث افزایش سطح انرژی،‌ افزایش احساسات مثبت و کاهش حس‌های منفی در افراد می‌شود. افزایش اکسیتوسین،‌ هورمونی که حس اعتماد و احساسات را افزایش می‌دهد و کاهش کورتیزول، هورمونی که با ایجاد استرس در ارتباط است، با تعامل انسان و حیوانات پیوند خورده است و این احتمال وجود دارد که تماشای ویدیو حیوانات دوست‌داشتنی نیز چنین فرایند‌هایی را در مغز فعال سازند.

  • اگر این کارها جواب ندادند، یک چرت بخوابید

اگر تا زمان خوابتان زمان زیادی باقی مانده و ‌هیچ یک از شیوه‌های بالا روی شما تاثیری ندارد پنج تا ۲۵ دقیقه خواب به شرطی که ۶-۷ ساعت به زمان خواب اصلی مانده باشد می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. خواب بیشتر از این مدت در میان روز باعث کسلی می‌شود اما خواب به اندازه میان روز بهتر از خواب طولانی شب یا مصرف کافئین در طول روز است.