درنگ: این سم‌زدایی ۱۱ راهکار اساسی دارد:

  • همه را وادار به ترک اینترنت کنید

مایکل جی بروس روانشناس بالینی معتقد است اگر همه افرادی که با هم سفر می‌کنند در این راه همکاری نکنند، تلاش یک فرد هیچ تاثیری نخواهد داشت. برای قانع کردن آنها کافی است چند دلیل قانع‌کننده درباره مضرات تکنولوژی بر سلامت انسان عنوان کنید: تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند افرادی که بیش از اندازه از فناوری استفاده می‌کنند در معرض مشکلات روانی بیشتری قرار دارند و کمتر می‌خوابند. حتی حضور موبایل برای مختل کردن عملکرد ذهن، مانند حضور آگاهانه در لحظه حال کفایت می‌کند. همچنین دانشمندان دریافته‌اند همواره آنلاین بودن می‌تواند روابط افراد را به سردی بکشاند، حتی اگر نیت فرد از آنلاین بودن خوب باشد.

  • به دیگران خبر دهید

با نشانه یا علامتی به دیگران خبر دهید که برای مدتی در حال رعایت رژیم الکترونیکی هستید،‌ برای مثال ایمیل از پیش نوشته‌شده‌ای را آماده کنید تا افرادی که با ایمیل با شما در ارتباطند با دریافت آن متوجه شوند برای مدتی به اینترنت وصل نخواهید شد. اما بهتر است خبر مسافرت خود را در شبکه‌های مجازی مانند فیس‌بوک نگذارید زیرا می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد.

  • دوستی را مامور کنترل کنید

برای برخی از افراد رها کردن موبایل‌ها و تجهیزات دیجیتالی می‌تواند بسیار استرس‌آور باشد زیرا نگرانند که شاید یکی از اقوام یا دوستان به کمک آنها نیاز مبرم پیدا کنند. از این رو بهتر است دوستی مورد اعتماد را انتخاب کرده و او را مسئول کنترل پیام‌های مهم کنید تا در صورت نیاز شما را از وضعیت آگاه سازد. همچنین می‌توانید شماره هتل محل اقامت خود را به نزدیکانتان بدهید تا از این طریق با شما در تماس باشند.

  • برای خود هدف تعیین کنید

اگر آمادگی ترک ناگهانی و کامل فضای مجازی را ندارید،‌ این کار را به صورت تدریجی انجام دهید، مثلا فقط ایمیل خود را چک کنید،‌ آن‌ هم دوبار در روز،‌ صبح و عصر. موبایل خود را در اتاق هتل بگذارید و برای گردش بیرون بروید. به این شکل تا آخر هفته آمادگی آن را خواهید داشت که برای ۳۶ ساعت پی در پی از اینترنت جدا باشید.

  • جریمه تعیین کنید

برای زمان‌هایی که ممکن است رژیم خود را بشکنید جریمه‌ای نه چندان سخت،‌ اما آزاردهنده تعیین کنید. مثلا جریمه‌ای نقدی که باید در صورت ارتکاب خلاف آن را به دوستی پرداخت کنید، البته در ازای هر دقیقه آنلاین بودن خارج از برنامه باید مبلغی پرداخت شود.

  • آماده فومو (ترس از دست دادن اخبار) باشید

با ترک کردن اینترنت ممکن است دچار ترس شدید جا ماندن از اخبار مهم شوید، اما این ترس همانی است که تلاش دارید از آن خلاصی پیدا کنید: نیاز به همیشه مطلع بودن. مشکل بروز ترس جاماندن از اخبار این است که فرد از ناآگاهی نسبت به دیگران رنج می‌برد نه نسبت به خود و به این شکل حس معتبر خودآگاهی را از دست می‌دهد و این یعنی فرد به عنوان یک شخصیت واقعی در جهان خود حضور ندارد.

  • برای دستگاه‌هایتان محدودیت ایجاد کنید

راه‌های زیادی برای غیرقابل دسترس ساختن تجهیزات دیجیتالی وجود دارند: شارژرتان را در اتاق هتل بگذارید، به این شکل حتی اگر باطری گوشی پر باشد، باز در استفاده از گوشی خود احتیاط می‌کنید و استفاده از آن را به موارد اضطراری اختصاص خواهید داد تا باطری کمتری استفاده شود. می‌توانید گوشی خود را در وضعیت پرواز قرار دهید تا مطمئن شوید هیچ پیام،‌ ایمیل یا تماسی دریافت نخواهید کرد. اگر به خاطر اپلیکیشنی خاص نمی‌خواهید گوشی‌تان را کنار بگذارید،‌ آن را پاک کنید یا اپلیکیشن سم‌زدایی دیجیتال را جایگزین آنها کنید. این اپلیکیشن‌ها برای مدت‌هایی مشخص گوشی شما را از کار می‌اندازند. اما مهمتر از هریک از این اقدامات،‌ دور نگه داشتن گوشی از میدان دید است،‌ راحت‌ترین کار این است که پیش از رفتن گوشی خود را در اتاق هتل رها کنید.

  • عکسبرداری با موبایل ممنوع

اگر به بهانه عکسبرداری نمی‌خواهید از خیر موبایلتان بگذرید، به یاد آورید که بسیار قبل‌تر از شیوع موبایل، تجهیزات دیگری به نام دوربین عکاسی در جهان اختراع شده بودند که هنوز هم انواع ارزان قیمت و با کیفیتی از آنها در دسترس همه قرار دارند. بهانه تراشی نکنید! حتی اگر دوربین هم ندارید، لحظات خود را به خاطر بسپارید،‌ تا برای به یادآوری آنها به گوشی موبایلتان نیازی نباشد و بتوانید با فکر کردن آنها را به یاد آورید.

  • نقشه بخرید

اینقدر برده گوگل مپ باقی نمانید، یک کتابچه راهنما یا یک نقشه قدیمی کاغذی بخرید. شاید به نظرتان از مد افتاده باشد اما خواندن این نقشه‌ها به همفکری گروهی نیاز دارد و باعث می‌شود با همسفرانتان یک گروه تشکیل داده و مشکلات را به صورت گروهی حل کنید و علاوه بر این با محیط اطرافتان فعالانه‌تر در تعامل باشید.

  • خود را مشغول نگه دارید

مشاهده مناظر اطراف، دوچرخه‌سواری، شنا، صرف غذا در رستوران‌ها و دیگر انواع فعالیت می‌تواند فکر گوشی موبایل را از ذهنتان بیرون کند. در زمان تاریکی نیز به جای اینکه به گوشی موبایلتان بچسبید، کتابی که ماه‌ها است در صف انتظار خوانده شدن است را بردارید یا به ساحل بروید و به صدای امواج گوش دهید. مغز نیز مانند ماهیچه‌ها برای رشد و تقویت به زمان استراحت نیاز دارد و با انجام این تمرین‌ها پس از سفر مغزی قوی‌تر از قبل خواهید داشت.

  • خودآزمایی کنید

شاید در نگاه اول سم‌زدایی دیجیتالی برای کسانی که دائم در میان فیس‌بوک،‌ اینستاگرام،‌ تلگرام و ایمیل خود در چرخشند به یک تنبیه سخت شباهت داشته باشد،‌ اما در حقیقت یک پاداش حقیقی است که فوایدی بیشمار دارد و در نهایت باید به خاطر توجهی که به خودتان کرده‌اید، از خود سپاسگزار باشید. به گفته محققان سم‌زدایی دیجیتالی تفاوت چندانی با سم‌زدایی غذایی ندارد و درست مانند زمانی که برای مدتی ماده‌ای غذایی را از زندگی خود حذف می‌کنید و زنده می‌مانید،‌ پس از سم‌زدایی دیجیتال نیز زنده می‌مانید و پس از آن است که تازه به سطح اعتیاد شدید خود به اینترنت پی خواهید برد.