درنگ: درواقع ۶ نوع خجالت‌زدگی وجود دارد:

  1. خجالت‌زدگی ناشی از افشا شدن حریم خصوصی (مانند انتشار تصاویر خصوصی هنرمندان)
  2. خجالت‌زدگی ناشی از کمبود دانش و مهارت (مانند نداشتن اطلاعات در یک مصاحبه)
  3. خجالت‌زدگی ناشی از رفتارهای غیرعادی (مانند آنچه در مصاحبه زنده BBC با تحلیل‌گر سیاسی رخ داد و دو فرزند خردسالش ناگهان وارد اتاق شدند)
  4. خجالت‌زدگی ناشی از انتقاد و رانده‌شدن (مانند رد شدن دعوت شام توسط فردی که به او علاقمندید)
  5. خجالت‌زدگی به خاطر ظاهر (شکل بدن یا نوع پوشش)
  6. خجالت‌زدگی محیطی (مانند نمایش تصاویری نامناسب با جمع در حضور جمع در تلویزیون)

براساس این دسته بندی به نظر می‌آید زندگی بدون شرمساری غیرممکن است، با این همه راه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند با موقعیت‌های شرمندگی و خجالت‌زدگی راحت‌تر کنار بیاید. درست است که فرمول جادویی برای محافظت دربرابر خجالت‌زدگی وجود ندارد با این‌همه شاید این راهنمایی‌ها بتواند از شدت تاثیرگذاری آنها بکاهد.

  • چطور از شرمساری نمیریم؟

اجازه ندهید آنچه موجب شرمساری شما در جمع می‌شود مانند به لکنت افتادن در حین سخنرانی، شما را از ادامه فعالیتتان باز دارد، همیشه راهی برای کنار آمدن با حس شرمندگی وجود دارد:

  • اجازه ندهید “تاثیر نورافکن” (مورد توجه قرار داشتن) کورتان کند

محققان دانشگاه کورنل به تازگی با چندین مطالعه درباره میزان توجه دیگران نسبت به اعمال و ظاهر ما دریافته‌اند بیشتر انسان‌ها میزان توجه و به‌خاطر آوردن دیگران نسبت به ظاهر و رفتارهایشان را دست بالا می‌گیرند. به نظر می‌آید بیشتر انسان‌ها درگیرتر از آنی هستند که حتی به خود توجه داشته‌ باشند، چه برسد به دیگران،‌ در این صورت خیالتان راحت باشد،‌ در بیشتر مواقع اشتباهات شما اصلا دیده نمی‌شوند و یا دست‌کم به سرعت به فراموشی سپرده می شوند.

  • کانال را عوض کنید!

زمانی که در مراسمی مهم قرار است فردی را معرفی کنید و از اقبال بلندتان حافظه یاری نمی‌کند و دقیقا در همان لحظه نام او را فراموش کردید، شرایط خجالت‌آور را با یک شوخی ساده به شرایطی طنز‌آلود تغییر دهید، مثلا با جلب توجه حاضران به همکارتان بگویید چیزی که خوب از او به یاد دارم این است که همیشه حافظه‌اش از من بهتر بوده‌ است!

  • خونسرد باشید

در مصاحبه‌های کاری پرسش‌های مصاحبه‌گر تمامی ندارد تا در نهایت وی دلیلی برای نامناسب‌ بودن شما برای شغل مورد نظر کشف کند. در این شرایط معمولا افراد احساس ضعف و خجالت می‌کنند. راه‌حل این است که خونسردی خود را حفظ کنید. بهترین ابزار برای خونسرد ماندن،‌ کنترل تنفستان است و اینکه تلاش کنید پاسخ‌هایی واضح بدهید و مدام به خود یادآوری کنید که مابقی متقاضیان نیز شرایطی نفس‌گیر مانند شما خواهند داشت.

  • به خودتان بخندید

اگر ویژگی‌ دارید که توجه دیگران را به خود جلب می‌کند، مثلا قد بسیار بلندی دارد،‌ معمولا اظهار نظرهای متفاوتی،‌ خوب یا بد خواهید شنید. برای کنار آمدن با این اظهار‌نظرها بهترین راه این است که برای این ویژگی خود جوک بسازید تا در صورتی که فردی خواست نسبت به ویژگی شما واکنش نشان دهد،‌ جوابی خوب در آستین داشته‌باشید.

  • به دام خجالت نیافتید

تکرار تجربه‌های خجالت‌آور در زندگی اجتناب‌ناپذیر است اما نکته مهم اینجاست که نباید در دام آن افتاد زیرا ممکن است شما را از انجام کارهای مختلف در سنین بزرگسالی بازدارد، مثلا دیگر نتوانید در جمع حرف بزنید. مهم است که خود را از بند خجالت برهانید و برای انجام این کار کافی است بپذیرید که شرایط خجالت‌آور همیشه و برای همه رخ می‌دهد و شما نسبت به دیگران فرد متفاوت و قویتری نیستید. همچنین می‌توانید با تمرکز روی لحظه حال، وضعیت خجالت‌زدگی را به فراموشی بسپارید.

  • با مشکل مواجه شوید و حلش کنید

تصور کنید یک فنجان قهوه را روی میز یک کافه شکسته‌اید، برای اینکه از حس شرمساری خود بکاهید بهترین کار این است که تلاش کنید میز را تمیز کرده و خرده‌های فنجان را جمع‌آوری کنید. این کار شما را از آنچه در ابتدا رخ داده جدا می‌کند و ذهنتان را درگیر وضعیت دیگری و حل کردن مشکل می‌سازد و این کار حس شادی بیشتری در شما ایجاد می‌کند.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر