درنگ: دکتر محمدصادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی

با آغاز ماه مبارک رمضان مشاهده می‌کنیم که چاق‌ها به امید کاهش وزن به استقبال این ماه پر برکت می‌روند که شاید بتوانند زیر سایه این ماه مبارک و ۱۷ ساعت گرسنگی دنبه‌های ذخیره شده را ذوب کنند. اما لاغرهای عزیز با امید اینکه میهمانی‌های افطار، سفره‌های رنگین، شیرینی‌جات، زولوبیا و بامیه‌های این ماه رؤیای افزایش وزن برای آنان محقق کند، روزه می‌گیرند. متاسفانه با فرا رسیدن عید فطر هر دو قشر عزیز روی ترازو می‌روند که شاهد نتیجه فاجعه‌باری هستند و متوجه می‌شوند که خواب‌هایی که برای این ماه دیده بودند تنها یک سراب بوده است.

بله باید قبول کنیم ماه مبارک رمضان خلاف توقعات عزیزان چاق و لاغر ماهی است که چاق‌ها را چاق‌تر و لاغرها را لاغرتر می‌کند.

ماه مبارک رمضان ماهی پر برکت است که منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، هرچند که بنده شدیداً مخالف شرح فلسفه روزه‌داری بصورت علمی خشک هستم زیرا اینگونه تفسیرها باعث تنزل دادن ارزش آن فریضه معنوی تا حد مسائل مادی کم ارزش می‌شود.  ارزش معنوی روزه‌داری به هیچ عنوان قابل قیاس با فوائد مادی آن نیست.

دلایل چاق‌تر شدن چاق‌ها در ماه رمضان

متاسفانه روزه‌داری مثل دیگر عبادات‌مان از مسیر حقیقی خود منحرف شده است. حقیقت تلخ موجود در تغذیه ماه مبارک رمضان این است که اکثریت روزه‌داران دچار بدخوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط و تفریط می‌کنند. چرا چاق‌ها در این ماه مبارک چاق‌تر می‌شوند؟

  • افزایش میهمانی‌ها در این ماه مبارک
  • زولبیاها و بامیه‌ها.
  • تجمیع وعده‌های غذا در یک یا دو وعده
  • تغییر الگوی مصرف در ماه رمضان
  • کاهش کار و تحرک و افزایش خواب و استراحت

برای اینکه بتوانیم این اختلالات پنجگانه فوق را برطرف کنیم باید به این پنج راه حل توجه داشته باشیم:

نکته اول

حل مشکل اول، مشکل میهمانی‌ها و میزبانی‌ها: ما به هیچ‌وجه نمی‌گوییم که به میهمانی‌ها نروید یا در این ماه مبارک میزبان روزهداران نباشید، بلکه می‌گوییم عزیزان در میهمانی‌ها سعی کنید مثل منزل خودتان رفتار کنید و همین که نیازتان را از سفره میزبان گرفتید بلافاصله سفره را ترک کنید؛ این کار بیشتر بردباری و والا بودن شخصیت را نشان می‌دهد.

نکته دوم

اما اگر میزبان بودید سعی کنید که غذا بیش از تعداد میهمان‌ها آماده نکنید زیرا این کار از طرفی اسراف است و از طرف دیگر شما را وادار می‌کند پس از رفتن میهمان‌ها که باقی مانده غذاها را حلال کنید و شاید این یکی از عوامل افزایش وزن در این ماه مبارک باشد. ما میگوییم غذای اضافه آمده از میهمانی دست نخورده را برای خود میهمان‌ها در ظرف یک بار مصرف بکشید که آن را همراه خود برای سحری ببرند یا آنها را به فقرا برسانید، زیرا اگر در یخچال بماند شما مجبور به خوردن آنها می‌شوید و اضافه وزن پیدا می‌کنید.

همچنین شیرینی‌جات زولبیا یا بامیه اضافه آمده از میهمانی ها را به فقرا بدهید زیرا قطعاً آنرا در مدت کوتاه حلال خواهید کرد و افزایش وزن خواهید داشت.

از طرف دیگر موضوع زولبیا و بامیه متاسفانه هر روغنی که برای سرخ کردن استفاده می‌شود نباید برای بیش از دو یا سه نوبت سرخ کردن استفاده شود. آن روغن را پس از چند ساعت باید دور ریخت و روغن جدید جایگزین کنید زیرا استفاده بیش از پنج شش ساعت تغییر فرمول می‌دهد و تبدیل به مواد ضرردار یا سرطانزا می‌شود. همه عزیزان بدون استثنا می‌دانند پاتیل روغن زولبیا که شب اول ماه مبارک پر می‌کنند عادتاً روز عید فطر خالی‌ می‌شود و سلامتی شما را به خطر می‌اندازند.

شاید بگویید:

بدون زولبیا و بامیه روزه ماه مبارک رمضان نمی‌چسبد. عزیزان آماده کردن زولبیا و بامیه سالم در منزل آنقدر آسان است که کمتر از ۱۰ دقیقه آن را می‌توانید آماده کنید.

نکته سوم

تجمیع وعده ها؛ عزیزان روزه دار بدانند که بیشتر افرادی که چاق می‌شوند در این ماه مبارک افرادی هستند که تنها یک وعده افطار تا افطار می‌خورند، زیرا تجمیع وعده ها به افزایش وزن منجر می‌شود بنابراین بهتر است غذاهای داده شده در لیست غذایی را در سه وعده طبق رغبت خودت تقسیم کنید.

نکته چهارم

کم تحرکی و افزایش خواب و استراحت؛ کاهش فعالیت روزمره و افزایش مقدار تغذیه در ماه مبارک یکی از علل مهم افزایش وزن در این ماه است. قطعاً تحرک و ورزش در گرما به افزایش تعرق و افزایش تشنگی منجر می‌شود ولی پیاده‌روی، تحرک و شنا در فاصله افطار تا سحری بسیار مناسب است و برای کاهش وزن کمک می‌کند.

اما لاغرهای عزیز

بنده دو پیشنهاد برای شما دارم

پیشنهاد اول

یکی از مهمترین عوامل افزایش وزن، خوردن یک ماده شیرین بعد از وعده‌های سه‌گانه است. زولبیا و بامیه و دیگر شیرینی‌های ماه مبارک رمضان را بعد از وعده افطار فراموش نکنید حتی اگر میل ندارید. من می‌گویم حتی اگر رغبت ندارید به زور بخورید، خواستن توانستن است و نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

پیشنهاد دوم

لاغرها وقتی برای سحری بیدار می‌شوند خواب‌آلودگی و عدم رغبت به خوردن باعث می‌شود که سحری خوردنتان بی‌نتیجه باشد.

پیشنهاد بنده این است که در روز بیشتر بخوابید که تا سحر بیدار بمانید و با رغبت بیشتر سحری بخورید.

آخرین پییشنهادم این است لیست میان وعده‌هایی که از بنده دریافت کردید حتما مصرف کنید (جزییات این لیست را در قسمت‌ بعد این مطلب می‌خوانید)

با آرزوی قبولی طاعات ورسیدن به وزن دلخواه

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر