درنگ: مروارید نیز در جوامع باستانی در دسته سنگ‌های مورد ستایش بود، این سنگ که به عنوان سمبل عشق و محبت شناخته می‌شد در روز ازدواج به عروس‌ هدیه داده می‌شد.

امروزه ارزش سنگ‌های قیمتی را بیشتر حراجی‌ها تعیین می‌کنند تا خرافات، اما اگرچه می‌توان روی یک جواهر قیمتی گذاشت، اما تعیین قیمت این سنگ‌های زبیا به واسطه چیزی فراتر از عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

  • جذابیت ذاتی

محققان معتقدند تمایل شدید انسان‌ها به سنگ‌های درخشان دلایل تکاملی دارد. براساس نتایج تحقیقی که در نشریه Consumer Psychology منتشر شده‌است، جواهرات سطح شفاف آب را یادآور می‌شوند و کشش شدید انسان نسبت به آنها ممکن است به سادگی به دلیل گرایش به بقا باشد.

به گفته آنتوانت ماتلینز سنگ‌شناس مشهور سنگ‌های آبی معمولا نمایانگر آسمان‌ها و دریاها هستند،‌ سنگ‌های سرخ نماد قلب و احساسات هستند و سنگ‌های سبز نشانه تولد دوباره و وفاداری هستند

در این تحقیق دانشمندان دانشگاه هیوستون چشم داوطلبان را بستند و از آنها خواستند تا تصویر منظره‌ای را لمس کنند و حدس بزنند در این صحنه چقدر آب وجود دارد. افرادی که سطح صیقلی بیشتری را لمس می‌کردند میزان آب بیشتری را در تصویر حدس می‌زدند. محققان معتقدند ارتباط میان سطوح صیقلی و تصویری که در ذهن انسان ایجاد می‌کنند،‌ می‌تواند دلیل تکاملی علاقه انسان به اجسام درخشان باشد.

 

امروزه ارزش سنگ‌ها براساس پاک بودن، برش،‌ وزن و رنگ آن تعیین می‌شود. شاخص‌هایی که به شاخص چهار C مشهورند. اما در نهایت قیمت جواهر همانی خواهد بود که فروشنده می‌خواهد

 

ارتباط ذهنی که انسان با رنگ‌ها برقرار می‌کند نیز می‌تواند ارزش نسبت داده شده به برخی از سنگ‌ها را توضیح دهد. به گفته سنگ‌شناس مشهور آنتوانت ماتلینز، سنگ‌های آبی معمولا نمایانگر آسمان‌ها و دریاها هستند،‌ سنگ‌های سرخ نماد قلب و احساسات هستند و سنگ‌های سبز نشانه تولد دوباره و وفاداری هستند.

تمایل به جواهرات همچنین می‌تواند تحت تاثیر جنسیت باشد. به گفته ماتلینز رنگ زرد در نظر مردها نشانه محرمانه بودن است اما زن‌ها آن را نشانه دست و دلبازی می‌دانند. سنگ‌های سفید یا شفاف برای مردها نشان‌دهنده دوستی،‌ یکدستی و تعهدات مذهبی هستند اما زن‌ها این نوع سنگ را نشانه پاکی، قابل اعتماد بودن و اندیشه می‌دانند.

گری اکل تاریخدان جواهرات و استاد مدرسه لکول در پاریس می‌گوید مروارید معمولا برای نمایش قدرت مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. برای مثال الیزابت اول ملکه انگلستان همواره از مروارید و آرایش به عنوان یک پوشش حفاظتی استفاده می‌کرده‌است زیرا وی همواره تلاش داشته تا ظاهر طبیعی خود را به عنوان یک زن حفظ کرده و در عین حال قدرتش را نیز به رخ بکشد. به گفته وی تمام زنان قدرتمند جهان، از اوپرا وینفری گرفته تا نانسی پلوسی و ژاکلین کندی برای نمایش تصویر درست از خود واقعی‌شان از مروارید استفاده می‌کنند.

  • هر سنگ داستانی دارد

تمایل به جواهرات همچنین می‌تواند تحت تاثیر جنسیت باشد. به گفته ماتلینز رنگ زرد در نظر مردها نشانه محرمانه بودن است اما زن‌ها آن را نشانه دست و دلبازی می‌دانند. سنگ‌های سفید یا شفاف برای مردها نشان‌دهنده دوستی،‌ یکدستی و تعهدات مذهبی هستند اما زن‌ها این نوع سنگ را نشانه پاکی، قابل اعتماد بودن و اندیشه می‌دانند

امروزه ارزش سنگ‌ها براساس پاک بودن، برش،‌ وزن و رنگ آن تعیین می‌شود. شاخص‌هایی که به شاخص چهار C مشهورند. اما در نهایت قیمت جواهر همانی خواهد بود که فروشنده می‌خواهد زیرا مانند شاهکارهای نقاشی، تاریخ، فرهنگ رو روند بازار نیز بر ارزش جواهرات اثر دارد.

جواهرات، چه استفاده شده باشند، چه با جواهر دیگری تعویض شده باشند، همواره داستانی از مالک پیشین خود به همراه دارند. برخی از مشهورترین سنگ‌های جهان ارزش خود را مدیون گذشته‌شان هستند. جواهرات از زمرد‌های برش خورده مغولی گرفته تا لباس‌های کهربایی تدفین چینی‌ها به عنوان مصنوعات فرهنگی می‌توانند بازتاب فناوری و ارزش‌های تمدن‌های گذشته باشند.

 

ماتلینز می‌گوید: «طبیعت چه چیزی خلق کرده که ماندگاری سنگ‌ها را داشته باشد؟ به محض اینکه گلی را بچینید، پژمرده می‌شود، غروب خورشید زیباست اما نمی‌توان آن را گرفت یا به تن کرد. این است آن ویژگی خاص و جاودانی که طبیعت به کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی‌اش بخشیده‌است.»

 

  • قیمت را بگو

قیمت همیشه حرف اول را می‌زند. در مراکزی مانند مدرسه لکول پاریس دانشجویان فرا می‌گیرند براساس طیف بسیار وسیعی از عوامل قیمت جواهرات را تعیین کنند. اما برای دانشمندان ارزش سنگ‌های قیمتی به زادگاه آنها،‌ صفحات تکتونیکی، کوهستان‌ها، اقیانوس‌ها و محیطی بستگی دارد.

به گفته محققان رگه‌های جواهرات شرق آفریقا ردپای کوه‌های باستانی هستند که در حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش سریلانکا و ماداگاسکار را به هم وصل می‌کرده‌اند. قدیمی‌ترین زمرد‌ها کمتر از سه میلیارد سال پیش در زمین متولد شده‌اند و از این نظر با برخی از انواع الماس رقابت می‌کنند.

شاید ارزش حقیقی جواهرات در این ویژگی‌های بی‌انتها نهفته باشد. جواهرات طی قرن‌ها سالم باقی می‌مانند و به همین دلیل همواره به عنوان سرمایه‌ای قابل اعتماد درنظر گرفته شده‌اند زیرا می‌توانند ارزش خود را در طول نسل‌های متوالی حفظ کنند. ماتلینز می‌گوید: «از میان تمامی شیوه‌هایی که انسان برای زینت خود استفاده می‌کند، طبیعت چه چیزی خلق کرده که ماندگاری سنگ‌ها را داشته باشد؟ به محض اینکه گلی را بچینید، پژمرده می‌شود، غروب خورشید زیباست اما نمی‌توان آن را گرفت یا به تن کرد. این است آن ویژگی خاص و جاودانی که طبیعت به کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی‌اش بخشیده‌است.»