رایج‌ترین این سردرد‌ها،‌ سردرد نوع تنشی است و پس از آن سردرد‌های میگرنی در رتبه دوم قرار دارند که از هر هشت نفر، یک نفر به آن مبتلا می‌شوند.

با این‌همه راه‌حل‌هایی برای مدیریت این نوع سردرد‌ها وجود دارد که در ادامه به پنج راه حل علمی برای پیشگیری یا کنترل آنها اشاره خواهد شد:

  • نوشیدن آب

محققان با مطالعه  روی افرادی که دست کم دو سردرد نسبتا شدید یا بیش از پنج سردرد خفیف را در ماه تجربه می‌کنند، دریافتند مصرف آب تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی این افراد دارد. داوطلبان درمان‌هایی مربوط به مدیریت استرس و بهبود کیفیت خواب را دریافت می‌کردند،‌درحالی که گروهی از آنها روزانه ۱٫۵ لیتر آب بیشتری مصرف می‌کردند و گروهی دیگر از این افزایش محروم بودند.

گروهی که آب بیشتری مصرف می‌کردند، طی دور‌ه‌ای سه ماهه نسبت به گروه کنترل وضعیت بهتری داشته و درد‌های میگرنی آنها ۴۷ درصد بهبود بیشتری پیدا کرده‌بود. اگرچه نوشیدن آب زیاد نتوانسته بود دفعات ابتلا به سردرد را دستخوش تغییر کند،‌اما نوشیدن آب به طور حتم می‌تواند در تخفیف و بهبود انواع سردرد تاثیرگذار باشد.

  • مصرف یا عدم مصرف کافئین

کافئین می‌تواند تاثیرات متناقضی داشته‌باشد. می‌تواند به واسطه تاثیرات تسکین‌دهنده خود درد را خاموش کند و یا به واسطه ترک مصرف کافئین منجر به بروز سردرد شود.

بازبینی مطالعاتی که روی ترک کافئین صورت گرفته‌است تایید می‌کند که  سردرد نشانه شماره یک ترک کافئین است،‌و پس از آن خستگی مفرط، کاهش انرژی و هوشیاری، خواب‌آلودگی، افسردگی، دشواری در تمرکز، سرگیجه و دیگر انواع نشانه‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

زمانی که افراد به صورت آزمایشی کافئین را ترک کردند، ۵۰ درصد از آنها در طول ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آغاز ترک کافئین دچار سردرد شدند،‌سردردی که هر ۲۰ تا ۵۱ ساعت یکبار به اوج رسیده و برای دو تا ۹ روز ادامه داشت.

به نظر می‌آید حفظ میزان روزانه مصرف کافئین می‌تواند در پیشگیری از بروز نشانه‌های ترک آن، یعنی سردرد تاثیرگذار باشد. کافئین می‌تواند درد را تسکین دهد. در مطالعه‌ای که روز ۱۵۰۳ فرد مبتلا به سردرد‌های میگرنی یا تنشی انجام گرفت محققان دریافتند  سردرد ۳۳ درصد از داوطلبان پس از دریافت ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین به همراه مسکن نسبت به افرادی که تنها مسکن دریافت کرده‌بودند، کاهش بیشتری داشته‌است.

  • روزه یا منع غذایی

برخی از افراد پس از ۱۶ ساعت روزه، یا خالی ماندن شکم، یا منع غذایی دچار سردرد می‌شوند. مطالعه‌ای در دانمارک نشان داد از هر ۲۵ نفر یک نفر دچار سردرد ناشی از روزه می‌شوند.

این نوع سردرد‌ها بیشتر زمانی رخ می‌دهند که فرد برای انجام آزمایش خون یا فرایند‌های پزشکی از خوردن منع می‌شود و یا زمانی که رژیم کاهش وزنی را دنبال می‌‌کند. افرادی که قصد دارند از این نوع سردرد‌ها اجتناب کنند بهتر است در هنگام بروز سردرد شدید، با در نظر گرفتن شرایط منع غذایی خود مقداری نوشیدنی یا کمی غذا،‌به اندازه یک نان تست کوچک و کمی پنیر میل کنند.

  • عدم مصرف الکل

سردرد دوست همیشگی افراد الکلی و دائم‌الخمر است و میزان مصرف الکل منجر به بروز سردرد در هر فرد متفاوت است. مصرف الکل باعث افزایش دفع آب بدن می‌شود و این خطر کم‌آبی در بدن را افزایش می‌دهد که این کم‌آبی نیز خود عامل تغییر در جریان خون و اکسیژن در مغز می‌شود. مصرف الکل عامل ایجاد سردرد‌های تنشی،‌سردردهای خوشه‌ای و میگرن‌ها است. واضح است که بهترین توصیه برای جلوگیری از این نوع سردرد‌ها چه خواهد بود.

  • افزایش غذاهای اسید‌فولیک‌دار

برخی از میگرن‌ها به رژیم غذایی حساسند. پنیر‌ها،‌شکلات، الکل و دیگر انواع غذاها می‌توانند عامل بروز آنها باشند. براساس نتایج مطالعه‌ای که به تازگی انجام گرفته، زنانی که اسید فولیک کمی مصرف می‌کنند بیشتر به میگرن مبتلا می‌شوند با این‌همه استفاده اسید‌فولیک روزانه، یک میلی‌گرم در روز، تغییری در بهبود آنها ایجاد نکرد. بهترین‌راه افزایش غذاهای حاوی اسید‌فولیک است، ‌مواد غذایی مانند سبزیجات برگ‌دار، حبوبات، دانه‌ها، مرغ، تخم‌مرغ و مرکبات.