درنگ : متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مانند پرفشاری خون، دیابت، چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن از همین امروز شروع کنید، فردا دیر است.

ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی افراد و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد که با تنظیم یک برنامه غذایی سالم و اصلاح الگوی مصرف، می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد و بهبود بخشید.

همچنین اضافه وزن، چاقی، میزان بالای کلسترول بد خون، دیابت و پرفشاری خون از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر بوده که با تغییر شیوه زندگی، قابل کنترل و درمان هستند.

تعادل: یک رژیم غذایی متعاد تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است.

تنوع: طیف وسیعی از غذاهای متنوع را مصرف کنید. هیچ غذایی به تنهایی تامین کننده مواد مغذی مورد نیازتان نیست. از هر گروه غذایی، انواع غذاهای متنوع را انتخاب کنید.

میانه‌روی: میانه‌روی در هر کاری کلید موفقیت است. پس با رعایت میانه روی در مصرف شیرینی‌ها، چربی‌ها و نمک‌ها می‌توانید از همه غذاهای دلخواه خود بهره‌مند شوید.

طبقه‌بندی گروه‌های غذایی

گروه‌های نان و غلات: شامل غلات کامل(گندم،جو،جو دوسر،ارزن)برنج، انواع ماکارونی(لازانیا،رشته فرنگی،رشته پلویی و رشته آشی) است. این گروه کربوهیدرات پیچیده و فیبر همچنین ویتامین‌های خانواده «ب» و املاحی چون آهن و پروتئین مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کنند.

گروه سبزی‌ها: شامل بسیاری از سبزی‌های متنوع از جمله سبزی‌های سبز رنگ مثل سبزی خوردن، صیفی‌ها و سبزی‌های نشاسته‌ای مثل باقلا است. این گروه تامین کننده املاح و ویتامین مورد نیاز ما از جمله ویتامین «آ» و «ث» همچنین املاح کلسیم و منیزیم است.

گروه میوه‌ها: این گروه تامین کننده فیبر، ویتامین آ، ث و پتاسیم بوده و به علت نداشتن سدیم، چربی و کلسترول با اهمیت است.

گروه گوشت‌ها: شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی و تخم مرغ و تامین کننده پروتئین، فسفر، ویتامین‌های ب۱۲، ب۶، ب۳، ب۱ و بسیاری از املاح چون آهن است.

گروه حبوبات و مغزها: شامل انواع حبوبات و مغزهاست.

گروه لبنیات: شامل شیر، ماست و پنیر بوده چرا که بهترین تامین کننده کلسیم، پروتئینف ویتامین ب۱۲، آ و ب۳ است.

  ۵ مورد از خواص چای که از آن مطلع نیستید | بوی بد پا را با چای از بین ببرید!
  ۶ خوراکی مفید برای رشد و سلامت مو و ناخن
  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر