درنگ : علی فراهانی خلبان بالگرد که لاشه را پیدا کرد می‌گوید: ارتفاع هواپیمای ای‌تی‌آر که در موقعیت بالای چهار هزار متری لاشه آن پیدا شد در حالت عادی باید تا دو هزار پا بالاتر از این می‌بود ولی احتمالا اتفاقی افتاده که ارتفاع هواپیما کم شده است. اگر ۵۰ متر بالاتر بود می توانست قله را رد کند ولی ممکن است جریان هوا هواپیما را به پایین کشانده باشد البته تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود علت وقوع حادثه مشخص نخواهد شد.

وی افزود: چیزی از هواپیما باقی نمانده بود و لاشه آن خیلی ریز شده بود ارتفاع هلی کوپتر را کم کردیم و توانستیم قطعاتی بیابیم که متعلق به بدنه هواپیما است.

استاندار اصفهان نیز گفت: هواپیمای شرکت آسمان در ۳۰ متری قله کوه و درارتفاع ۱۳ هزار پایی سقوط کرده است. با توجه به شدت برخورد هواپیما به احتمال زیاد شناسایی پیکرها نیاز به انجام آزمایش DNA دارد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه هواپیمای تهران – یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست گفت: تمام هواپیماهای سبک و سنگین ما به این سیستم مجهز هستند. هواپیمای مذکور هم از آن برخوردار بوده اما علت اینکه چرا عمل نکرده، هنوز مشخص نیست و بسیاری موضوعات دیگر بعد از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما روشن می‌شود.

علی عابدزاده در پاسخ به این سوال که این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بوده است، گفت: در این باره باید خود شرکت هواپیمایی پاسخگو باشد ولی آنچه ما می‌دانیم این است که بعد از برجام توانستند قطعات هواپیما را خریداری کنند. منابع تعمیراتی موتور هواپیمای ATR محدود است بنابراین هواپیما حدود ۶ سال زمین‌گیر بوده است.

همچنین رضایی‌فر مدیرکل حوادث و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در تکمیل صحبت‌های عابدزاده گفت: بالاترین رده ایمنی سیستم سی چک یا چک سنگین است که این هواپیما نیز در آبان ماه از آن برخوردار شده و سه ماه است که مجوز پرواز پیدا کرده است.

رضایی‌فر ادامه داد: ELT به این صورت است که اگر هواپیما دچار سانحه شد، محل آن را مشخص می‌کند. این هواپیما یک ELT داشته که ساخت شرکت فرانسوی است. البته تمام ناوگان هواپیمایی از هواپیمای سبک گرفته تا سنگین باید مجهز به این سیستم باشند که این هواپیما نیز از آن برخوردار بوده است.