درنگ :  «امین الله رشیدی» هنرمند پیشکسوت کشورمان متولد ۴ اردیبهشت سال ۱۳۰۴ است که در راوند کاشان به دنیا آمده‌ است. رشیدی کار خوانندگی و آهنگسازی را در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ آغاز کرد و تا سال ۱۳۴۴ به این کار ادامه داد.

وی از پدری کشاورز و مادری شاعرزاده که دختر ادیب بیضایی آرانی بود و شاعرمنش متولد شد. او نوه ادیب بیضایی آرانی است و ادیب بیضایی آرانی برادر ذکایی بیضایی آرانی است و ذکایی پدر بهرام بیضایی. یعنی رشیدی نوهٔ عموی بهرام بیضایی است. وی تا سال ۱۳۲۵ در کاشان بود و سپس به تهران نقل مکان کرد و در آنجا مشغول به کار شد.

گفتنی است که امین الله رشیدی در سال ۱۳۴۴ بنا به درخواست خودش از رادیو تهران استعفا داد و به کار خوانندگی ادامه داد.

این خواننده در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه درنگ از خاطرات خود دراین عرصه هنری گفت که در ادامه می آید:

  • استاد در حال حاضر مشغول انجام چه فعالیتی در زمینه موسیقی هستید؟

در حال حاضر می‌توان گفت که دست ما کوتاه و خرما بر نخیل، یعنی در حال حاضر دست ما بسته شده است و من مثل درخت کهنی هستم که بار زیادی دارد و متاسفانه مسولان هنری به آن اعتنا ندارند و بارها در رسانه‌ها ومطبوعات و برنامه‌های زنده تلوییزیونی خطاب به مسولان گفته‌ام که تنها کسی که از نسل  دهه ۳۰ و ۴۰یعنی دوره شکوفایی هنر و ادبیات، زنده است، من هستم ولی تاثیری نداشته است. من حدود ۵۰ یا ۶۰ آهنگ که طعم و عطر همان آهنگهای جاودان دهه ۳۰ و ۴۰ را می‌دهد، در اختیار دارم و مسولان هنری بخصوص رادیو و تلویزیون باید آنها را از من بگیرند و پخش و نگهداری کنند. ولی متاسفانه اعتنایی به این موضوع نمی‌شود.

  •  اوضاع موسیقی فعلی ما را چطور ارزیابی می‌کنید؟

۴سال پیش استاد فخرالدینی رسما اعلام کرد که خلاقیت در موسیقی مرده است برای اینکه ما آهنکساز حرفه‌ای دیگر نداریم و این علمی است که در مدرسه آموختنی نیست و خدادی است مثل سایر هنرها اما متاسفانه به آن توجه چندانی در جامعه نمی‌شود. اکنون در هنر موسیقی آشفته بازاری است و هنر اصیل در واقع مرده است، اکثریت ترانه‌ها و آهنگهای امروزی فصلی هستند.  من شعری در این خصوص دارم بدین مضمون که«شرری بود و در هوا افسرد، یا شد طفلی که وقت زادن مرد» هنر امروزی نیز چنین است و به دنیا نیامده، می‌میرد.

چند سال پیش استاد فخرالدینی اعلام کرد که خلاقیت در موسیقی مرده است برای اینکه ما آهنکساز حرفه‌ای دیگر نداریم و این علمی است که در مدرسه آموختنی نیست و خدادی است مثل سایر هنرها اما متاسفانه به آن توجه چندانی در جامعه نمی‌شود

  • موسیقی سنتی ما را چظور می‌بینید؟

موسیقی کلاسیک یا دستگاهی ما، متاسفانه کار تازه ای ندارد و از طرف خیلی از هنرمندان بارها تکرار شده است. من در آهنگسازی همیشه دوست داشتم که کار جدید و نویی در این حیطه داشته باشم. در آن زمان من پیشتاز بودم و هنوز هم نسل جوان با آثارم ارتباط برقرار می‌کنند. یک موسیقی‌دان و خواننده باید این موضوع را در نظر داشته باشد. من از ۵۰، ۶۰ سال پیش که به رادیو آمدم همیشه این دغدغه را داشتم که کار نویی داشته باشم که از آن زمان تا کنون آن را حفظ کردم و هنوز هم نسل جوان با آثارم ارتباط برقرار می‌کنند. یک آهنگساز و خواننده علاوه بر اینکه باید با موسیقی سنتی آشنا باشد باید نو بودن را در آثارش داشته باشد تا موفق شود. شاعران نوپردازی که اشراف به ادبیات کلاسیک داشته‌اند، کارهای آنها مورد پذیرش است مثل اخوان ثالث، نادرپور، مشیری و آتشین و بسیاری از شاعران مطرح دیگر. بنابراین هنرمندان باید پایه کلاسیک را داشته باشند و بعد نوپردازی کنند.

من از ۵۰، ۶۰ سال پیش که به رادیو آمدم همیشه این دغدغه را داشتم که کار نویی داشته باشم که از آن زمان تا کنون آن را حفظ کردم و هنوز هم نسل جوان با آثارم ارتباط برقرار می‌کنند

  • کتابی از آثارو خاطرات موسیقی خود منتشر نکرده اید؟

من نویسنده هستم و آخرین کتاب من «ایران در رهگذر زمان» بوده که در دوران احمدی‌نژاد مجوز انتشار نگرفت و در واقع ادامه خاطراتی است که انتشارات عطایی با عنوان «عطر گیسو» منتشر کرده بود. در این کتاب به همه موضوعات همچون تاریخ، ادبیات، اجتماع و … پرداخته ام. همچنین حدود ۵۰۰ عکس از هنرمندان، ادیبان و … در آن منتشر شده که اکنون آن را برای دسترسی همگان در سایت شخصی خودم قرار داده‌ام. نسل امروز برای آشنایی با فضای فرهنگ و هنر در دهه‌های گذشته بهتر است که این کتاب را بخواند.

  • مسولان ما چقدر قدر هنرمندان پیشکسوت موسیقی را می دانند و از آثار آنها حمایت می‌کنند؟

متاسفانه این بی‌توجهی و کم لطفی از سوی اولیای هنری و فرهنگی جامعه وجود دارد که به پیشکسوتان موسیقی بهای چندانی داده نمی‌شود. شعری از ناصرخسرو به یادم آمد که می‌گوید: «گر به قیاس فضل بگشتی مدار دهر، جز بر مقر ماه نبودی مقر مرا» ولی همین که مردم کوچه و بازار قدر ما را بدانند همین برای ما کافی است، حال مسولان چندان قدرشناس هم نباشند. اما واقعا حیف است که از این ظرفیتها استفاده نشود. چرا که به نظر من بالاترین هنر در موسیقی، آهنگسازی است و به نظر من علمی است که آموختنی نیست. شما اگر بهترین آکادمی های موسیقی در اتریش و آلمان و …هم بروی، آهنگساز نمی شوی مگر اینکه در طبیعت شما آهنگسازی باشد.

به نظر من آهنگسازی علمی آموختنی نیست. شما اگر بهترین آکادمی های موسیقی در اتریش و آلمان و …هم بروی، آهنگساز نمی شوی مگر اینکه در طبیعت شما آهنگسازی باشد

  • کدام اثر یا آلبوم شما برایتان خاطره‌ساز بوده است؟

اولین آلبوم من بعد از اینکه سالها از رادیو و تلویزیون دور بودم،«عطر گیسو» نام داشت که بسیار برای خودم خاطره‌انگیز است و از طرف مردم بسیار مورد استقبال واقع شد. آخرین آلبومم هم با خانمی ۲ صدایه خوانده ام به نام «زمستان» برگرفته از شعر اخوان ثالث که در فیس بوک و فضای مجازی منتشر شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. آخرین کنسرت من هم سال گذشته در حوزه هنری برگزار شد که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

  حال موسیقی ایران خوب نیست | کنسرت فقط مخصوص تهرانی‌ها نباشد
  علاقه امید جهان به صدای ناصر عبدالهی | رهرو سبک پدر
  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر