درنگ: مطمئنا شما هم شنیده‌اید که دریافت ایمیلی با محتویات ناامید کننده روی تلفن هوشمند یا شب‌ها هنگام خواب روی تبلتتان می‌تواند خواب خوش شب را از شما بگیرد. اما تحقیقات جدید نشان داده فقط بزرگسالان نیستند که به خاطر استفاده از صفحه تلفن و تبلت و …. اذیت می‌شوند، بلکه بچه‌ها و حتی کودکانی که تازه راه رفتن یاد گرفتند هم نباید از آن استفاده کنند. طبق نتیجه تحقیقات استفاده از این صفحات باعث کم خوابی می‌شود.

در مطالعه‌ای که در «ساینتیفیک ریپورتس» نوشته شده توضیح داده شده است که هرچه بچه‌ها بیشتر از این وسایل استفاده کنند و به صفحه‌های آن‌ نگاه کنند کمتر می‌خوابند. همچنین این کار باعث احساس خواب‌آلودگی بیشتر در طول روز و نیاز به زمان بیشتر برای رفتن به خواب در شب می‎‌شود. در واقع برای هر ساعت در روز که کودکان ۶ ماه تا ۳ سال از صفحات لمسی استفاده می‌کنند، تقریبا ۱۶ دقیقا از خواب مورد نیاز بدنشان در شب را از دست می‌دهند.

محققان انگلیسی همچنین نظرسنجی آنلاینی ترتیب دادند تا اطلاعاتی درباره خواب کودکان از والدین آن‌ها به دست آورند. بر اساس آن متوجه شدند بیشتر کودکان به طور میانگین در شبانه‌‎روز ۲۴٫۵ دقیقه از تبلت یا گوشی تلفن و یا بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. ۷۵ درصد کودکانی که مطالعه روی آن‌ها صورت گرفته این‌طور بوده‌اند.

محققان ایده‌‎هایی دارند که چرا کودکان بعد از استفاده از این وسایل چشم درد می‌گیرند. یک تئوری این است که جزئیات صفحه چشم آن‌ها را آزار می‌دهد. دیگری این است که نور آبی که از صفحات گوشی و تبلت ساطع می‌شود باعث اذیت شدن چشمشان می‎‌شود. اما هنوز دلیل دقیقی مشخص نشده که چرا استفاده از این وسایل در خواب کودکان تاثیر دارد. هرچند که تاثیر داشتن آن بر خواب به طور قطع ثابت شده است.

این نخوابیدن و بد خوابیدن‌‎ها تاثیرات زیادی در زندگی شما خواهد داشت. برای مثال وقتی بچه شما به اندازه‌ای که باید، نمی‌خوابد، شما باید روز بعد مدام قدم بزنید و سعی کنید او را بخوابانید. همچنین این موضوع روی تغذیه کودک هم تاثیر می‌گذارد. مطمئنا در آینده هم می‌تواند تاثیرات بیشتری روی کودکان داشته باشد که هنوز آزمایشات جامعی در این باره صورت نگرفته است.

بیشتر والدین سعی به محدود کردن استفاده فرزندانشان از تکنولوژی در بازه‌‎های زمانی خاص دارند، اما فراموش نکنید بهتر است این کار را از دوران کودکی انجام دهید. اگر این کار را انجام دهید هم خودتان و هم فرزند کودکتان خواب شب بهتری خواهید داشت.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر