سیستم نیمه خودران اگر در شرایط گیج کننده قرار بگیرد و راننده آگاه از شرایط رانندگی نباشد امکان وقوع حادثه را در بر دارد. اگر فرد پشت فرمان به اطمینان سیستم خودران توجهی به رانندگی نداشته باشد در موقع وقوع حادثه حتی ممکن است با عکس العمل لحظه ای شرایط را سخت تر و خطرناک تر کند و نتواند تصمیم صحیح اتخاذ کند.

تویوتا ممکن است به جای استفاده از این سیستم٬ از تکنولوژی های ایمنی دیگر کمک یار راننده مانند کنترل کروز هوشمند که در آن تمامی جوانب خودرو تحت کنترل خودرو قرار می گیرد به جز هدایت فرمان و افزایش سرعت که  بر عهده راننده خواهد ماند. اما هنوز زمان ارائه این سیستم و یا اینکه در دسترس عموم قرار می گیرد و یا فقط در دسترس تاکسی ها و اتوبوس ها٬ معلوم نیست. تویوتا همچنین از این سیستم به عنوان “ سیستم پیشرفته پشتیبانی راننده” یاد می کند.

مدیر کل بخش تحقیق و توسعه تویوتا می گوید “در خودران امنیت همه چیز است” . “ در سطح سه بزرگترین نگرانی رابط انسان-ماشین است٬ با توجه به تاخیر چند ثانیه ای در تبادل بین سیستم انسان و ماشین. بنابر این مستقیما به رفتن به سطح چهارم تصمیم عاقلانه تری خواهد بود.”

گرچه ممکن است در سطح چهار هم فرد رانندگی را بر عهده بگیرد٬ اما فقط در شرایطی که ماشین خارج از جاده و یا در وضعیت آب و هوایی بد باشد. سطح پنجم است که کاملا آن را می توان خودران دانست زیرا انسان هیچ دخالتی در رانندگی نخواهد داشت.

“ چالش اصلی موقعی است که سیستم توانایی تشخیص ندارد و فرد  باید رانندگی را به دست بگیرد. مردم باید از توانایی ها و محدودیت های سیستم آگاه باشند. مردم نباید بیش از حد به این تکنولوژی اعتماد کنند. آن ها باید این تکنولوژی را به درستی درک کنند.”

تویوتا تنها خودروسازی نیست که این مرحله را کنار میزند٬ فورد و ولوو هم قبلا از عدم استقبال خود از این سطح خبر داده اند. اما سازنده گان دیگر مانند تسلا و آئودی مصمم به استفاده از سطح سوم هستند٬ و این مرحله را برای دستیابی به سیستم خودران کامل ضروری می دانند. در شرایط تصمیم گیری سخت که ممکن است سیستم گیج شود خودرو سرعتش را کم می کند و یا به طور کامل متوقف می شود.

نظر منتقدان بر این است که سطح سوم افراد را به عنوان یک مدل مورد آزمایش برای تکنولوژیی که هنوز اثبات نشده قرار می دهد. آیس در گفتگویی در نمایشگاه اتومبیل توکیو گفت: “ چالش اصلی موقعی است که سیستم توانایی تشخیص ندارد و فرد  باید رانندگی را به دست بگیرد. مردم باید از توانایی ها و محدودیت های سیستم آگاه باشند. مردم نباید بیش از حد به این تکنولوژی اعتماد کنند. آن ها باید این تکنولوژی را به درستی درک کنند.”

خودروساز ها جهت ساختن بهترین سیستم باهم در رقابت هستند و امید می رود تا اوایل سال ۲۰۲۰ شاهد ورود خودرو های سطح چهارم باشیم٬ البته برای کشور هایی زیر ساخت های لازم را داشته باشند و یا فراهم کنند در حال حاظر طبق گفته تویوتا سالانه ۱.۳ میلیون نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند که خیلی از این آمار مربوط به کشورهایی است که زیرساخت لازم حتی برای سطح سوم را ندارند.

  TJ cruiser ؛ تعریفی جدید از مینی‌ون | با جعبه ابزار خوشحال تویوتا آشنا شوید
  فیلم | مک‌لارن P1 LM سریع‌ترین خودروی پیست نورنبرگ

در حال حاضر تویوتا سطح دوم را در دست توسعه قرار داده است مانند سیستم ایمنی لکسوس پلاس که شامل مدل پیشرفته کروز هوشمند است اما در حالی که راننده توجه کامل به رانندگی دارد. نرم افزار همچنین در اتوبان ها هم قابلیت دستیاری مثل دنبال کردن٬ سبقت گیری٬ تعویض خط و همچنین توانایی تشخیص  خوابالودگی راننده را حتی پشت شیشه عینک آفتابی دارد.

آن طور که مشخص است راه نه چندان طولانی تا خودروهای  خودران  کامل پیش رو داریم٬ ولی باید صبر کرد و نتیجه این رقابت سخت بین خودروساز ها را دید که کدام یک سریع تر و ایمن تر در این عرصه پایشان را محکم می کنند.

  فیلم | رنو خودرویی مفهومی معرفی کرد؛ شناور و متصل

نظر شما درباره آینده صنعت خودروسازی و هوش مصنوعی آن ها چیست؟

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر