درنگ : اگر افراد برای بیان نامی لب‌های خود را گرد کنند،‌ انتظار دارند فردی که نامش را صدا زده‌اند صورتی گرد داشته باشد. اما اگر فردی نامی با اصوات خشن‌تر داشته باشد، مانند Kiki، افراد انتظار دیدن صورتی زاویه‌دارتر را دارند.

براساس مطالعات دیوید بارتون و جیمین هالبرستاد در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، ما انسان‌ها انتظار داریم اسامی با صورت‌ها همخوانی داشته باشند و زمانی که این همخوانی وجود ندارد، درباره افراد قضاوت منفی می‌کنیم. این ناهمخوانی حتی می‌تواند بر روند تصمیم‌گیری افراد در انتخابات نیز اثرگذار باشد.

همچنین محققان دانشگاه کلمبیا دریافته‌اند که اسامی زنانه و مردانه از نظر آوایی با یکدیگر متفاوتند. اگر دو انگشت خود را روی گلویتان بگذارید و یک نام مردانه را تلفظ کنید، مانند آدام یا جیمز متوجه می‌شوید که تارهای صوتی شما مرتعش می‌شوند زیرا آواهای خشن‌تر و قوی‌تری دارند. اما اسامی زنانه‌ای مانند تینا یا سارا آواهایی نرم‌تر دارند و در هنگام بیان آنها تارهای صوتی مرتعش نمی‌شوند.

  • نام‌های میانی

یافته جالب توجه دیگری که درباره نام افراد وجود دارد، ارتباط اسامی میانی با عملکرد فکری افراد است. محققی به نام ون تیلبرگ از دانشگاه کینگز کالج لندن آزمایشی انجام داد تا به اهمیت نام‌های میانی در افراد پی ببرد. وی چکیده‌ای از یک کتاب قانون را به دانشجویانش داد تا آن را مطالعه کنند درحالی که در یکی از بخش‌های این کتاب نام افرادی وجود داشت که نام میانی نداشتند و در بخشی دیگر نام افرادی با یک، دو، سه یا چهار نام میانی دیده می‌شد.

او دریافت دانشجویان مطالب افرادی که از نام میانی بیشتری برخوردار بودند را بهتر می‌خواندند، حتی اگر مطلب نوشته شده با مطلب نویسنده بدون نام میانی یکسان بود.

وی دریافت داوطلبان نام میانی را با عملکرد فکری افراد مرتبط می‌دانند، زیرا از گذشته تا به امروز افرادی که نام میانی داشته‌اند، از سطح اجتماعی بالاتری برخوردار بوده‌اند. از این رو افراد به صورت ناخود‌آگاه و نادرست تصور می‌کنند این افراد اهمیت و ارزش بالاتری دارند، البته تنها در زمینه فکری.

  • نام خانوادگی ساده

نوع تلفظ نام خانوادگی نیز بر قضاوت افراد از دیگران اهمیت دارد. سایمون لاهام از دانشگاه ملبورن دریافت هرچه نام خانوادگی افراد راحت‌تر تلفظ شود،‌ قضاوت افراد از نام و شخصیت آن فرد مثبت‌تر خواهد بود. پدیده‌ای که به اثر تلفظ نام شهرت پیدا کرده‌است. این پدیده ارتباطی با ناشناخته بودن یا خارجی بودن نام خانوادگی ندارد و صرفا راحت‌بودن تلفظ در آن اهمیت دارد.

در آزمایشی محققان متوجه شدند داوطلبان در انتخاباتی ساختگی ترجیح می‌دهند به کاندیداهایی رای دهند که تلفظ نام خانوادگی آنها ساده‌تر است. در آزمایشی دیگر محققان صدها نام خانوادگی را از شرکت‌های حقوقی سرتاسر آمریکا استخراج کرده و پس از بررسی دریافتند هرچه نام‌های خانوادگی ساده‌تر باشد آن فرد از نظر سلسله‌مراتب اداری در رتبه بالاتری قرار دارد.

محققان به این نتیجه رسیدند تاثیر تلفظ نام می‌تواند بر موفقیت افراد نیز اثرگذار باشد. این ارتباط تحت تاثیر پدیده‌ای به نام تسهیل پردازش رخ می‌دهد. اگر تلفظ نامی ساده باشد، حس مثبت بودن در مغز ایجاد می‌کند و این حس بر دید انسان از یک فرد تاثیر می‌گذارد.

  • جبرگرایی فاعلی

این نظریه دیگری است که نام افراد را با هویت آنها مرتبط می‌سازد. براساس این نظریه نام افراد آنها را در مسیر زندگی هدایت می‌کند. این عبارت در سال ۱۹۹۴ توسط یک خواننده به دبیر مجله نیوساینتیست پیشنهاد شد. در آن سال میان متخصصان و افراد حرفه‌ای فعال در زمینه‌های مختلف و نام خانوادگی آنها ارتباطی جالب کشف شد: یوسین بولت رکورد‌دار دوی سرعت در جهان (بولت، Bolt، به معنی از جا جستن)، ایگور جاج، رئیس کل دادگستری انگلستان و ولز (جاج، Judge به معنی قاضی) راسل برین عصب شناس مشهور انگلیسی (برین،Brain،  به معنی مغز) و توماس کرپر تولیدسازنده توالت‌های ویکتوریایی (کرپر، Crapper، به معنی توالت).