درنگ: در صفحات اینستاگرام ده‌ها و حتی صدها صفحه جهیزیه نوعروس دیده می‌شود که اقدام به انتشار جهیزیه نوعروسان در شهرهای مختلف کشور می‌کنند. این جهیزیه‌ها یا خیلی ساده هستند یا خیلی گرانقیمت و به قول امروزی‌ها لاکچری‌ که منتقدان بسیاری دارند. 

 

 

چندقابلمه و یک گاز!

یکی از مهمترین قسمت‌های خانه، آشپزخانه است یعنی قلب خانه. در جهیزیه‌هایی که نوعروسان به نمایش می‌گذارند چند دست قابلمه در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف حتی برای مهمانی با جمعیت بسیار زیاد در یک آشپزخانه جا شده است، چندین سرویس بشقاب و قاشق و چنگال و حتی دو یخچال دیده می‌شود.

 

 

فارغ از اینکه به لطف شبکه‌های مجازی کارناوال جهیزیه‌های عروس در تلگرام و اینستاگرام به راه افتاده است، این سوال را باید پرسید که آیا این جهیزیه‌های میلیونی ضامنی برای ادامه زندگی سالم زناشویی هستند؟ آیا چند دست قابلمه و گاز ایتالیایی و سرویس کریستال می‌تواند واسطه‌ای منطقی در اختلافات زن و شوهری باشد؟

 

ویدئویی عحیب از مراسم جهاز بران که در فضای مجازی منتشر شده است

 

وقتی زن و شوهری بهترین برند یخچال را با قیمت ۱۲ میلیون تومان در خانه دارند به وقت عصبانیت درب یخچال آنقدر محکم بسته می‌شود که این جهیزیه‌ها به چشم نمی‌آید.

 

 

دکتر امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در یادداشتی که در اختیار درنگ قرار داد در این زمینه نوشت: از نظر جامعه‌شناسی، جامعه به سمت مادی‌گرایی و حفظ‌گرایی در حرکت است یعنی تمام ذهن و فکر افراد را مادیات و حفظیات در بر گرفته و شاخصی برای تنوع‌طلبی و برتری جویی ذهنی برخی افراد شناخته شده است.

این موضوع بر اساس تئوری که تحت عنوان تمدن حسی و مادی از آن نام می‌بریم، شکل گرفته است. این تئوریِ ذهنیت حاکم بر جهان امروز بر خلاف قرون وسطی و یونان باستان، ذهنیت حاکم بر اذهان مردم را مادیات می‌بیند و به عبارتی اشیا سرور و حاکم بر افراد قرار داده شده‌اند. این افراد از اشیایی که دارند‌، پیروی می‌کنند مثل ماشین، جهیزیه عروس، طلا، جواهر، قاشق چنگال طلا و نقره.

این چنین تمدن و ذهنیت حاکم بر جهان در ایران هم حاکمیت دارد، پدیده‌ای که نمایش جهیزیه را ایجاد کرده و نمایان کردن اختلاف طبقاتی بین مردم را به وجود آورده است. با این شرایطی که پیش می‌رود کاری نمی‌توان کرد و تنها راه فرهنگ سازی و بازگشت به اصالت معنوی ازدواج است. قبول کنیم ازدواج شی، کالا و جهیزیه نیست بلکه ازدواج امری مقدس به شمار می‌آید.

این موضوعی است که من در چشم انداز جامعه آن را گم شده می‌بینم. چرا با انگشتر آنچنانی و طلا و برلیان به مهمانی می‌روید؟ این افراد برده اشیاء برتری طلبی هستند که از گذشته وجود دارد حتی در برخی قبایل. تا زمانی که وجه‌خواهی در جامعه وجود دارد آدم‌ها می‌خواهند خود را با جهیزیه‌های فاخر نشان دهند و خبر از برتری و سعادتمندی خود بدهند. در حالیکه نباید ازدواج را وسیله معامله و داد و ستد قرار دهیم، بلکه باید تقدس ازدواج را مد نظر بگیریم و آن را مهم بدانیم. متاسفانه عشق، ازدواج و روابط زن و شوهری پولی شده است.

از این رو بعید می‌دانم بتوانیم راه چاره‌ای برای حل این موضوع به دست آوریم.

نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه فرهنگ چشم و هم چشمی در جهیزیه‌های ایرانی دیده می‌شود. معضلی که حتی تبدیل به دغدغه‌ای برای مادران شده است تا چگونه بهترین جهیزیه را برای دختر خود فراهم کنند تا نزد سایر اقوام و دوستان کم نیاورند.

جای بررسی این موضوع در رسانه‌های جمعی، مقالات، مطبوعات و حتی کتاب‌ها بسیار خالی است.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر