به قدری میزان انتشارات زیاد است که متخصصین پیشنهاد داده‌اند تا برای کاهش رد پاهای کربن بالای سرمان همه با هم سفر‌های هوایی را ترک کنیم. اما در این حال نروژ به نظر می‌رسد با راه حلی متفاوت آمده است. دَگ فالک-پترسِن مدیر اجرایی فرودگاه نروژ٬ با هدفی بلند پروازانه قصد دارد تا تمام پرواز‌های مسافت کوتاه نروژ را تا سال ۲۰۴۰ مجهز به هواپیما‌هایی  موسوم به Avinor با موتور برقی کند.

“ما فکر می‌کنیم تمام پرواز‌هایی که ۱٫۵ ساعت به طول می‌انجامند قادر به استفاده از هواپیما‌هایی کاملا برقی خواهند بود” فالک-پترسن در گفت و گویی با گاردین به این موضوع اشاره کرد.

نروژ در حال حاضر بیش از هر کشور دیگری دارای خودرو‌های برقی می‌باشد. این کشور‌ رهبر‌هایی قاطع و مصمم جهت کنار گذاری هر چه سریع‌تر سوخت‌های فسیلی دارد٬ و آخرین هدف‌ گذاری آن‌ها به خوبی نمایان‌گر این قضیه است که کنار گذاری سوخت‌های فسیلی حتی در صنعت هوایی هم موضوعی دور از انتظار نیست.

 

اگر نروژ موفق به الکتریکی کردن تمام پرواز‌های مسافت کوتاه خود شود٬ اولین کشوری خواهد بود که موفق به انجام چنین کاری ‌می‌شود. “ما فکر می‌کنیم تمام پرواز‌هایی که ۱٫۵ ساعت به طول می‌انجامند قادر به استفاده از هواپیما‌هایی کاملا برقی خواهند بود” فالک-پترسن در گفت و گویی با گاردین به این موضوع اشاره کرد. “زمانی که ما به هدف خود برسیم٬ دیگر حمل و نقل هوایی تهدیدی برای آب و هوا محسوب نمی‌شود بلکه به راه حلی برای آن بدل می‌شود.”

انتظار می‌رود هواپیما‌های Avinor از تکنولوژی هایبرید با ترکیب سوخت‌های زیستی و نیروی برقی برای به صفر رساندن میزان دی اکسید کربن استفاده کنند.

بنابر گفته‌ی گاردین٬ در حال حاضر نروژ ۲٫۴% از ترافیک هوایی را شامل خود می‌کند. هواپیما‌هایی که از سوخت فسیلی برای موتور‌های جت استفاده می‌کنند در هر کیلومتر نزدیک به ۱۸ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می‌کنند.

تکنولوژی باتری‌های فعلی قادر به جایگزینی کامل سوخت جت به طور کامل نیست٬ باتری‌ها انرژی کمتری نسبت به سوخت‌های فسیلی تولید می‌کنند و به این جهت هواپیما‌های برقی بسیار سریع‌تر نیاز به شارژ مجدد پیدا خواهند کرد تا هواپیما‌هایی که با سوخت جت کار می‌کنند.  انتظار می‌رود هواپیما‌های Avinor از تکنولوژی هایبرید با ترکیب سوخت‌های زیستی و نیروی برقی برای به صفر رساندن میزان دی اکسید کربن استفاده کنند. همچنین تخمین زده می‌شود که در صورت موفقیت این پروژه میزان آلودگی صوتی و هزینه‌های عملیاتی به نصف کاهش یابند.

 

نروژ تا به این جا رهبری خود را در زمینه‌ی استفاده‌ی گسترده از سوخت‌های سبز ثابت کرده است و امیدواریم که شاهد استفاده باقی ملل‌ها از چنین تکنولوژی‌هایی باشیم.