درنگ:  میزان شکر موجود در چند مواد غذایی را در این مطلب با هم مقایسه کرده‌ایم که شما را متعجب خواهد کرد.

  • کچاپ یا خردل؟

کچاپ دارای شکر بیشتری است. هر قاشق غذاخوری کچاپ دارای ۴ گرم شکر است که در مقایسه با خردل (۰.۱۴ گرم) مقدار بسیار زیادی است. پس اگر در انتخاب سس برای هات‌داگ شک داشتید بدون معطلی خردل را انتخاب کنید.

  • نوشابه گازدار یا آب سیب؟

آب سیب! در یک لیوان آب سیب ۴۲ گرم و در هر لیوان نوشیدنی گازدار ۳۹ گرم شکر وجود دارد اما شکر موجود در نوشیدنی گازدار شکر افزوده است نه از منبع طبیعی مانند سیب. اگر دلتان آب سیب می‌خواهد بهتر است آب یک سیب را گرفته و با آب گازدار مخلوط کرده و اندکی لیموترش به آن بزنید. همواره بهترین گزینه خوردن یک سیب تازه است: یک سیب متوسط دارای فیبر و مواد مغذی فراوان است و تنها ۱۸ گرم شکر طبیعی دارد.

  • کرنبری خشک یا پاستیل؟

شاید باعث تعجبتان شود که کرنبری خشک ۵۰ درصد از پاستیل بیشتر شکر دارد (۶۰ گرم در هر نصف فنجان) اما قبل از اینکه بین این دو انتخاب کنید باید بدانید که کرنبری یا هر میوه خشک دیگری مواد مغذی و فیبر بیشتری در هر تکه دارد و پاستیل کالری بیشتر.

  • مایونز یا سس سالاد فرانسوی؟

سس سالاد نسبت به مایونز شکر بیشتری دارد (۵ گرم به ازای ۲ قاشق غذا خوری). در واقع مایونز هیچ شکری ندارد اما تقریبا ۲ برابر سس سالاد کالری دارد. پس با دقت انتخاب کنید. البته می‌توانید از انتخاب بهتری مانند روغن زیتون، سرکه و نمک دریایی بهره ببرید.

  • کمپوت هلو یا بیسکوییت با تکه‌های شکلات؟

کمپوت هلو با داشتن ۱۶ گرم شکر در مقایسه با ۳ عدد بیسکوییت با تکه‌های شکلات که ۱۱ گرم شکر دارند، شکر بیشتری دارد اما میوه برای شما مفیدتر است. اگر می‌خواهید میزان شکر خود را کنترل کنید همواره از میوه‌های تازه استفاده کنید (با این کار فیبر و مواد مغذی بیشتری وارد رژیم غذاییتان می‌کنید)

  • بارهای شکلات یا بارهای گرانول؟

در هر دو شکر فراوانی وجود دارد اما در یک بار شکلاتی همراه با آجیل و کارامل به ازای هر گرم دو برابر شکر به نسبت بار گرانول وجود دارد (هر بار شکلات تقریبا ۲۷ گرم شکر دارد). در خرید اینگونه بارها همواره انتخابتان گزینه‌ای که میزان پروتئین، غلات کامل و آجیل بیشتری دارد باشد. این ترکیب از مواد سبب می‌شود که بدنتان کالری را اهسته‌تر جذب کند و بیشتر احساس سیری کنید.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر