درنگ: مادران جوان زیادی با همه‌گیر شدن اینستاگرام، تصاویر فرزندان خود را به اشتراک می‌گذارند و معمولاً از این طریق فالوورهای زیادی پیدا می‌کنند. لایک‌ها و قربان صدقه رفتن‌ها شروع می‌شود و هر لباسی که آن کودک می‌پوشد طرفداران زیادی پیدا می‌کند.

فروشگاه‌های عرضه کننده و شرکت‌های تولید کننده لباس کودک هم که رشد قارچ گونه‌ای در سطح شهر دارند برای رقابت با یکدیگر در تلاش هستند تا برای به اشتراک گذاشتن تبلیغات‌شان نظر مادران را به محصولات‌شان جلب کنند تا مادر بپذیرد محصول آن شرکت را بر تن کودکش کند و عکس فرزندش را با معرفی آن برند در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارد.

 

 

این فروشگاه‌ها در ساده‌ترین نوع این تبلیغات هر محصولی که داشته باشند از کیف و کفش گرفته تا گل سر یا حتی شلوار و شال گردن برای مادر می‌فرستند تا مادر با پوشاندن این محصولات بر تن فرزندش لایک بگیرد و آن برند مشهور و مشهورتر شود. در ساده‌ترین قراردادها این محصولات به کودک می‌رسد اما در قراردادهای پیشرفته‌تر مادران در ازای این تبلیغات و وقتی که می‌گذارند مبالغی دریافت می‌کنند که با توجه به شهرت کودک در فضای مجازی یا تعداد فالوورها و لایک‌ها این رقم افزایش پیدا می‌کند. که همین امر سبب شده است بسیاری از مادران به سمت خرید پیج‌های پرمخاطب، خرید لایک و خرید فالوور بروند.

در واقع برخی کاربران دارای حساب کاربری در اینستاگرام از کودکان خود به عنوان مدلینگ تبلیغاتی برای معرفی محصولات کودک بهره می‌برند. از این کار نه تنها لباس، کفش، گل سر و حتی کیفی زیبا نصیب آن کودک می‌شود بلکه شرکت یا فروشگاه مذکور هم مشتریان بیشتری جذب می‌کند آن هم با کمک مادری که کودکش را وارد بازاریابی کرده است. گاهی نیز این مسیر با قرارداد میان مادر و شرکت یا فروشگاه همراه می‌شود و رسما کودک بی‌خبر از همه جا مدل می‌شود تا مادر به کسب درآمد بپردازد.

معرفی محصولات به پوشاک و گل سر ختم نمی‌شود. تبلیغات لوازم آرایشی نیز وارد این مسیر شده است. کودک بی‌خبر از همه جا باید پشت میز آرایش مادر بنشیند و صورت معصوم و پوست لطیفش را زیر لایه‌های مواد آرایشی به صفحات مجازی بسپارد تا مادر بیشتر لبخند بزند از درآمدی که کسب می‌کند … بی‌خبر از آینده‌ای که می‌تواند کودکش را تهدید کند …

برخی مادران نیز با پهن کردن لوازم آرایشی برندی خاص در اطراف کودکشان به تبلیغ محصولات آرایشی می‌پردازد و کودک را از پایین ترین سنین با این لوازم و فرایند آرایش آشنا می‌کنند …

 

 

اظهارات یک روانشناس کودک

اما سوالی پشت این عکس‌ها و تبلیغات رنگارنگ وجود دارد که می‌تواند مادران را کمی با تامل در ادامه این راه مواجه سازد. آیا این کودکان احترامی را که با پوشیدن این لباس‌ها به دست می‌آورند در آینده هم همین احترام را می‌گیرند؟ آیا استفاده از کودکان برای تبلیغ محصولات یک شرکت، تاثیراتی در شخصیت آنها نمی‌گذارد؟

دکتر طاهره السادات میرقائمی مدیر مسئول مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیاء در گفتگو با درنگ به تاثیرات این رفتار مادران در شبکه‌های مجازی اشاره کرده است:

«بچه‌هایی که به عنوان کودکان کار مدلینگ توسط خانواده‌ها انتخاب می‌شوند در مسیری قرار می‌گیرند که با توجه به قرار گرفتن در شرایط نامناسب تربیتی، آسیب‌هایی را تجربه می‌کنند و حتی سبب ساز برخی اختلال‌ها می‌شوند. به طوری که کودکی که از سنین پایین مرکز توجه قرار می‌‌گیرد در بزرگسالی نیز خواهان توجه افراطی دیگران خواهد بود.

از موارد دیگری که می‌توان به آن توجه کرد، احساس خودشیفتگی در این کودکان است که در سنین بزرگسالی به صورت یک اختلال شخصیتی ممکن است بروز کند. این احتمال وجود دارد که تحمل مواجهه با ناکامی توسط این کودکان در قیاس با سایر کودکان پایین‌تر باشد.

نظر به اینکه احتمالاً زمان استفاده تبلیغاتی از این کودکان محدود است، می‌‌تواند پس از رها شدن، تجربه افسردگی در کودکان ایجاد کرده و احساس سوء استفاده شدن پیدا کنند.

از دیگر اختلال‌ها و آسیب‌هایی که می‌توان نسبت به آن توجه داشت: دوگانگی شخصیت، شخصیت نمایشی، مسخ شخصیت و خیالپردازی‌هایی است که این افراد را در بزرگسالی درگیر می‌کند.»