درنگ: اتحادیه پوشاک تهران با انتشار اطلاعیه‌ای تولید و عرضه مانتوهای چسبان بدن نما، عکسدار، توری و شیشه‌ای، بدون دکمه، جلوباز و چاکدار بلند نوشتاری با مفاهیم مستهجن منقوش به تصاویر همچنین سایر البسه نامتعارف و بکارگیری عناوین بیگانه روی لباس‌ها را ممنوع اعلام کرده است این در حالیست که بسیاری از لباس‌فروشی‌ و مانتوفروشی‌ها در خیابان‌های شهر به راحتی اقدام به فروش این گونه لباس‌ها می‌کنند و دلیل آن را استقبال مشتریان و توجه به نیاز بازار عنوان می‌کنند.

یک مغازه‌دار در مرکز شهر تهران که مانتوهای جلوباز و شلوارهای پاره را در ویترین مغازه‌اش به تماشا گذاشته‌ است در مورد ممنوع بودن این لباس‌ها و علت فروش آنها به خبرنگار درنگ گفت: این لباس‌ها مشتری دارد و از ما می‌خواهند ما هم به تقاضای بازار نگاه می‌کنیم. اگر این لباس‌ها را برای فروش نیاوریم فروشمان به شدت پایین می‌آید. بسیاری از جوان‌ها دوست دارند بر اساس مد روز لباس خریداری کنند.

وی افزود: اگر ما این لباس‌ها را نیاوریم آنها از شوهای خانگی و کشورهای دیگر این لباس‌ها را خریداری می‌کنند پس ممنوعیت تولید و فروش این نوع پوشاک، فقط پاک کردن صورت مساله است.

 

رئیس اتحادیه پوشاک مدع شد: پوشاک نامتعارف دستپخت مزون‌های بی‌مجوز

اما رئیس اتحادیه پوشاک چندی پیش در این خصوص گفته است: پوشاک نامتعارف دستپخت مزون‌های بی‌مجوز است. پوششی که امروز در جامعه شاهد هستیم، حاصل فعالیت مزون‌های فاقدمجوز و شوهای خانگی است، که ما روی آنها نظارتی نداریم اما به زودی با آنها برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه پوشاک مانتوهای تنگ، بدن نما، پشت‌نویسی شده و جلوباز را مصداق پوشش نامتعارف دانست و تاکید کرد: پایش‌های ما از سال گذشته ادامه داشته و حتی ما تذکر هم داده بودیم، آنچه امروز در جامعه شاهد هستیم حاصل فعالیت مزون‌های فاقد مجوز و شوهای خانگی است، که ما روی آنها نظارتی نداریم.

رئیس اتحادیه پوشاک: مانتوهای تنگ، بدن نما، پشت‌نویسی شده و جلوباز مصداق پوشش نامتعارف است | پوشاک این چنینی را از مغازه‌های سطح شهر جمع‌آوری کردیم | پایش‌های ما از سال گذشته ادامه داشته و حتی ما تذکر هم داده بودیم | استفاده از شلوار پاره در شان یک ایرانی نیست | پوشاک نامتعارف از شوهای خانگی ترویج می‌شود و باید ریشه آن از آنجا خشکیده شود | هر شوی لباسی که قرار است برگزار شود، باید در مکان‌های عمومی باشد | شوی لباس در ملک خصوصی بزهکاری و مفسده‌های بعدی را نیز به همراه می آورد

ابوالقاسم شیرازی درباره فروش و تولید پوشاک غیر متعارف، پاره، تنگ و کوتاه و مانتوهای جلوباز اظهار کرد: پوشاک این چنینی را از مغازه‌های سطح شهر جمع‌آوری کردیم. باید توجه داشت که استفاده از شلوار پاره در شان یک ایرانی نیست و ما کاری به مد موجود در دنیا نداریم. مدهایی مانند شلوار پاره در کشور ما وجود ندارند زیرا باید مدهای موجود در شان یک مسلمان و ایرانی باشد.

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه مد را کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد باید ارائه دهد ادامه داد: این نوع از پوشاک نامتعارف در فرهنگ ما وجود ندارد و در صورتی که جایی مشاهده شود که این پوشاک تولید یا عرضه می‌شود با کمک نیروی انتظامی از آن جلوگیری به عمل می‌آید.

ابوالقاسم شیرازی درباره مجازات عاملان عرضه و تولید این پوشاک گفت: کالای تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک نامتعارف جمع‌آوری می‌شود و از فعالیت آنها جلوگیری به عمل می‌آید. واردات این نوع از پوشاک نیز با توجه به اینکه خلاف شئونات ما بوده ممنوع است و با آن برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: مانتویی که به عنوان حجاب بانوان باشد و تنها از حجاب یک اسم را یدک بکشد و دکمه نداشته باشد، جلوباز یا بدن‌نما باشد از جمله مواردی است که با آن برخورد می‌شود.

شیرازی ادامه داد: پوشاک نامتعارف از شوهای خانگی ترویج می‌شود و باید ریشه آن از آنجا خشکیده شود که این امر نیز از وظایف دولت و دستگاه قضایی است. تعداد شوهای خانگی در کشور زیاد شده است و در روزنامه‌ها و فضای مجازی فعالیت خود را ترویج می‌کنند و در سوپرمارکت و نانوایی‌ها تبلیغات آنها مشاهده می‌شود. هر شوی لباسی که قرار است در کشور برگزار شود، باید در مکان‌های عمومی باشد و در ملک خصوصی مجوزی برای این کار وجود ندارد زیرا بزهکاری و مفسده‌های بعدی را نیز به همراه می آورد.

 

در حالی که رئیس اتحادیه پوشاک ادعا می‌کند مانتوهای جلوباز اصلا در مغازه‌های سطح شهر وجود ندارند و تنها از شوهای خانگی به جامعه تزریق می‌شوند این عکس و اظهارات مغازه‌دارن نشان می‌دهد مغازه‌ها برای کسب درآمد با توجه به استقبال از این مانتوها آن را عرضه می‌کنند

 

تولیدکننده به نیاز بازار توجه می‌کند

یک تولید کننده پوشاک داخلی نیز در این مورد به درنگ گفت: قطعا جلوگیری از فروش این گونه لباس‌ها خوب است ولی به شرط اینکه بازار هم از آن استقبال کند.

فرخی مقدم درباره اینکه آیا با فرهنگ‌سازی برای تولیدکنندگان لباس می‌توان به نتیجه رسید، افزود: فرهنگ‌سازی برای تولید کننده خیلی کارساز نیست چون تولیدکننده به نیاز بازار توجه می‌کند و همان را تولید می‌کند که در بازار از آن استقبال می‌شود.

این تولید کننده پوشاک درباره جلوگیری از تولید مانتوهای باز و پوشاک مد روز تاکید کرد: این طرح شاید بتواند تا حدودی و برای مدتی جلوی این نوع لباس‌ها را بگیرد ولی خیلی تاثیرگذار نخواهد بود مگر اینکه قانون شود و تکلیف هر چیزی در حوزه پوشاک به طور دقیق برای تولیدکننده مشخص شود.

 

ممنوع کردن شوی لباس چاره کار نیست

خانم جوانی که برگزارکننده شوی لباس زنانه است و از ۴ سال پیش در فضای مجازی و محیط خانه‌اش در میدان هروی، پوشاک ترکیه‌ای برای فروش عرضه می‌کند، ممنوع کردن و برخورد با شوهای خانگی فروش لباس‌های خارجی را کاری بی‌فایده عنوان کرد و به درنگ گفت: نمی‌توان جلوی این کار را گرفت چون خانم‌ها و مشتری‌های ما بیشتر تمایل دارند از ما خرید کنند تا از مغازه‌هایی که اجناس مورد نظر آنها را ارایه نمی‌کنند. خانم‌ها بیشتر تمایل دارند از شوهای خانگی خرید کنند چون آزادی عمل بیشتری در انتخاب لباس‌ها دارند و خیالشان از کیفیت کارها و جنس آن راحت‌تر است. ما برای اینکه مشتری خود را از دست ندهیم پوشاکی را برای فروش انتخاب می‌کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار و مطابق مد روز باشند.

او در واکنش به اینکه برگزاری شوهای خانگی برای فروش لباس از سوی اتحادیه پوشاک ممنوع اعلام شده است می‌گوید: ممنوع کردن چاره کار نیست. این فعالیت یک کسب و کار خانگی است که بسیاری از خانم‌های جوان و جویای کار برای خود ایجاد کرده و مشتری‌های خاص خود را دارند. باید این مشکل که مردم به خصوص خانم‌ها بیشتر ترجیح می دهند از شوهای خانگی خرید کنند تا مغازه‌های خیابان‌ها ریشه ای بررسی شود. قیمت پایین‌تر و سود کمتر و کیفیت بالاتر پوشاک شاید دلیل اصلی تمایل خانم‌ها به شوهای خانگی است. به هر حال خانم‌های ایرانی دوست دارند طبق مد روز لباس بپوشند و گاه در پوشاک داخلی لباس مورد علاقه خود را پیدا نمی‌کنند.

 

تولید کننده: تولیدکننده به نیاز بازار توجه می‌کند | شاید بتوان تا حدودی و برای مدتی جلوی این نوع لباس‌ها را گرفت ولی تاثیرگذار نخواهد بود

فروشنده: این لباس‌ها مشتری دارد | اگر این لباس‌ها را نیاوریم فروشمان به شدت پایین می‌آید | جوان‌ها دوست دارند بر اساس مد روز لباس خریداری کنند

صاحب شوی خانگی: قیمت پایین‌تر و سود کمتر و کیفیت بالاتر پوشاک شاید دلیل اصلی تمایل خانم‌ها به شوهای خانگی است | خانم‌های ایرانی دوست دارند طبق مد روز لباس بپوشند

 

با مشتری مثل یک دوست برخورد می‌کنیم

این برگزار کننده شوی لباس با بیان اینکه گاهی لباس‌هایش را به صورت اقساط به مشتریانش می‌فروشد، ادامه داد: ما با مشتری‌هایمان مثل یک دوست برخورد می‌کنیم و همه جوره شرایط آنها را برای خرید در نظر می‌گیریم و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد ترجیح دهند از ما خرید کنند. گاهی بعضی از مشتریان از اینکه نمی‌توانند لباس را به درستی در مغازه‌ها پرو کنند و یا با برخورد بد فروشندگان مرد مواجه می‌شوند به ما شکایت می‌کنند و شاید این دلیلی است که در نهایت ما را برای خرید پوشاک خود انتخاب می‌کنند.

حال باید منتظر ماند و دید طرح ممنوع کردن و برخورد با شوهای خانگی و لباس‌هایی که در اطلاعیه اتحادیه پوشاک تهران به آن اشاره شده تا چه حد می‌تواند دوام بیاورد و تاثیر بر فرهنگ لباس پوشیدن افراد جامعه و عرضه‌کنندگان این لباس‌ها داشته باشد.

 

رئیس اتحادیه پوشاک: پوشاک غیر متعارف، پاره، تنگ و کوتاه و مانتوهای جلوباز را از مغازه‌های سطح شهر جمع‌آوری کردیم! | این عکس نشان می‌دهد همچنان این محصولات عرضه می‌شوند و اظهارات رئیس اتحادیه پوشاک تنها یک ادعا بوده است

 

لباس‌های با تصاویر نامتعارف همچنان در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسند