درنگ: ماهها و سنین ابتدایی رشد کودکان، آینده سلامت آنها را می سازد. بنابراین مادری موفق است که از بهترین و سالم ترین مواد غذایی در سنین رشد کودکش بهره ببرد حتی اگر میوه یا ماده خوراکی کمتر قابل دسترس یا حتی گران باشد باز هم بیشتر مادران به دنبال تامین بهترین رشد دهنده کودکشان هستند.

مادران مجازی راهنمای مادران جوان

این روزها اما به کمک شبکه های اجتماعی که در بین ایرانیان بیشترین طرفدار را داراست، اینستاگرام و کانال های تلگرامی بین مادران دارای فرزند در حال رشد، مخاطبان بیشتری دارد.

حتما بیشتر مادران در کانال تلگرامی که راهنمایی غیرحضوری و مجازی آنان در ارائه بهترین تغذیه هست، عضوند. جالب تر از تلگرام، برخی مادران اند به واسطه داشتن فرزندانی زیبا، شیطان و خوش غذا طرفداران زیادی در این شبکه اجتماعی دارند و بیشتر از ۱۰۰ هزار فالوور در بین زنان و مادران ایرانی داخل و خارج از کشور به خود جذب کرده اند.

یکی از این مادران، زوج ورزشکاری هستند که فرزند پسر یکساله ای دارند و این مادر جوان از ماههای ابتدایی تولد فرزندش تغذیه ای بسیار مناسب و حاوی انواع ویتامین های روزانه برای کودکش برگزیده و فیلم های مختلفی از او منتشر می کند. مادران جوان در زیر هر عکس که به تغذیه این کودک ارتباط دارد، انواع سوالات را برای تاثیرات مواد غذایی در رشد قد او سوال کرده اند.

مادر جوان دیگری که دو فرزند پشت سر هم دارد بر اساس عکس ها و فیلم هایی که از کودکانش موقع غذا خوردن منتشر می کند دل بسیاری از مادران را برده است و مدام از این مادر جوان درباره تغذیه و شخصیت های اخلاقی و رفتاری دو فرزندش سوال می شود که به نظر می رسد بیشتر مادران اطلاعات کاملی در خصوص مواد غذایی مورد نیاز کودکشان در اختیار ندارند.

اما شاید بسیاری از مادران در زمان و فرصت های دلخواه خود شرایط ارتباط با پزشک جهت راهنمایی گرفتن از فرزندان خود را نداشته باشند. بنابراین به سمت شبکه های مجازی می روند و اطلاعات مورد نیاز را با چند سرچ ساده به دست می آورند.

در اینجا ۲۰ ماد غذایی مهم که تاثیر مستقیم در رشد کودک دارد، ذکر شده است. این مواد غذایی کاملاً مورد تایید پزشکان و کارشناسان تغذیه کودکان است و هر کودک باید روزانه برخی از این مواد را مصرف کند.

مهمترین مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودکان

ردیف

ماده غذاییخاصیت
۱کلسیمباعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی می شود. لبنیات بهترین منبع کلسیم است.
۲پروتئینقسمتی از بافت بدن است و در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود، تخم مرغ منبع اصلی پروتئین است.
۳فیبرکودکان برای رشد کامل در تغذیه روزانه نیاز به فیبر دارند، دانه های گیاهان، سبزیجات و میوه ها منبع اصلی فیبر است.
۴آنتی اکسیدانمواد غذایی آنتی اکسیدان شامل ویتامین C  و  E  و بتاکاروتن و سلنیم از بیماریهای مزمن در بالغین مانند سرطان – بیماریهای قلبی جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدانها در میوه های رنگی و سبزیجات مثل توت فرنگی و بقیه توتها – بروکلی – اسفناج – گوجه فرنگی – گیلاس – هویج به فراوانی وجود دارد.
۵آهنکودکان برای رشد به آهن نیاز دارند. آهن برای رشد مغز بسیار مهم است. غذاهای گیاهی مانند اسفناج و سبزیجات سرشار از آهن است.
۶گوشتپزشکان مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، ۲ تا ۳ لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را برای رشد کودکان توصیه می‏ کنند.
۷کلم بروکلیاین سبزی سالم سرشار از فیبر است که برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری است.
۸زغال اختهدر برابر سموم مضر از بدن محافظت می کند.
۹ماست یونانیماست یونانی دارای پروتئین فوق العاده و برای کودکان در حال رشد مفید است.
۱۰سیب زمینی شیرینسیب زمینی شیرین به عنوان یکی از سبزیجات مغذی است و مصرف آن در کودکان توصیه می شود.
۱۱بلغور جو دوسرشامل مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و E، پتاسیم و روی است.
۱۲پنیرمواد غذایی مغذی  است که کودکان در حال رشد باید به طور منظم  بخورند.
۱۳ویتامینAرشد مطلوب قدی در کودکان با این ویتامین اتفاق می افتد. هویج دارای ویتامینA فراوان است.
۱۵کلسیم و فسفراملاحی هستند که ماده ی اصلی استخوان ها را تشکیل می دهند. چنانچه دردوران رشد، کلسیم و فسفر به میزان کافی مصرف نشود، در رشد آنها اختلال ایجاد خواهد شد.
۱۶میوه یا آبمیوهمیوه ها یا آب میوه ها برای رشد و بلند قد شدن بسیار مفید هستند.
۱۷ویتامینDدریافت کافی ویتامین D از اهمیت بسیار بالایی در فرآیند جذب برخوردار است.
۱۸اسفناجمنبع غنی آهن، کلسیم و اسیدفولیک است که در کنار محتوای ویتامین A و C که دارد می‌تواند سبب بهبود رشد استخوانی و مغزی در کودک شود.

 

۱۹تخم کدو آجیل‌های خام تازه به ویژه تخم کدو منبع روی است، با توجه به روند رشد کودکان یکی از مکمل‌هایی که به کودکان در حال رشد تجویز می‌شود روی موجود در تخم کدو است.
۲۰منیزیم

مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می شود.

 

گاهی برخی میوه ها به راحتی در دسترس نیستند اما این میوه ها از سنین کودکی برای فرزندان بسیار مفید هستند و درست در این ماه ها و سال های ابتدایی است که بدن کودکان به پذیرش مواد غذایی عادت می کند.

اگر از همان روز اول که امکان غذا خوردن کودکان به وجود می آید میوه ای مثل آووکادو به آنها خورانده شود بدن آماده کودک، آن را می پذیرد و اگر مادری هم کودک خود را به خوردن تنقلاتی مثل چیپس و پفک عادت دهد باز هم بدن آماده او، این امکان را دارد که مثل بسیاری از کودکان امروزی به مواد غذایی مضر پناه ببرد.

در واقع مادران، بدن آینده کودکان خود را می سازند و به نوعی مربی جسم کودکشان در خردسالی محسوب می شوند.