درنگ: پوشیدن صندل به ویژه در فصل تابستان، امکان انتخاب‌های متنوعی را در اختیار افراد در سنین مختلف قرار می‌دهد و بسیاری معتقدند بهترین گزینه پاپوش در این روزهای گرم همین صندل‌ها هستند.

صندل‌ها ممکن است از چرم، پلاستیک، چوب، طناب و یا دیگر مواد ساخته شوند. معمولاً صندل با یک یا دو بند که در پشت پا یا بین انگشتان پا قرار می‌گیرد، طراحی می‌شود. صندل‌ها در اندازه‌ها و به صورت پاشنه کوتاه یا پاشنه بلند نیز تولید می‌شوند.  آیا این کفش‌ها برای همه گروه‌های سنی مناسب است؟

دکتر کامران آزما می‌گوید: متأسفانه با وجود سبک و خنک بودن صندل‌های تابستانی، بسیاری از آن‌ها برای سالمندان مناسب نیستند. معمولاً این قبیل کفش‌ها با وجود سبک بودن دارای زیره لغزنده و پاشنه‌های نرم هستند که احتمال زمین خوردن سالمندان را افزایش می‌دهد.

این متخصص طب فیزیکی توصیه می‌کند: برای پیشگیری از زمین خوردن سالمندان بهتر است کفشی برای آن‌ها انتخاب کنید که کف آن سبک، قابل انعطاف و غیر لغزنده باشد. اندازه آن هم باید کاملاً مناسب پا باشد چراکه هرگونه تنگ یا گشاد بودن کفش خطر به زمین افتادن را افزایش می‌دهد. پاشنه کفش یک سالمند هم باید پهن و کوتاه باشد تا تعادل سالمند هنگام حرکت حفظ شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند صندل‌ها می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در افراد شوند و حساسیت‌های پوستی و کهیر به وجود بیاورند. صندل‌های پاشنه‌دار نیز می‌توانند باعث فشار به مچ پا و آسیب به مهره‌های ستون فقرات و نخاع شوند.

به هر روی میزان کثیف شدن پاها در فصل تابستان به هیچ عنوان قابل مقایسه با فصل‌های دیگر نیست. دانشگاه میامی در ایالات متحده با انجام تحقیقاتی متوجه شد که صندل‌ها و دمپایی‌ها محل تجمع بیش از ۱۸ هزار نوع باکتری مختلف هستند. بر همین اساس کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند اگر هم از صندل‌های تابستانی استفاده می‌کنند حتماً جوراب نخی با الیاف نایلونی به پا کنند تا در معرض کمترین میزان تماس با آلودگی‌ها و عوامل سرطانزا قرار بگیرند.

ضروری است به ویژه در تابستان پا‌ها به طور مرتب با آب و صابون شسته شود، به خصوص برای افرادی که دیابت دارند پوشیدن جوراب مناسب نخی یا نانو می‌تواند به عنوان عامل محافظت‌کننده مورد توجه قرار گیرد.

کفش‌های تابستانی شما باید کمی از کفش‌های زمستانی بزرگ‌تر باشند در فصل تابستان پاها به طور طبیعی کمی بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند. گرمای هوا سبب می‌شود خون بیشتری در بخش‌های مختلف بدن از جمله پاها جریان پیدا کند.

همچنین به هیچ عنوان نباید ارتفاع پاشنه صندل شما از ۴ سانتی‌متر بیشتر شود. این عدد که با انجام تحقیقات دقیق به دست آمده باعث می‌شود کمترین فشار به پاها، ران‌ها و کمر وارد شود. کفش‌های پاشنه‌بلند به میزان بسیار زیادی فشار بر پاشنه پا را افزایش می‌دهد که میزان آن تا ۷برابر حد معمول اندازه‌گیری شده‌است.