درنگ :  از آنجایی که تعاریفی مانند عکاسی خبری یا عکاسی مستند در آن دوران وجود نداشت، هاین پروژه‌های خود را داستان مصور یا تصویری می‌نامید و از عکس‌ها و واژه‌ها برای مبارزه در راه اعتقاداتش استفاده می‌کرد.

این عکس‌ها از میان مشهورترین پروژه‌های عکاسی هاین انتخاب شده‌اند، پروژه‌هایی با محوریت فقر و محرومان که در کارولینا، نیویورک و پیتزبورگ عکاسی شده‌اند.

او در سال ۱۹۰۴ عکاسی از مهاجرانی که به جزیره الیس می‌آمدند را آغاز کرد و تلاش داشت به خانواده‌هایی تازه وارد چهره‌ای انسانی ببخشد،‌ خانواده‌هایی که معمولا از نیویورکی‌ها هراسان بوده و وحشت داشتند.

بسیاری از مشهورترین عکس‌های هاین از کارگران در حین بنای ساختمان مشهور امپایر استیت گرفته شده‌اند. زمانی که او به عنوان عکاس کمیته ملی کار کودک مشغول به کار شد، از کودکان در کارخانه،‌ها، کارگاه‌ها و مزارع عکاسی کرد و بعد‌ها از این عکس‌ها به عنوان مدرکی برای محکوم کردن بهره‌برداری از کودکان استفاده شد. به دلیل همین فعالیت‌ها،‌ تهدید‌های جانی زیادی از سوی مالکان کارخانه‌ها و مشاغل دریافت می‌کرد.

به واسطه فعالیت‌های او،‌قانون کار کودکان در آمریکا متحول شد. عکس‌های او همچنین به اسناد باارزشی از وضعیت کارگران عادی و مهاجران در آغاز قرن بیستم تبدیل شده‌اند.

 

مکانیکی مشغول کار با پمپ بخار در نیروگاه برق سیرکا، ۱۹۲۱

 

روز داغ در ایست‌ساید نیویورک، ۱۹۰۸

 

مادر و فرزند، جزیره الیس، ۱۹۰۷

 

خانواده ایتالیایی، جزیره الیس، ۱۹۰۵

 

ظهر در منطقه کارخانه ایست‌ساید نیویورک،‌۱۹۱۲

 

مهاجر اسلاو در جزیره الیس، ۱۹۰۷

 

کارگر امپایر استیت، ۱۹۳۰-۳۱

 

یکی از بسیار کودکانی که در کارخانه نخ‌ریسی کارولینا کار می‌کنند، ۱۹۰۸

 

گل‌های مصنوعی،‌۱۹۱۲

 

ذغال‌شکننان پنسیلوانیا، ۱۹۱۲