درنگ: مسعود طاهری کنترلر مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور (center) در یادداشتی که در اختیار درنگ قرار داد به زبان ساده مسیرهای هوایی را تشریح کرد.

شبکه راه‌های هوایی هم مانند مسیرهای زمینی از یک قاعده خاص پیروی می‌کنند. به این ترتیب که دقیقا یک چارچوب و مسیر مشخصی برای راه‌های هوایی وجود دارد. طول مسیرهای هوایی ایران ۷۵۰۰۰ کیلومتر است. در حال حاضر در فضای کشور ۳۹ مسیر منطقه‌ای، ۳۷ مسیر داخلی، ۴۴ مسیر R-NAV و در مجموع ۱۲۰ مسیر هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسیرهای R-NAV مسیرهای هوایی جدید هستند که هواپیما به صورت ماهواره‌ای هدایت می‌شود.

افزایش ترافیک هوایی در سال‌های اخیر و تقاضا برای پروازهای بیشتر در آینده مدیریت ترافیک هوایی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در حال حاضر مسیرهای هوایی کشور در نقاط  زیادی با یکدیگر تقاطع داشته و موجب ایجاد گلوگاه‌هایی در شبکه راه‌های فضای کشور می‌شود و این امر مدیریت ترافیک هوایی در حوزه مراقبت پرواز را با دشواری‌هایی همراه کرده است.

در فرودگاه مهرآباد ۶۴ مسیر خروجی، ۴۵ مسیر ورودی، ۳۵ مسیر جهت تقرب نهایی و ۱۹ مسیر هوایی و در مجموع ۱۶۳ مسیر وجود دارد همه این  مسیرها طی هفتاد سال گذشته و به فراخور حال و نیازهای عملیاتی روز ترسیم شده‌اند و روز به روز بر تداخل و پیچیدگی شبکه راه‌های هوایی اضافه شده است.

ساختار فعلی فضای پایانه هوایی مهرآباد با توجه به رشد روزافزون مسافرت‌های هوایی در آینده برای سرویس‌دهی به پروازهای پایتخت در شرایط اوج ترافیک و شرایط جوی نامساعد با پیچیدگی‌هایی همراه خواهد شد و برای پاسخگویی به نیازهای آینده نیازمند بازطراحی است.

وجود نقاط تلاقی زیاد در آسمان کشور، رشد چشمگیر ترافیک هوایی از اسمان ایران به دلیل بسته شدن فضای اوکراین و عراق، افزایش پروازهای داخلی در فضای پسابرجامی خاصه و رشد ۲۵ درصدی ترافیک پایانه هوایی مهرآباد موحب شد تا متخصصان کنترل ترافیک هوایی کشور با پشنیبانی و حمایت مستقیم مدیریت کلان شرکت فرودکاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در راستای بهره برداری بهینه از فضای کشور، این میراث ملی و خدادادی محدود، فاز نخست طرح مدیریت آسمان ایرانشهر را در اسفند ماه ۹۴ با نام نمای ایرانشهر – ناوبری ماهواره‌ای با افتتاح ۷ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه هوایی بدون استفاده از دستگاه‌های زمینی و با استفاده از روش ناوبری ماهواره‌ای – به بهره برداری برسانند.

در این فاز  ۱۵ مسیر هوایی شامل ۶ مسیر بین المللی با قابلیت RNAV-1 و ۹ مسیر داخلی و بین المللی به بهره‌برداری رسید. همچنین مسیرهای ورودی و خروجی پروازهای مشهد به تهران و اهواز به تهران و بلعکس در مبادی ورودی پایانه هوایی این فرودگاه‌ها از یکدیگر جدا و در مسیرهای یکطرفه انجام می‌شود. همچنین بر اساس تعهد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به سازمان جهانی ایکاو مبنی بر طراحی مسیرهای ورودی و خروجی به فرودگاه‌های بین المللی بر پایه ناوبری ماهوارهای، مسیرهای جدیدی برای چند فرودگاه بین المللی کشور بدون وابستگی به دستگاه‌های زمینی پر هزینه، مبتنی بر ناوبری ماهواره‌ای طراحی شده است.

بخش دوم فاز اول طرح مدیریت آسمان ایرانشهر در تاریخ ۲۸ آذر ماه سال ۹۵ کلید خورده و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۶ به دست وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و طی آن ۵۲۰۰ کیلومتر مسیر هوایی جدید به راه‌های هوایی کشور اضافه شد. در مجموع ۱۲۳۰۰ کیلومتر راه هوایی در این فاز در شبکه راه‌های هوایی کشور مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی قرار گرفت. در همین حال برای نخستین بار در تاریخ هوانوردی مسیرهای هوایی فضای کشور و دالان‌های ورودی و خروجی پایانه مهرآباد تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و با همکاری مشاور ذیصلاح بین المللی با استفاده از آخرین یافته‌ها و دانش هوانوردی بازمهندسی و باز طراحی خواهد شد و به این ترتیب کلیه نقاط گره ترافیکی در آسمان کشور و پایانه هوایی مهرآباد شناسایی و مرتفع خواهند شد.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر