درنگ: علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در مجلس شورای اسلامی و دولت به‌شدت درباره حوزه گردشگری صحبت می‌شود اما هنوز این حوزه آن‌طور که باید به دغدغه اصلی تبدیل نشده است. متأسفانه الان نه در دولت و نه درمجلس شورای اسلامی آنطور که باید به این بخش اهمیت داده نمی‌شود و بلکه بیشتر به حرف زدن در این حوزه بسنده شده‌است.

او افزود: متأسفانه کشور بعضا در بازارهایی وارد می‌شود که رقبای جدی در سراسر دنیا در آن حوزه وجود دارد و در میدانی بازی می‌کند که سایر کشورها از ایران بسیاری جلوتر هستند. به‌عنوان مثال بیش از ۳۰ سال است که سرمایه عظیمی را صرف صنعت خودرو کرده‌ایم اما هنوز در همان نقطه هستیم و پیشرفت چندانی حاصل نشده است، زیرا در میدانی وارد شده‌ایم که رقبا در آن زیاد هستند و فاصله ما با آن رقبا بسیار زیاد است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد: باید به‌جای تمرکز به ایجاد مشاغلی که هزینه‌بر است و فاصله زیادی در آن حوزه با بازار جهانی داریم بر روی چنین کسب و کارهایی تمرکز کنیم زیرا تولید باید بر پایه مزیت‌های کشور صورت گیرد.

مونسان با اشاره به اینکه باید سرمایه‌گذاران را به حوزه‌هایی نظیر صنایع‌دستی جذب کرد گفت: صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی دو پایه برای گردشگری هستند و خوشبختانه این سه حوزه در حوزه اختیارات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

او افزود: گردشگری ایران عمدتاً گردشگری فرهنگی است، یعنی گردشگران خارجی چندان برای تفریح به ایران نمی‌آیند بلکه بیشتر برای دیدن دیدن آثار تاریخی، میراث ملموس و ناملموس به ایران می‌آیند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه به‌ازای هر گردشگری ۱۲۰۰ دلار درآمد کسب می‌شود تصریح کرد: این میزان معادل ۳۰ بشکه نفت است، نفتی که برای استخراج هر بشکه از آن باید ۷ تا ۱۰ دلار هزینه کرد. از طرفی نفت کالای سیاسی به‌حساب می‌آید و به قدرت‌های جهانی وابسته است، تمام توجهات دولت و مجلس نیز متوجه نفت است در صورتی که می‌توان در گردشگری با کمترین هرینه اتفاقات بزرگی رقم زد.

معاون رئیس‌جمهور  با بیان اینکه آثار تاریخی کشور هویت یک کشور را شکل می‌دهد افزود: حداقل کار این است که میراث‌فرهنگی، طبیعت، گردشگری، صنایع‌دستی را معرفی کنیم، باید از ظرفیت صداوسیما استفاده کرد، در حالی که وقتی به صداوسیما برای معرفی صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی مراجعه می‌کنیم صداوسیما برای تبلیغ از ما پول طلب می‌کند. صداوسیما حتی برای تبلیغ صنایع‌دستی که بخش ضعیفی از نظر مالی است و بخشی از هویت فرهنگی کشور است نیز درخواست پول می‌کند، درصورتی‌که صنایع‌دستی نیازمند حمایت است.

سازمان میراث‌فرهنگی اختیارات چندانی ندارد

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: حوزه گردشگری فرابخشی است اما سازمان میراث‌فرهنگی جزو معدود سازمان‌هایی است که ابزار خاصی در اختیار آن نیست. باید ابزار در اختیار این سازمان را افزایش داد.

مونسان با بیان این‌که امروزه گردشگران بین‌المللی چندان به دنبال هتل‌های مجلل نیستند، بلکه بیشتر به دنبال اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند گفت: شهرداری‌ها و شورای شهرها باید با کاهش عوارض به ایجاد اقامتگا‌ه‌های بوم‌گردی کمک کنند. همه باید کمک کنیم تا از طرفیت‌های بی‌نظیر استان‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان با بیان اینکه این دوره دوره‌ای تحول‌گرا در سازمان میراث‌فرهنگی خواهد بود گفت: برنامه‌ای تدوین شده و به‌زودی به مدیران کل و ستاد ابلاغ می‌شود تا شاهد مدیران ایستاده و در میدان باشیم و سعی می‌کنیم بوروکراسی‌ها را کاهش دهیم.