سه سال از زمان کشف این تکه جواهر قدیمی می‌گذرد و باستان‌شناسان هنوز نتوانسته‌اند درک کنند حکاکی‌های ظریف و پیچیده روی این سنگ عقیق چگونه انجام شده‌است.

این سنگ که در لایه‌ای از سنگ آهک محصور شده‌بود، به همراه ۱۴۰۰ قطعه دیگر درون مقبره مردی مرموز از عصر برنز به نام “جنگجوی گریفین” در پیلوس واقع در جنوب یونان کشف شده‌است. اکتشاف این مقبره به عهده زوجی باستان‌شناس از دانشگاه سینسیناتی آمریکا بود.

عقیق نبرد پیلوس در زیر لایه ای آهکی

اکنون سه سال از کشف این قطعات باستانی می‌گذرد و باستان‌شناسان همچنان درحال بررسی جواهرات و سلاح‌های کشف شده هستند تا نشانه‌هایی از جهان باستانی در آغاز تمدن اروپا را به دست آورند. در این میان این تکه سنگ ۳٫۶ سانتیمتری بیش از همه توجه باستان‌شناسان را به خود جلب کرده‌است. این تکه سنگ که ابتدا به دلیل پوشش آهکی‌اش توجه کسی را به خود جلب نکرد، تکه سنگ قیمتی است که اکنون به عنوان عالی‌ترین اثر هنری یونان باستان شناخته می شود.

این جواهر به اندازه‌ای کوچک است که برای مشاهده تمامی پیچیدگی‌ها و ظریف‌کاری‌های حکاکی روی آن به میکروسکوپ نیاز است، برخی از جزئیات این حکاکی ریزتر از نیم میلیمتر هستند. این درحالی است که در یونان باستان،‌ ابزار بزرگنمایی شناخته شده‌ای وجود نداشته‌است.

عقیق نبرد پیلوس پس از پاکسازی

به گفته شارون استاکر کاشف این قطعه،‌ میزان مهارتی که برای حکاکی چنین طرح پیچیده‌ای روی تکه سنگی تا این حد کوچک نیاز بوده، باورنکردنی است. این حکاکی جزئیاتی از حرکت بدن و حرکت اعضای بدن را نمایش می‌دهد که تا به امروز  فراتر از حد توانایی‌های عصر برنز تصور می‌شود.

این تکه سنگ قیمتی که “عقیق نبرد پیلوس” نام دارد یکی از ۱۱ هزار سنگ مهر شناخته شده متعلق به تمدن‌های مینوآن و میسنین است که در سال‌های ۲۶۰۰ تا ۱۰۰ پیش از میلاد زندگی می‌کرده‌اند. از این سنگ‌ها برای مهر زدن روی سطح مومی یا گلی برای ثبت هویت و مالکیت استفاده می‌شده‌است.

ظرفات باورنکردنی در حکاکی عقیق نبرد پیلوس

این تکه عقیق حکاکی شده صحنه‌ای از نبرد میان دو جنگجو را نشان می‌دهد درحالی که جنگجویی دیگر روی زمین افتاده‌است. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این تصویر بازگوکننده داستانی است که در آن دوران دهان به دهان می‌شده‌است،‌داستانی که یادآور اشعار هومر است با این تفاوت که هومر ایلیاد و ادیسه را صدها سال پس از حکاکی این سنگ سروده‌است. از این رو محققان احتمال می‌دهند جنگجوهای حکاکی شده،‌شخصیت‌های داستان‌هایی هستند که در آن دوران به صورت کلامی بازگو می‌شده‌اند و صدها سال بعد توسط هومر مکتوب شده‌اند.

ظرفات باورنکردنی در حکاکی عقیق نبرد پیلوس

آکیس گوماس جواهرسازی است که تلاش دارد با تقلید این طرح روی موم جواهرسازی،‌حرکات، ضربه‌ها و ابزارهایی که برای خلق این اثر مورد استفاده قرار گرفته‌اند را کشف کند. به گفته وی احتمالا از یک ابزار تراش چوبی چرخان با سری تیز برای حکاکی روی سنگ استفاده شده‌است، طرح پایه توسط یک حکاک و جزئیات و ظریف‌کاری‌های سه‌بعدی نهایی توسط حکاکی دیگر شکل گرفته‌اند. به گفته وی رد‌های به جامانده در طرح نشان از مهارت‌های متفاوت دارد از این رو این حکاکی نمی‌تواند اثر دست یک نفر باشد.

از سویی دیگر باستان‌شناسان احتمال می‌دهد این سنگ پیش از آنکه به تملک جنگجوی گریفین درآید، ساخته شده‌باشد زیرا تاریخ دقیقی از زمان بنای مقبره و قدمت سنگ در دست نیست.