درنگ :  اگر سود ناشی از تغییر تعرفه‌ها برای هر خودرو را ١٠٠ میلیون تومان در نظر بگیریم، از آنجا که از ابتدای سال جاری تاکنون صرفا ٧٠ هزار خودرو به کشور وارد شده است، سود حاصل برای واردکنندگان، هفت هزار میلیارد تومان خواهد بود که با رقم ١٠٢ هزار میلیارد اعلامی، فاصله معناداری دارد.

تغییر تعرفه خودروهای لوکس و هیبریدی در کشور اگرچه به ظاهر صرفا به جیب افراد مرفه جامعه فشار وارد می‌کند اما به اعتقاد حسین راغفر، اقتصاددان، دود این تغییر قیمت‌ها به چشم مردم فقیر می‌رود، زیرا در نهایت افزایش قیمت کالاهای لوکس، بر ایجاد تورم در جامعه تأثیرگذار خواهد بود و حتی بهای نان را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما گویا در سیاست‌گذاری‌های دولت به این مسئله توجهی نمی‌شود و چندی است که ما شاهد افزایش تعرفه واردات خودروها بوده‌ایم. رانت حاصل از تغییر تعرفه خودروها نیز به موضوع داغ این روزها تبدیل شده، تا جایی که در یکی از برنامه‌‎های صداوسیما حجم رانت ایجادشده را ١٠٢ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان اعلام کرده‌اند. این در حالی است که آمار مربوط به حجم واردات هم دستیابی به چنین سودی را غیرقابل‌باور می‌کند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در گفت‌وگو با «شرق» کل خودروی واردشده به کشور از ابتدای امسال تاکنون را بالغ بر ٧٠ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و افزود: حدود شش‌هزار و ۵٠٠ دستگاه از سوی خود خودروسازان و مابقی نیز از سوی واردکنندگان مختلف به کشور وارد شده است.

او تأکید کرد: خودروهای وارداتی صد میلیون تومان سود نخواهد کرد. افزایش ٧٠ تا ١٠٠ میلیون‌تومانی قیمت خودرو حاصل تدبیر دولتی‌ها در افزایش نرخ تعرفه‌های خودرو، رشد تعداد اسقاط خودرو، صعود تعرفه واردات خودرو و همچنین افزایش نرخ ارز است.

دادفر گفت: درحال‌حاضر هزینه تمام‌شده واردات خودرو بالا رفته است. تعرفه ۴۵ درصدی به ۵۵ درصد افزایش یافته است. تعرفه‌های ۵۵ درصدی نیز به ٧۵ تا ٩۵ درصد تغییر یافته‌اند؛ یعنی در برخی موارد، ۵٠ درصد افزایش نرخ تعرفه را تجربه می‌کنیم. اسقاط یک خودرو به هشت خودرو رسیده است. امروز هزینه اسقاط هر ماشین به ٢۴ میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: تعداد استانداردهای خودرو نیز از ۶۵ به ٨۵ استاندارد ارتقا یافته است. این تعداد استاندارد، یعنی نوع کالاهایی که باید بخرید و وارد کشور کنید، باید آیتم‌های مضاعف و بیشتری نسبت به خودروی قبلی داشته باشند و طبیعی است که ماشین با استانداردهای جدید گران‌تر خواهد بود، بنابراین تغییر قیمت خودرو به مفهوم افزایش سود واردکننده نیست و این مسئله پذیرفتنی نیست.

  خودروهای ایرانی را چه کشورهایی خریداری می‌کنند؟ | پراید؛ پرطرفدارترین خودرو صادراتی ایران

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات ماشین به کشور، شش ماه متوقف و صدور مجدد مجوز، با مقررات جدید همراه بوده است. این مقررات از سوی دولت وضع شده و منجر به ایجاد تورم و افزایش هزینه برای جامعه شده است.

او اضافه کرد: یک ماشین ژاپنی که در گذشته ١٢٠ میلیون تومان قیمت داشت، امروز با نرخ ١٨٠ میلیون تومان خریداری می‌شود. بهای خودروهای ٢١٠ میلیون‌تومانی نیز به ٢٩٠ میلیون تومان رسیده است.

به اعتقاد دادفر، این انجمن با افزایش بهای تعرفه‌ها که منجر به افزایش قیمت خودرو شده، مخالف است و تلاش می‌کند با همراهی مجلس آن را اصلاح کند.

او گفت: اعمال چنین سیاست‌هایی از سوی دولت برای این است که در بازار خلأ ایجاد شود و فضا را به نفع چینی‌ها و خودروی داخلی مهندسی می‌کند. هیچ‌وقت، هیچ مسئولی مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد که چرا باید سوار شدن بر یک خودروی خوب برای ایرانی‌ها تبدیل به یک آرزو شود.

پیش‌تر میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ٩٠ درباره رانت ایجادشده در بازار خودروی خارجی به دلیل چندنرخی‌شدن ارز در کشور عنوان کرد: در این گزارش رانت ایجادشده حدود سه هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان بوده که این مسئله بی‌سابقه بوده است.

  جدیدترین فهرست مجوز پیش فروش خودروهای داخلی و وارداتی اعلام شد

او یادآور شد: میزان واردات باید به ١٠ درصد کل تولیدات خودرو در کشور برسد که هم‌اکنون با واردات ۵٢ هزار دستگاه در برابر حدود یک میلیون و ٣٠٠ هزار دستگاه تولیدات داخلی، همچنان رقم کمتری از هدف‌گذاری‌های قانونی برای واردات است.

رضایی گفت: اگر تخلفی در حجم ١٠٢ هزار میلیارد تومان صورت گرفته و آمار شرکت‌های دخیل در آن نیز مشخص است، چرا هیچ رسیدگی و ذکر نامی از متخلفان صورت نگرفته است.