بنز ولو
۱۸۹۴ – ۱۹ کیلومتر‌بر ساعت

1894 Benz Velo
۱۸۹۴ Benz Velo

بنز ولو نخستین خودروی تولید شده واقعی بود که در حالت پیش‌فرضش به خودی خود٬ سریعترین اتومبیل آن دوره بوده است. البته از لحاظ فنی این خودرو آهسته‌ترین ماشین تمام دوران است. شرکت بنز در سال ۱۸۹۴ به تعداد محدود ۶۷ دستگاه از این خودرو تولید کرد٬ بلافاصله سال بعد یعنی ۱۹۸۵ این تعداد به ۱۳۴ رسید که نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی در زمان تولید داشت. تمامی این مدل خودروها از موتور ۱ لیتری با ۳٫۵ اسب بخار قدرت بهره می بردند.

 

جگوار  XK120
۱۹۴۹ – ۲۰۰ کیلومتر‌بر ساعت

1949 Jaguar XK120
1949 Jaguar XK120

این مدل جگوار زندگی خود را در قالب یک کانسپت در سال ۱۹۴۸ در نمایشگاه موتورشوی لندن آغاز کرد این خودرو از یک موتور ۶ سیلندر بسیار قدرتمند استفاده میکرد. پس از آنکه شاهزاده بیرا از سیام (تایلند کنونی) با مدل مسابقه ای ۱۹۴۹ شروع به رانندگی کرد جگوار این مدل را به مجلات خودرو سازی قرض می دهد تا نویسندگان مجلات هر چه بیشتر در مقاله های خود از آن نام ببرند. حداکثر سرعت این خودرو  ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به ۱۰ ثانیه نیاز داشت.

 

مرسدس‌بنز ۳۰۰SL
۱۹۵۵ – ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت

1955 Mercedes-Benz 300SL
1955 Mercedes-Benz 300SL

بعد از جگوار دوباره به مدلی از شرکت بنز برمیگردیم٬ این مدل که SL300 نام دارد اساس آن بر پایه خودرو MB’s Circa-1952  ساخته شده بود. در ساخت کاپوت، درها و صندوق این خودرو از آلومینیوم استفاده شده که البته نسخه تمام آلومینیومی هم برای علاقمندان به آن موجود بوده که وزن آن‌ را تا ۸۰ کیلوگرم کاهش داده است. البته قابلیت آیرودینامیک این خودرو در دستیابی آن به سرعت های بالا بسیار موثر بود. به ابرو‌هایی که بر روی گلگیر‌های این خودرو طراحی شده نگاه کنید٬ این‌ها همان مواردی هستند که قابلیت ایرودینامیک خودرو را در مقابله با نیروی مقاومت هوا برتری می‌دهند.

 

استون مارتین DB4
۱۹۵۸ – ۲۶۷ کیلومتر بر ساعت

1958 Aston Martin DB4
1958 Aston Martin DB4

تنها ۳ سال SL300 توانست بر تخت پادشاهی بنشیند تا زمانی که استون مارتین خودروی جدید خود را با نام استون ماریتن DB4 تولید و روانه بازار کرد این خودرو توانست SL300 را با اختلاف ۱۲ کیلومتر بر ساعت شکست دهد. بر خلاف شکل و شمایلی که نزدیک به خودرو های ایتالیایی داشت این مدل در شهر نیوپورت ساخته شده بود.

 

Iso Rivolta Grifo A3/L327
۱۹۶۳ –  ۲۵۹ کیلومتر بر ساعت

1963 Iso Rivolta Grifo A3/L 327
1963 Iso Rivolta Grifo A3/L 327

این خودرو در سال ۱۹۶۳ تولید شد و به لطف یک موتور ۸ سیلندر ۵٫۴ لیتری توانست رکورد ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را برای خود ثبت کند. برخلاف گمان همگان این مدل توسط کمپانی بی ام و طراحی نشده و شرکت ایزو ریلتو طراحی آن را بر عهده داشته و بعدها لایسنس آن را به شرکت بی ام و فروخته است تا بتواند در پروژه های بزرگ تر سرمایه گذاری کند.

 

لامبورگینی میورا P400

۱۹۶۷ – ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت

1967 Lamborghini Miura P400
1967 Lamborghini Miura P400

بدون شک یکی از زیبا ترین طراحی ها را به خود اختصاص داده بود لامبو مدل میورا از یک موتور ۳٫۹ لیتری ۱۲ سیلندر تشکیل شده بود که قادر به تولید ۳۵۰ اسب بخار قدرت را داشت همین امر باعث می شد ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت زمان ۷ ثانیه بپیماید و با توجه به تست هایی که مجله موتور از آن گرفته بود سرعت آن به ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت می رسید و  جالب است بدانید تنها ۲۷۵ دستگاه از این خودرو ساخته شده است.

 

فراری ۳۶۵ Daytona GTB/4
۱۹۶۸ –  ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت

1968 Ferrari 365 GTB/4 Daytona
1968 Ferrari 365 GTB/4 Daytona

این مدل فراری شبیه به یک Rover SD1 بود اما بسیار سریع تر! اگر بخواهیم به زیر کاپوت این خودرو نگاهی بیاندازیم موتوری ۴٫۴ لیتری ۱۲ سیلندر با قدرت ۳۵۲ اسب بخار نمایان خواهد شد که در آن  نیروی محرکه تماما به چرخ های عقب منتقل می‌شود همین امر باعث شد تا به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

  فراری از یک مدل رویایی رونمایی کرد

فراری ۲۸۸ GTO
۱۹۸۴ ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت

1984 Ferrari 288 GTO
1984 Ferrari 288 GTO

فراری دوباره با خودرویی آمد که رکورد سرعت را از خودش می‌دزدید. این مدل از برادر قبلی خود ۲۵۰GTO بسیار خوش چهره تر و خوش ساخت تر به نظر می رسید که مجهز به یک موتور توربوشارژ میانی بود و برای شکستن رکورد های قبلی کاملا آماده وارد رقابت شد.

  ماجرای تنها فراری تستاروسا اسپایدر دنیا و آقای رئیس | چرا این فراری نقره‌ای رنگ بود؟

پورشه ۹۵۹
۱۹۸۶ –  ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت

1986 Porsche 959
1986 Porsche 959

پورشه ۹۵۹ رقیبی جدی برای فراری  F40 بود. ویژگی هایی که این خودرو با خود همراه داشت دنیای خودروسازی را حیرت زده کرد زیرا تا به آن زمان هیچ یک از خودروسازی‌ها این ویژگی‌ها را استفاده نکرده بودند. به عنوان مثال می‌توان به استفاده از چرخ های منیزیومی‌، حسگر فشار هوا، تنظیم خودکار ارتفاع اشاره کرد. که به راحتی می توان درک کرد چرا بیل گیتس یکی از آن‌ها را برای خود خرید. این خودرو ۴۴۰ اسب بخار قدرت دارد٬ که همین امر باعث می‌شود تا ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر فقط ۳٫۷ ثانیه به طول انجامد و نهایت سرعت نیز به ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت برسد.

 

فراری F40

۱۹۸۷ –  ۳۲۶ کیلومتر بر ساعت

1987 Ferrari F40
1987 Ferrari F40

قطعا انتظار ندارید آلمانی ها در ثبت رکورد سرعت به نام خود ثابت قدم بمانند و مارانائللو (Maranaello طراح مدل F40) بنشیند در گوشه‌ای و با آرامش قهوه بنوشد و نظاره‌گر افتخار آفرینی آلمانی‌ها باشد! فراری بلافاصله  F40 را رونمایی کرد خودرویی که ۳۸ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به رقیب آلمانی خود داشت و در عین حال ۲۵۰ کیلوگرم هم سبکتر بود در قسمت هایی از آن  از فیبر‌کربن استفاده شده بود که یکی از دلایل سبکتر بودنش نسبت به رقبا به حساب می‌آمد.

  ملاقات با سه مدل فراری‌ کمیاب در محفلی خاص | سه قلوهای افسانه‌ای را بشناسید

بوگاتی EB110 GT
۱۹۹۱ – ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت

1991 Bugatti EB110 GT
1991 Bugatti EB110 GT

هیولای فراموش شده – این عنوان مناسب‌تری است. می‌توان گفت قلمرو سرعت بوگاتی از این مدل آغاز شد به طوری که در زیر کاپوت، EB110 موتوری ۱۲ سیلندر با حجم ۳٫۵ لیتر و ۴ توربوشارژ به چشم می‌خورد. نیروی محرکه بین چهار چرخ تقسیم می‌شود و ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴٫۲ ثانیه به طول می‌انجامد و نهایت سرعت این خودرو ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

 

جگوار XJ220

۱۹۹۲ – ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت

1992 Jaguar XJ220
1992 Jaguar XJ220

کمپانی جگوار بر خلاف قولی که به خریداران داده بود مبنی بر موتور ۱۲ سیلندر در زمان عرضه٬ این مدل از یک خودروی ۳٫۵ لیتری با توربوی دوقولو ۶ سیلندر رونمایی کرد که بسیاری از طرفداران خود را ناامید کرد و فروش آن را کاهش داد. هرچند بعد‌ها دلیل این کار را رکود اقتصادی اعلام کردند ولی با این حال توانستند به رکوردی ۳۴۳ کیلومتر بر ساعتی دستیابند.

 

مکلارن F1
۱۹۹۳ – ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت

1993 McLaren F1
1993 McLaren F1

مک لارن F1 اولین خودرو‌ای است که بدنه آن با تکنولوژی فیبر کربن ساخته شد. این خودرو نیازمند یک گیربکس جدید بود زیرا هیچ گیربکسی توانایی کنترل گشتاور موتور ۶٫۱ لیتری ساخت بی‌ام‌و آن را نداشت.شتاب اولیه آن فقط ۳٫۲ ثانیه به طول می انجامید و رکورد سرعت این خودرو سالهای زیادی باقی ماند.

  سرنوشت عجیب مک‌لارن F1 زرد رنگ | لحظه شماری برای خریداری با یک کامیون اسکناس

بوگاتی ویرون
۲۰۰۵ – ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت

2005 Bugatti Veyron۲۰۰۵ Bugatti Veyronبعد از مدت ها بوگاتی توانست اعتبار خود را دوباره بدست آورد٬ او با مدل جدید خود یعنی بوگاتی ویرون به رقابت بازگشت. وقتی این خودرو ساخته شد، سریعترین، گرانترین و قدرتمند‌ترین خودروی جهان بود. این خودرو از موتوری ۸ لیتری و با ۱۶ سیلندر که قادر به تولید ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۴۰ نیوتون متر گشتاور بود بهره می‌برد. همچنین ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۲٫۵ ثانیه، ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۷٫۴ ثانیه و ۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ۱۶٫۷ ثانیه به طول می انجامد.

 

شلبی Supercars Ultimate Aero
۲۰۰۷ – ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت

2007 Shelby Supercars Ultimate Aero
2007 Shelby Supercars Ultimate Aero

این خودرو تقریبا کاملا از فیبر کربن ساخته شده ویژگی‌ای که آن را متمایز می کند وجود ترمز های هوا در عقب این خودرو است. ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۲٫۷ ثانیه به طول می انجامد و بیشینه سرعت آن ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت می باشد. رکورد سرعت این خودرو در کتاب گینس هم ثبت شده است که البته بعد ها شکسته شد.

 

بوگاتی ویرون Super Sport
۲۰۱۰ – ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت

2010 Bugatti Veyron Super Sport
2010 Bugatti Veyron Super Sport

دیگر لازم به توضیح درباره این خودرو نیست در یک کلام محشر است٬ ساخته شده تا بهترین باشد. مدل معمولی آن ۱۰۰۰ اسب بخار و مدل سوپر اسپرت آن ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

 

هنسی Venom GT
۲۰۱۴ – ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت

2014 Hennessey Venom GT
2014 Hennessey Venom GT

این خودرو تا قبل از امسال سریعترین خودروی تاریخ به شمار می‌رفت. نیروی ۱۲۴۴ اسب بخاری از یک موتور ۷ لیتری٬ دو توربویی با کمک ۸ سیلندر تولید می‌شود٬ که ساخت جنرال موتورز می‌باشد. شتاب‌گیری ۳۲ تا ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت آن ۷٫۷ ثانیه به طول می‌انجامد و نهایت سرعت این خودرو به ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

کونیگزگ آگرا RS
۲۰۱۷ – ۴۵۷ کیلومتر بر ساعت

2017 Koenigsegg Agera RS
2017 Koenigsegg Agera RS

می‌خواستم بگویم شنبه چهارم نوامبر را در تقویم علامت بزنید چراکه کونیگزگ توانست با مدل RS رکورد سریع‌ترین بودن را در تاریخ شکست اما قبل از اینکه جوهر نوشته‌ام خشک شود هنسی با رونمایی F5 جایگاهش را پس گرفت و کمی بعد تسلا با ادعایی بسیار بزرگ تمام قوانین را برهم زد. اما تا تست‌های رسمی از آن‌ها بگزارید به ستایش کونیگزگ آگرا RS بپردازیم.

  هنسی F5 با سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت معرفی شد

کونیگزگ به سلطنت بوگاتی شیران خیلی زود پایان بخشید چرا که در همان تست اول توانست در مدت زمان ۲۶٫۸۸ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتر برسد و در مدت زمان ۹٫۵۶ ثانیه به حالت سکون در آید. این اعداد ۵٫۵ ثانیه زود‌تر از رکورد بوگاتی هستند٬ البته کار به اینجا ختم نمی‌شود و آن‌ها بار دیگر از این خودرو تست گرفتند که نتیجه ثبت رکورد ۴ ثانیه زودتر از رکورد قبلی و در مجموع ۳۳٫۲۹ ثانیه بود. همچنین این خودرو توانست با سرعت ۴۴۴٫۶ کیلومتر بر ساعت رکورد بالاترین سرعت متوسط را در طی مسافت ۱۸ کیلومتر از آن خود کند. در نهایت آگرا توانست با ثبت سرعت ۴۵۷٫۴۹ کیلومتر بر ساعت رکورد سریعترین خودروی جاده‌ای را بشکند.

 

اگر مجددا به ابتدای لیست نگاهی بیاندازید٬ شاهد اختلاف زیاد اعداد و ارقام بین هر دوره هستید ولی در پایان لیست این اختلافات به ثانیه‌ها و صدم ثانیه‌ها رسیده است و همین موضوع رقابت سخت و تنگاتنگ خودرو‌های امروزی را نشان ‌می‌دهد. شاید زمان آن رسیده که خودروساز‌هایی مثل تسلا قوانین کلی بازی را بر هم زنند.

  اینفوگرافیک | ایلان ماسک؛ بنیانگذار تسلا موتورز و اسپیس‌اکس را بیشتر بشناسید