دکتر رضا بافتی در گفتگو با درنگ درباره چهره‌ای که صفحه‌های پر مخاطب اینستاگرام از زندگی تجملاتی نشان می‌دهند که باعث اختلاف بین برخی زوج‌ها می‌شود، گفت: خیانت در آمریکا طی ۱۰ سال گذشته رشد کرده است. قبلاً این میزان خیانت ۹ درصد بود اما حالا به ۱۱ درصد رسیده است. علت مشخص بود؛ مجلات تبلیغاتی، تصاویر زنان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دادند و همین امر باعث افزایش خیانت بین زوج‌ها به خصوص در میان مردها شد.

وی افزود: مردها تصور می‌کردند زنان آنها هم باید همین ویژگی را داشته باشند و حالا که این موضوع امکانپذیر نیست راه خیانت را در پیش گرفتند. بازتابی که این اتفاق بعداً به همراه داشت جالب‌ بود؛ زنان بازیگر چهره بدون آرایش خود را روی مجلات تبلیغ کردند تا واقعیت ظاهری‌شان برای همه روشن شود.

این روانشناس حوزه سبک زندگی درباره انتشار سبک‌های زندگی تجملاتی در فضای مجازی اظهار داشت: برخی خانواده‌ها در فضای مجازی خیلی خوب زندگی می‌کنند که در برخی موارد موجب اختلاف بین زوج‌های دیگر می‌شود. در این عکس‌ها به نظر می‌رسد افراد حقیقت ثروت یا شاد زیستنشان را نشان می‌دهند در حالی که اینگونه نیست. حتی وقتی سفر خارج کشور می‌روند دائما عکس‌های آن را منتشر می‌کنند که نشان از عقده‌های درونی این افراد است در حالی که فردی که مدام در سفر خارج است نیازی به انتشار عکس‌های سفرش در اینستاگرام و صفحات مجازی ندارد.

بافتی با بیان اینکه تصاویر آرامش بخش از این دست زندگی‌ها در واقع خوشبختی واقعی را نشان نمی‌دهد، گفت: این تصاویر زندگی واقعی را نشان نمی‌دهد چرا که فرد، اگر آدم با سوادی باشد دلیلی نمی‌بیند این شیوه زندگی را برگزیند. همه چیز به میزان فرهنگ و شناختی که فرد از واقعیت‌های فرهنگی دارد بازمی‌گردد.

وی پیشنهادی هم در این باره مطرح کرد و افزود: در این زمینه باید کمپین‌هایی برای جلوگیری از رواج به نمایش گذاشتن تجملات در زندگی مجازی تشکیل شود و دست این افراد را رو کند. این کمپین‌ها برای گسترش حتی نباید تحت تاثیر حزب و گروه خاصی هم قرار بگیرند بلکه کاملاً مردمی باشند.