درنگ: دکتر سیدرضا رضایی دریاکناری با اشاره به اینکه برای پیشگیری از آسیب‌های گرمایی بهتر است در فصول گرم سال مرتب استحمام کرد، گفت: اگر می‌خواهید کمتر دچار گرمازدگی شوید، در حمام بدن را همراه با سفیدآب (روشور) کیسه بکشید و تنها به لیف زدن کفایت نکنید. سفیدآب به راحتی سلول‌های مرده سطح پوست را جدا کرده و به غدد عرقی برای تعریق بیشتر و دفع گرمای بدن بخصوص در فصول گرم سال کمک زیادی می‌کند.

وی افزود: گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است و چون در این نوع آسیب گرمایی برخلاف خستگی گرمایی، تعریق مصدوم قطع می‌شود، بدن نمی‌تواند از طریق عرق کردن خنک شود.

به گفته این پزشک، یخ گرچه در ظاهر، سریع و فوری پوست را خنک می‌کند اما نکته مهم این است که شدت و قدرت جریان خون زیرپوستی در حدی نیست که بلافاصله خنکی را به اعماق و مرکز بدن برساند و در نتیجه، چنین کاری می‌تواند سبب بروز اختلاف دما در قسمت‌های مختلف بدن و ایجاد شوک و مشکلاتی برای مصدوم شود.

دکتر دریاکناری تاکید کرد: بهتر است به جای یخ از آب ولرم (زیر ۳۷ سانتی‌گراد) استفاده شود. با چنین آبی می‌توان آهسته و بتدریج دما را از سطح تا عمق بدن تعدیل کرد. همچنین اگر مقدور باشد می‌توان با آب ولرم دوش گرفت و پس از استحمام بدن را خشک نکرد تا کم‌کم آب سطح بدن تبخیر و به این روش بدن هم خنک شود.