درنگ :  پاستا، یک‌جور خمیر است که از آرد، آب و تخم‌مرغ درست می‌شود و اشکال مختلفی دارد. در کشور ما، پاستا را بیشتر به اسم ماکارونی می‌شناسند که در واقع یک نوع خاص از پاستا و اولین شکل آن است که وارد ایران شد.

در مورد تاریخچه‌ پاستا، روایت‌های مختلفی نقل شده و خاستگاه آن معلوم نیست. چینی‌ها ادعا می‌کنند مارکوپولو در سفرش، درست کردن این غذا را از آن‌ها یاد گرفته و همراه خود به ایتالیا برده؛ ایتالیایی‌ها هم در مقابل عقیده دارند که خیلی قبل از به دنیا آمدن مارکوپولو، پاستا مصرف می‌کرده‌اند. برای اثبات این ادعایشان هم در شهر رم یک موزه دارند به اسم موزه‌ پاستا که هر چند خیلی در بین گردشگران مشهور نیست اما کسانی که از آن دیدن کرده‌اند، دیگر هیچ شک و شبهه‌ و سوالی در مورد تاریخچه، فرآیند تولید، ارزش غذایی و شکل پخت پاستا برایشان باقی نمی‌ماند.

پاستا جزو رژیم‌های مهم غذایی در منطقه مدیترانه و ایتالیاست. مردم ایتالیا بیشتر از ساکنان نواحی دیگر دنیا پاستا می خورند. ایتالیا حدود یک سوم پاستای جهان را تولید می کند این درحالی است که همگان بر این فرضیه اتفاق نظر دارند که دستگاه‌های تولید پاستا در مکان‌های باستانی رم و در مقبره‌های اتروسکان کشف شده است و نشان دهنده آن است که مردم ایتالیا مدت زیادی است که پاستا می‌خورند.

این روز به خصوص (روز جهانی پاستا) نخستین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی در شهر رم، برپا شد. از آن زمان، تمام دنیا کانون توجه خود را به ارتقای فواید مغذی پاستا معطوف ساخت. بعد از ۲ سال، این روز شکل قانونی پیدا کرد و به عنوان روز جهانی پاستا اعلام شد.

در سالیان اخیر درباره رژیم‌های غذایی مشهور همواره این ادعا مطرح بوده است که غذاهایی مانند پاستا که حاوی کربوهیدرات هستند، مغذی بوده و برای سوخت و ساز بدن خوب سازماندهی شده و انرژی زیادی دارند. این غذاها، دارای ویتامین B هستند و برای تشکیل سلول، هوشیاری ذهنی و تبدیل انرژی ضروری بوده و برای تقویت سیستم دفاعی بدن مفید هستند.

یک کارشناس ارشد تغذیه درباره خصوصیات غذایی پاستا به خبرنگار درنگ گفت: طرز تهیه پاستا بسیار برای این غذا اهمیت دارد. اینکه با چه موادی تهیه شود بسیار مهم است، برای مثال اگر برای تهیه آن از خامه یا کره استفاده شود، غذای پرکالری محسوب می‌شود و مناسب برای افرادی است که می‌خواهند وزن اضافه کنند، آن هم به شرطی که بیماری‌های قلبی و مشکل چربی نداشته باشند ولی در حالتی که پاستا با شیر آن هم با شیر کم چرب تهیه شود و خامه به آن اضافه نشود می‌تواند یک غذای خوب محسوب شود به خاطر منبع کربوهیدراتی که دارد.

پروانه مهردادی افزود: در واقع پاستا مثل ماکارونی و نان و برنج به طرز تهیه و مقدار آن بستگی دارد. برای افرادی که در حال وزن کم کردن هستند پاستا غذای پرکالری است، باید مقدارش زیاد نباشد و در وعده شام استفاده نشود. پاستا از نظر مواد مغذی و کربوهیدرات‌ها مثل بقیه گروه غلات است. پاستا چون آبکش می‌شود و حالت دمی ندارد، قند خون را مثل ماکارونی بالا نمی‌برد و اگر در کنارش پنیر، مرغ و سبزیجات استفاده شود، قند خون را بالا نمی‌برد.

این متخصص تغذیه درباره مصرف پاستا برای کودکان گفت: پاستا برای کودکان هم اگر طرز تهیه‌اش درست باشد و خیلی پرچرب نباشد مثل بقیه کربوهیدرات‌ها منبع خوبی برای تغذیه کودکان محسوب می‌شود. مصرف پاستا برای وعده ناهار مناسب است چون غذای سنگینی است و بهتر است با زمان خواب کودکان فاصله داشته باشد.