درنگ: ILIA نام شرکتی مشاور است که هدفش بررسی بازارهای ایران و ارائه اطلاعات به کشورهای خارجی که تمایل به سرمایه‎گذاری در این کشور را دارند، است. طبق ارزیابی این شرکت مردم ایران هر سال حدود ۷ میلیارد دلار در رستوران‌ها خرج می‎کنند، یعنی مبلغی معادل ۶ میلیارد یورو  و این رقم در دهه آینده می‎تواند دوبرابر شود و به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

در نتیجه خیلی طبیعی است که رستوران‎های زنجیره‎ای دنیا به فکر ورود به بازار ایران و افتتاح شعبه باشند. اولین رستوران زنجیره‎ای خارجی که وارد ایران شد اسپانیایی بود و Telepizza نام داشت. اولین شعبه آن در تهران افتتاح شد و قرار است هزینه‎ای ۱۰۰ میلیون یورویی صرف ایجاد شعبات جدید در سطح کشور شود.

اما داستان دیگر مربوط به فرانسه است. امانوری دلاسرا یک فرانسوی ۴۱ ساله است. او در سال ۲۰۱۳ به ایران سفر کرد و عاشق این کشور شد و حالا تصمیم دارد رستورانی زنجیره‎ای برای عرضه انواع سوشی در ایران افتتاح کند. حتی گفته می‎شود او مجوز لازم برای این کار را هم گرفته و در حال حاضر یک شعبه شیک و مدرن آن در شمال شهر تهران افتتاح شده است.

دلاسرا که قرار است سرمایه‎گذاری‎ کلان‎تری نسبت به شرکت اسپانیایی انجام دهد درباره فعالیت خود به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ایران دولتی قدرتمند دارد که به دنبال جذب سرمایه خارجی و یادگیری مهارت‎های کسب و کار است. البته کار کردن با سیستم اجرایی‎ای که سیاست‎هایش روز به روز تعیین می‌‏شود بسیار دشوار است. یک نمونه از دشواری‎های کار برای مثال این بود که کسب مجوز برای واردات سس از ژاپن یک سال طول کشید».

همچنین دولت ایران رسما اعلام کرده برای جذب سرمایه‎های خارجی تصمیم دارد بوروکراسی اداری را کاهش دهد و با این حال از نظر سهولت در سرمایه‎گذاری ایران در رتبه‎بندی بانک جهانی بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۰ را دارد.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر