رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود مانند مک دونالدز، ساب‌وی، دومینو و کی اف سی از جمله این شرکت‌ها هستند که ظاهرا درحال تزریق قدرت نرم آمریکایی به کشورهای درحال توسعه هستند. غذاهای خارجی این رستوران‌ها اغلب به ربودن سهام بازار از رستوران‌های محلی و سنتی متهم می‌شوند و علاوه بر آن نگرانی شدیدی نسبت به جایگزین کردن غذاهای سنتی به وجود می‌آورند.

با این‌همه تمایل و اشتیاق این شرکت‌ها به انطباق خود با فرهنگ بومی کشورهای مختلف می‌تواند چنین اتهاماتی را رد کند و موجب موفقیت این شرکت‌ها در کشورهای درحال توسعه باشد بدون اینکه آسیبی به بازار غذای بومی آن کشورها وارد آورد.

  • سازگاری بومی

برای مثال بسیاری از فست‌فود‌هایی که در هندوستان آغاز به کار کرده‌اند، کل منوی غذای خود را برای همخوانی با فرهنگ بومی این کشور بازنویسی کرده‌اند: شرکت مشهور آمریکایی دانکین دونات منوی خود را متناسب با فرهنگ هندی‌ها به کلی تغییر داده‌است. این شرکت بلافاصله پس از افتتاح شعبه‌ای در هندوستان دریافت هندی‌ها تنها برای خرید چند دونات وارد فروشگاه نمی‌شوند و مهمتر از آن اینکه هندی‌ها دوست دارند در کنار خانواده و در خانه صبحانه بخورند و هرگز در مسیر کار خود دونات نمی‌خرند تا در راه رسید به اداره آن را میل کنند.

از این رو شرکت دانکین به جای اینکه صبح‌های زود آغاز به کار کند، ساعت آغاز به کار خود را افزایش داد و در کنار آن نوع دونات‌های تماما آمریکایی خود را به دونات‌هایی جدید که با کرم‌های مملو از ادویه‌های هندی، زعفران،‌پسته و بادام طعم‌دار شده‌بودند تغییر داد.

با توجه به تغییرات ساختاری که این شرکت برای فعالیت در هندوستان در خود ایجاد کرد،‌ تهدید به شمار آوردن آن چندان درست به نظر نمی‌آید، شاید اگر از زاویه‌ای دیگر به آن نگاه کنید بتوانید آن را فرصت رقابتی ببینید که رستوران‌های محلی و سنتی را برای بهتر شدن کیفیت و کاهش قیمت‌ها به چالش خواهد کشاند.

به طور کلی تغییرهای ساختاری و بومی‌سازی در رستوران‌های زنجیره‌ای امری رایج است که باعث توسعه یافتن تجارت‌های مرتبط در زمینه‌های سود‌ده خواهد شد، اما برای موفقیت، این تجارت‌ها باید دیر یا زود با این قانون طلایی مواجه شوند که باید به مشتری‌ها فراتر از یک رقابت با رستورانی دیگر رسیدگی شود. درواقع رستوران‌های زنجیره‌ای نظیر کی‌اف‌سی و کنتاکی که هریک برای سازگاری با فرهنگ بومی تغییرات بزرگی را در مدل کاری خود ایجاد کردند، به مشتریان خود نشان دادند که برای سلیقه و فرهنگ آنها اهمیت قائلند،‌ رویکردی که در بسیاری از رستوران‌های محلی نمی‌توان نشانی از آن یافت و همین تفاوت می‌تواند زمینه رقابت را ایجاد کرده و سطح کلی خدمات و قیمت‌ در رستوران‌ها را بهبود بخشد.

  • رشد کار‌آفرینی

علاوه بر این،‌ حضور رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی در کشورها می‌تواند به کار‌آفرینان نوپا کمک کند تا در مسیر اهداف خود رشد پیدا کنند. برای مثال در هندوستان، ‌بسیاری از کارآفرینان از همکاری با رستوران‌های زنجیره‌ای بزرگی مانند مک‌دونالد و ساب‌وی در قالب نماینده یا تامین کننده مواد اولیه بهره می‌برند،‌این همکاری متقابل کارآفرینان محلی امکان آشنایی با فناوری‌های جدید،‌تکنیک‌های حرفه‌ای و استراتژی‌های کاربردی آشنا می‌شوند و رستوران‌های زنجیره‌ای نیز از نبوغ و تجربه محلی آنها برای نفوذ به بازار فست‌فود استفاده می‌کنند. این همکاری دو جانبه علاوه بر کاهش قیمت‌ها و بهبود کیفیت و خدمات می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری را نیز در کشورهای پرجمعیتی مانند هندوستان ایجاد کند.

در کنار این موارد، رستوران‌های بین‌المللی می‌توانند میان‌بری جذاب برای ورود ارز‌های خارجی به کشورهای مختلف،‌به ویژه کشورهای درحال توسعه باشد.

  • ورود ارز

مک‌دونالدز به عنوان بزرگترین رستوران فست فود در جهان شناخته می‌شود که ۳۵ هزار شعبه در سرتاسر جهان دارد و اکثریت این شعبه‌ها که امتیاز فعالیت مستقل اما تحت برند این شرکت را دارند، در خارج از ایالات متحده افتتاح شده‌اند.

درآمد این شرکت در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲۴ میلیارد و ۶۲۱ میلیون دلار رسیده‌بود که اگر این مبلغ را به تعداد روزهای سال تقسیم کنیم به مبلغ روزانه بیش از ۶۷ میلیون دلار می‌رسیم.

درحدود ۸۵ درصد از مک‌دونالد در سال ۲۰۱۶ در اختیار نمایندگی‌های این شرکت بود، افرادی که توافق می‌کنند رستوران‌هایی مجزا تحت برند مک‌دونالد را در کشورهای دیگر اداره کنند، اما بیشترین منفعت شرکت مک‌دونالد در این روند، در فروش غذا یا تجهیزات آشپزی به این افراد نیست، سود این شرکت در خریداری مکان‌های افتتاح شعبه‌ها و فروش اقساطی یا اجاره آنها به نمایندگانش است.

این شرکت ۸۲ درصد از سود نمایندگان خارجی خود را دریافت می‌کند، که این میزان در مورد شعبه‌هایی که تحت مدیریت مستقیم شرکت است، به ۱۶ درصد کاهش پیدا می‌کند.

میانگین مجموع فروش یک نمایندگی مجزای مک‌دونالد در خارج از آمریکا، سالانه ۲٫۷ میلیون دلار است که با کسر هزینه‌های مربوط به مواد اولیه،‌ کرایه، ‌تبلیغات و مواردی از این دست، درآمد خالص سالانه شعبه  به ۱۵۴ هزار دلار می‌رسد. به بیانی دیگر میزان خالص ارزی که به واسطه یکی از شعبه‌های این رستوران وارد کشوری غیرآمریکایی می‌شود درحدود ۱۵۴ هزار دلار در سال است که اگر آن را در تعداد شعبه‌های موجود در کشور ضرب کنید، مبلغ سود کلی آن کشور از درآمد مک‌دونالد را به دست خواهید آورد.

برای مثال حدود این مبلغ در هندوستان بیش از ۳۸ میلیون دلار، در ترکیه بیش از ۳۹ میلیون دلار، در روسیه بیش از ۹۳ میلیون دلار، در عربستان بیش از ۳۴ میلیون دلار و در امارات بیش از ۱۷ میلیون دلار خواهد بود.

  • محبوب‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای جهان

درحال حاضر بزرگترین رستوران‌های زنجیره‌ای جهان که به دلایلی مانند قیمت‌های قابل پیش‌بینی و مناسب، کیفیت یکسان غذاها در تمامی شعبه‌ها و در دسترس بودن شعبه‌ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند رستوران‌های مک‌دونالد، ساب‌وی، کی اف سی، استارباکس و ‌برگرکینگ هستند.

مک دونالد بیش از ۳۶ هزار رستوران در بیش از ۱۰۰ کشور جهان افتتاح کرده و بیش از ۶۰ درصد از سود سالانه خود را از محل این شعبات خارجی تامین می‌کند. ساب‌وی نیز بیش از ۳۶ هزار شعبه در سرتاسر جهان دارد و به دلیل سرو غذاهای سالم به محبوبیت رسیده‌است. درآمد سالانه یک شعبه ساب‌وی به صورت متوسط ۴۹۰ هزار دلار است که نیمی از آن سود خالص مالک رستوران خواهدبود.

کی اف سی نیز اکنون بیش از ۲۰ هزار شعبه در ۱۲۳  کشور جهان دارد و درآمد  کلی آن در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار اعلام شده‌است. استارباکس که بیشتر در زمینه فروش قهوه و دسر فعالیت دارد، در ۶۵ کشور جهان ۲۱ هزار شعبه دارد و سود ۱۵ میلیارد دلاری آن سال به سال رو به افزایش گذاشته‌است. در نهایت برگرکینگ در ۹۵ کشور جهان ۱۴ هزار شعبه داشته و سود خالص سالانه آن تا پایان سال گذشته به ۸۱۵ میلیون دلار رسیده‌است.