درنگ :  براین اساس، آلمان، سوئیس و انگلستان بالاترین امتیاز از نظر آوازه و محبوبیت کالایی را در دنیا کسب کرده‌اند. محبوبیت کالاهای ایرانی نیز گرچه در مقایسه با دیگر کشورها، کمتر از حد متوسط است اما همین رتبه نیز گویای شناخت نسبی مصرف‌کنندگان از برچسب «ساخت ایران» است. بیشترین درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین کشورها به پاکستان، ویتنام، بحرین و چین اختصاص دارد.

رتبه کشورهای مختلف جهان در شهرت و محبوبیت محصولات بر اساس شاخص «ساخت کشور» در سال ۲۰۱۷ اعلام شد. ویژگی‌های اثرگذار در این شاخص که برای ۴۹کشور و اتحادیه اروپا محاسبه شده شامل کیفیت بالا، استانداردهای ایمنی بالا، قیمت مناسب، منحصربه‌فرد بودن، طراحی عالی، فناوری‌های پیشرفته، اصالت، پایداری و سازگاری با محیط‌زیست، تولید منصفانه و نماد وضعیت کالا است.

 

رتبه کشورهای مختلف جهان در شهرت و محبوبیت محصولات بر اساس شاخص «ساخت کشور» در سال ۲۰۱۷
  • آلمان، سوئیس، اتحادیه اروپا و انگلستان به‌ترتیب بالاترین امتیاز از نظر آوازه و محبوبیت کالایی را در دنیا کسب کرده‌اند
مشهورترین‌‌ها در برچسب «ساخت کشور»

 

  • امتیاز اولین جایگاه در رتبه‌بندی توسط این شاخص، برابر با ۱۰۰ است که به «آلمان» اختصاص داده شده است
  • ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کشور «سوئیس» با امتیاز ۹۸، «اتحادیه اروپا» با امتیاز ۹۲ و «انگلستان» با امتیاز ۹۱ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند
  • در این ارزیابی «اتحادیه اروپا» همچنان به‌عنوان یک نام تجاری قوی در سراسر جهان شناخته می‌شود و در رتبه‌بندی کلی شاخص «ساخت کشور» جایگاه سوم را با امتیاز ۹۲ کسب کرده است
  • این اتحادیه از دیدگاه پاسخ‌دهندگان ۳ کشور و در ۸ زیرشاخص، جایگاه اول را به خود اختصاص داده و شهرت خوبی نه‌تنها برای مصرف‌کنندگان کشورهای اتحادیه اروپا مانند «سوئد» و «انگلستان» دارد، بلکه در سایر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز مانند اکثر کشورهای آمریکای جنوبی (آرژانتین و کلمبیا) جایگاه بالاتری کسب کرده است
  • آمارها نشان می‌دهد ۳۷ درصد پاسخ‌دهندگان، «کیفیت بالا» در محصولات اتحادیه اروپا را حائز اهمیت می‌دانند
  •  برچسب «ساخت آمریکا» در رتبه هشتم پس از کشورهایی مانند «انگلستان»، «سوئد» و «کانادا» قرار دارد. این در حالی است که محبوبیت محصولات آمریکایی در میان کشورها، در طول دوره مورد بررسی نسبت به ۱۲ ماه قبل از آن بدتر شده است
  • محبوبیت محصولات «ساخت ژاپن» نیز نه‌تنها در ژاپن، بلکه در ۱۷ کشور رتبه اول، دوم یا سوم را کسب کرده است
  • برچسب «ساخت ژاپن» در رتبه‌بندی جهانی در رده هشتم با امتیاز ۸۱ (مشترکا با «ساخت ژاپن» و «ساخت آمریکا») قرار دارد
  • ارزیابی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم تحولات فرهنگی و اقتصادی، کشورهای مستعمره نیز درک مثبتی از محصولات استعمارگران سابق خود داشته و محصولات آنها از شهرت بیشتری برخوردار است
جایگاه کشورها در ویژگی محصولات

 

  • براساس این گزارش، رتبه‌بندی کشورها در ۱۰ ویژگی اثرگذار بر شاخص «ساخت کشور» در سال ۲۰۱۷ نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی براساس ویژگی «کیفیت بالا»، سه کشور آلمان، سوئیس و ژاپن در صدر جدول قرار دارند
  • در ویژگی «استانداردهای ایمنی بالا»، «آلمان»، «اتحادیه اروپا» و «آمریکا» به ترتیب در صدر جدول قرار گرفته‌اند. کشورهای برتر بر اساس ویژگی «قیمت مناسب» نیز به ترتیب به «چین»، «ژاپن» و «تایلند» تعلق گرفته است
  • در رتبه‌بندی کشورها براساس ویژگی «منحصربه‌فرد بودن»، «ایتالیا»، «سوئیس» و «فرانسه» به‌ترتیب پیشتازان این زیرشاخص محسوب می‌شوند
  • «ایتالیا»، «آلمان» و «فرانسه» هم سه کشور ممتازی به شمار می‌روند که در «طراحی عالی» جایگاه اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ویژگی «فناوری پیشرفته» کشورهای «ژاپن»، «آلمان» و «آمریکا» به ترتیب سه جایگاه نخست را به دست آورده‌اند
  • در ویژگی «اصالت» هم که یکی از زیرشاخص‌های مورد بررسی است، کشورهای «سوئیس»، «آلمان» و «ایتالیا» در رتبه اول تا سوم هستند
  • در ویژگی «پایداری یا سازگاری با محیط زیست» هم به‌ترتیب کشورهای «کانادا»، «فنلاند» و «سوئد» بیشترین امتیاز را به دست آورده‌اند
  • «کانادا»، «فنلاند» و «ایرلند» نیز براساس داده‌های آماری سه کشوری محسوب می‌شوند که در ویژگی «تولید منصفانه» جایگاه اول تا سوم را کسب کرده‌اند
  • جداول آماری نشان می‌دهد، مردم دنیا نگاه مثبت‌تری از نظر «کیفیت بالا» و «استانداردهای ایمنی بالا» همراه با محبوبیت کلی نسبت به برچسب «ساخت آلمان» در مقایسه با سایر کشورها دارند
  • پس از آلمان، معتبرترین برچسب، «ساخت سوئیس» و پس از آن اتحادیه اروپا، انگلستان و سوئد است
  • سوئیس جایگاه دوم رتبه‌بندی جهانی را در ویژگی‌های «نماد وضعیت» و «اصالت» دریافت کرده است
  • برتری ایتالیا در «طراحی ایتالیا» و ژاپن در «فناوری‌های پیشرفته» در بین کشورها ثبت شده است
  • برتری چین هم در مورد «قیمت مناسب» و برتری کانادا در جایگاه ششم به لحاظ «پایداری/ سازگاری با محیط زیست» و «تولید منصفانه» ارزیابی شده است
ایران در رده‌بندی‌ها

 

  • بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور کلی، ایران در ارزیابی کالاهای ۴۹ کشور و اتحادیه اروپا با امتیاز شاخص ۲۷ در رتبه ۵۰ قرار دارد و محبوبیت کالاهای ایرانی براساس ویژگی‌های ارزیابی در مقایسه با سایر کشورها، کمتر از حد متوسط است
  • بیشترین درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین کشورها به «پاکستان»، «ویتنام»، «بحرین» و «چین» اختصاص دارد