درنگ:مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این باره  گفت: ۲سال پیش این طرح را به سازمان بهزیستی پیشنهاد دادیم. ایده اصلی این بود که یک روز از برنامه مهدکودک‌ها به کتاب‌خوانی اختصاص پیدا کند و همه فعالیت‌های آن روز با کتاب انجام شود. ناگفته پیداست که منظور از کتاب، کتاب‌های آموزشی نبود و تاکیدمان روی شعر و داستان و کتاب‌های تصویری بود. هم‌چنان که منظورمان فقط کتاب کاغذی نبود.

«علی اصغر سیدآبادی» افزود: حمایت از راه‌اندازی کتابخانه‌ در مهدکودک‌ها و آموزش ترویج کتاب‌خوانی به مربیان مهدکودک‌ها از الزامات این طرح است. بدون آموزش این نوع طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: این دو کار را قرار شد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد و در قدم اول از سال گذشته آموزش مربیان مهدکودک‌ها در چند شهر به طور آزمایشی آغاز و مجموعه دست‌نامه‌های آموزشی در ۵ جلد تالیف و منتشر شد.

 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی تصریح کرد: اختصاص یک روز به کتاب‌خوانی در مهدکودک‌ها شاید به نظر چندان مهم نیاید، اما اگر درست اجرا شود، تحولی ریشه‌ای است.

سیدآبادی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته با اولویت دادن یادگیری بر آموزش تحولی جدی در آموزش و پرورش رخ داده‌، ادامه داد: یادگیری خلاقانه‌تر است و کودکان نقشی فعال‌تر در این فرایند دارند. آن‌چه قرار است منتقل شود، منعطف و مشارکتی است و به همین دلیل برای کودکان جذاب‌تر است. مدارس و مهدکودک‌هایی که اولویتشان یادگیری است، برای هنر و ادبیات نقش محوری قایل خواهند بود.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: اختصاص یک روز به کتاب‌خوانی اگر درست اجرا شود و وسوسه استفاده از کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی در مهدکودک‌ها کمرنگ شود و اگر روحیه نابغه‌پنداری و نابغه‌پروری خانواده‌ها بگذارد، می‌تواند مقدمه تحولی ریشه‌ای باشد.

امسال قرار است این طرح در مهدکودک‌ها اجرا شود.