درنگ: قرار دادن خوراکی‌های زیر در برنامه تغذیه‌تان کمک قابل توجهی به تمرکز شما خواهد کرد.

  • جنسینگ، ماهی، بلوبری و یا کافئین؟

اگر به شایعات درباره غذاها و مکمل‌های غذایی گوش کنید باور خواهید کرد که قادرند از افزایش تمرکز و بهبود حافظه تا بالا بردن توجه و عملکرد مغز؛ همه و همه را انجام دهند. اما آیا واقعا تاثیر دارند؟ هیچ شکی نیست که با بالا رفتن سن، بدن هم پیر می‌شود. خبر خوب این است که شما می‌توانید با افزودن خوراکی‌های مناسب شانس داشتن ذهنی سالم را افزایش دهید.

  • کافیئن می‌تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ داروی جادویی وجود ندارد که آی‌کیو را افزایش دهد و شما را باهوش‌تر کند اما مواد خاصی مانند کافیئن می‌تواند انرژی دهد و کمک کند که تمرکز کنید. کافیئن موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی از داروها قادر هستند به شما هوشیاری – اگر چه کوتاه مدت – بدهند. یادتان باشد که زیاده‌روی در مصرف کافیئن شما را عصبی و ناراحت می‌کند.

  • شکر می‌تواند توجه شما را بهبود بخشد

شکر منبع تامین انرژی ذهن شما است. منظور از شکر، شکر معمولی نیست بلکه گلوکز است که بدن شما با فرآوری شکر و کربوهیدراتی که می‌خورید آن را تامین می‌کند. به همین دلیل است که یک لیوان آب پرتقال یا هر میوه دیگر سبب توانایی ذهنی می‌شود. اگرچه مصرف زیاد آن می‌تواند به حافظه آسیب رساند. در برابر شکر محتاطانه عمل کنید زیرا با مشکلات قلبی و دیگر بیماری‌ها پیوند دارد.

  • با صبحانه خوردن به مغزتان انرژی و سوخت برسانید

مطالعات نشان می‌دهند خوردن صبحانه سبب تقویت حافظه کوتاه مدت و توجه می‌شود. دانش آموزانی که صبحانه می‌خورند عملکرد بهتری نسبت به همکلاسی‌های خود که صبحانه نمی‌خورند نشان می‌دهند. غذاهایی که در صدر لیست خوراکی‌های انرژی دهنده به مغز قرار می‌گیرند شامل غلات کامل با فیبر زیاد، لبنیات و میوه‌ها هستند. فقط در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید: محققان دریافتند که صبحانه‌های پر کالری مانع از تمرکز می‌شوند.

  • ماهی به معنای واقعی غذای مغز است

ماهی یکی از منابع پروتئین است که با تقویت ذهن پیوند دارد. سرشار از امگا ۳ و اسیدهای چربی است که برای سلامت ذهن کلیدی‌اند. این چربی‌های مفید قدرت مغزی فوق العاده‌ای دارند: رژیم‌های غذایی با میزان زیادی از ـنها می‌تواند میزان زوال عقل و ریسک سکته را کاهش دهد. بعلاوه ممکن است آنها نقش حیاتی در تقویت حافظه به خصوص با افزایش سن ایفا کنند. توصیه می‌شود برای سلامت مغز و قلب ۲ بار در هفته ماهی مصرف شود.

  • شکلات و اجیل

آجیل و مغزها منبع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین هستند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصر آنها با کاهش زوال عقل با افزایش سن پیوند دارند. شکلات تلخ نیز دارای آنتی اکسیدان‌های قوی دیگری است و محرک‌های طبیعی مانند کافئین دارد که سبب تقویت تمرکز می‌شود.

  • آوواکادو و غلات کامل مصرف کنید

تمام اعضای بدن به خصوص قلب و مغز به گردش خون وابسته‌اند. رژیمی که سرشار از غلات کامل و میوه‌هایی مثل آوواکادو باشد ریسک بیماری‌های قلبی و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این امر سبب کاهش ریسک انباشته شدن پلاکت‌ها شده و در نتیجه گردش خون تقویت می‌شود.

  • بلوبری فوق العاده مقوی است

تحقیقات روی حیوانات نشان داده که بلوبری می‌تواند از آسیب‌های مغزی ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. همچنین ممکن است اثرات مربوط افزایش سن همچون آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که رژیم‌های غذایی شامل بلوبری یادگیری و عملکرد مغز را در موش‌های با سن بیشتر تقویت کرده و آنها را در شرایط برابر با موش‌های کم سن‌تر قرار داده است.

  • ویتامین‌ها و مکمل‌ها

داروخانه‌ها مملو از داروهایی است که مدعی بهبود سلامتی شما هستند. اگرچه بسیاری از آزمایشات روی تاثیرات مکمل‌هایی مانند ویتامین ب، ث، ای و منیزیم در تقویت حافظه امیدوار کننده است اما مکمل‌ها فقط برای افرادی است که از کمبود ماده مغذی خاصی رنج می‌برند. بعضی از تحقیقات به طور محتاطانه درباره جینسینگ، ویتامین، مکمل هل و ترکیبات گیاهی و تاثیرات آنها روی مغز خوش بین هستند اما مدارک بیشتری مورد نیاز است. حتما قبل مصرف آنها با دکتر مشورت کنید.

  • آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
  • بله   خیر