امروزه اتومبیل های کاملا الکترونیکی اما به تعداد نسبتا کم هستند، که در ساخت بدنه آنها از موادی مانند فیبر کربن و دیگر کامپوزیت های سبک استفاده میشود.

در این بین محققان ژاپنی و تامین کنندگان قطعات خودرو به دنبال ساخت یک ماده با خمیر چوب هستند که خواص فوق العاده ایی دارد. این ماده که نام آن نانو فیبرهای سلولزی است، یک پنجم وزن فولاد را وزن دارد ولی تا پنج برابر مقاوم تر از آن است.

این نانوفیبرها با شکستن چوب خمیر به چند صد هزار میکرون تولید میشوند و کارایی های مختلفی اعم از ساخت نمایشگرها و حتی جوهر دارند.

ساخت این مواد که به اصطلاح معروف به پروژه کیوتو است ،بدینگونه است که الیاف چوب به دست آمده از مواد شیمیایی را به نانوسیم هایی تقسیم کرده و به پلاستیک میچسبانند.

پروفسور Hiroaki Yano از دانشگاه کیوتو، به خبرگزاری رویترز گفت:”این برنامه ارزانترین و کارآمد ترین راه برای تولید نانو فیبرهای سلولزی است و بهمین دلیل بدنبال وارد کردن این تکنولوژی به قطعات خودرو و هواپیما هستیم.”

اولین وسیله نقلیه ایی که بطور کامل از چوب ساخته شده بود، هواپیمایی بود که در سال ۱۹۴۷ توسط میلیاردر آمریکایی “هاوارد هیوز” ، بر اساس تحقیقات دکتر یانو ساخته شده بود. که بزرگترین هواپیمای زمان خود بود.

در این زمان بدلیل سرعت رشد تکنولوژی و همچنین تلاش خودرو سازان برای استفاده از برق به جای بنزین، نیاز به کاهش وزن خودرو و در نتیجه آن استفاده از مواد سبک تر در ساخت خودروها بسیار مورد اهمیت است.

یانو بهمراه دانشگاه کیوتو و چند شرکت سازنده ژاپنی، در تلاشند تا در سال ۲۰۲۰ از یک خودرویی که بطور کامل مبتنی بر نانوفیبرهای سلولزی هست پرده برداری کنند.

البته تویوتا در هفته طراحی میلان از خودرویی بنام Seysuna رونمایی کرد که کل بدنه و قالب آن ساخته شده از چوب است،بدون اثری از پیچ و مهره!